شناسهٔ خبر: 45970720 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ضرورت تبدیل کیله سرشت به پایانه صادرات آبزیان

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی بر ضرورت جلوگیری از خام فروشی آبزیان در شهرستان سردشت تاکید کرد و گفت: پرورش دهندگان آبزیان نباید دغدغه فروش را داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، محمد باقر قریشی در جلسه کارگروه بخش کشاورزی شهرستان سردشت که با محوریت امکان سنجی و معرفی سایت‌های پیشنهادی مجتمع‌های پرورش ماهی در فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: شهرستانی مانند سردشت که سالانه نزدیک به هزار تن تولید ماهیان سرد آبی دارد باید دارای صنایع جانبی بوده و از خام فروشی جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه شهرستان سردشت دارای منابع آبی بسیار غنی مانند رودخانه زاب، وزینه و چشمه‌های فراوان است و این امر یک پتانسیل بسیار عظیم برای پرورش ماهیان سردآبی به شمار می رود، بیان کرد: در بحث دریاچه پشت سد و اطراف آن هیچ گونه محدودیتی از نظر توسعه آبزی پروری نداریم، محدودیت‌هایی که در گذشته وجود داشت برداشته شده است.

قریشی اضافه کرد: آماده صدور مجوزهای لازم جهت توسعه آبزی پروری و احداث مجتمع‌ها در این شهرستان هستیم و همچنین آمادگی داریم مجوز برای کل استخرهای ذخیره آب کشاورزی به عنوان استخرهای 2 منظوره صادر کنیم تا با تامین بچه ماهی به صورت رایگان برای آب بندها زمینه توسعه این صنعت را فراهم کنیم.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی با اشاره به ظرفیت قابل توجه سردشت در راستای پرورش ماهیان زینتی، پرورش زالو و جلبک پروری هم به عنوان مشاغل خانگی و هم به صورت مزارعی،  یادآور شد: وجود مرز کیله می‌تواند در امر پرورش و صادرات آبزیان در این شهرستان بسیار مفید باشد چرا که پرورش آبزیان دارای معافیت‌های مالیاتی بوده و می‌طلبد که این مرز را به یکی از اصلی‌ترین پایانه‌های صادرات آبزیان تبدیل کنیم.

قریشی با اشاره به بحث احداث و ارتقای مزارع پرورش ماهی افزود: تاکنون 15 پروژه با ارزش اعتباری 100 میلیارد تومان از محل ماده ۲۷ به بهره برداری رسانده ایم به صورتی که 30 درصد را دولت تامین خواهد کرد و 70 درصد دیگر را از محل تسهیلات بانکی و آورده شخصی تامین می‌شود.

فرماندار شهرستان سردشت نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: مرز کلیه نزدیکترین مرز به مراکز جمعیتی عراق و استان‌های عمقی کشور و مناسبترین مرز برای صادرات آبزیان به شمار می‌رود.

اقصی نقشی پور با اشاره به استقبال عراق در زمینه استفاده از کالاهای ایرانی افزود: صادرات آبزیان با کاهش هزینه بالاسری در این مرز می تواند زمینه ساز توسعه اقتصادی و اشتغال در منطقه شود.

فرماندار سردشت تاکید کرد: با احداث پایانه آبزیان در مرز کلیه می‌توانیم شاهد رونق صادرات این صنعت و ارز آوری برای کشور باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما