شناسهٔ خبر: 45956735 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

حمله انصارالله به پایتخت و چند نقطه عربستان با ۱۵ پهپاد و یک موشک بالستیک

آسمان برای ریاض ناامن شد

روزنامه جوان

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن شنبه شب در عملیاتی گسترده شماری از فرودگاه‌ها و مناطق نظامی را در ریاض و برخی شهر‌های دیگر عربستان آماج حملات گسترده موشکی و پهپادی قرار دادند. حملاتی که به گفته سخنگوی ارتش یمن، با یک موشک بالستیک و ۱۵ پهپاد انجام شده است و با دقت به اهداف مورد نظر اصابت کرده‌اند. سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی مدعی شده که موشک‌های یمنی را قبل از رسیدن به هدف رهگیری کرده است.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: جنبش انصارالله یمن در پاسخ به جنایات ائتلاف سعودی، بار دیگر عمق خاک عربستان را موشک‌باران کرد. یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن روز یک شنبه در کنفرانس خبری به بیان جزئیات عملیات موشکی شنبه شب به عربستان سعودی پرداخت و گفت: «در عملیات حمله به مواضع مهم در ریاض، یک موشک بالستیک از نوع «ذوالفقار» و ۹ فروند پهپاد «صماد۳» به کارگرفته شد». سریع افزود: «شش فروند پهپاد «قاصف k۲» یمن نیز مواضع نظامی عربستان در مناطق «ابها» و «خمیس مشیط» را هدف قرار دادند». سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن تأکید کرد، تا زمانی که حملات و محاصره این کشور ادامه دارد، عملیات‌های نیرو‌های مسلح یمن نیز ادامه خواهد داشت و بیش از پیش گسترده‌تر خواهد شد. یحیی سریع با بیان اینکه این حملات در آینده ادامه خواهد داشت، به ساکنان جنوبی عربستان هشدار داد که این مناطق را ترک کنند. یک مقام نظامی ارتش یمن هم در سخنانی گفت: «سامانه‌های دفاعی و ماهواره‌ای که عربستانی‌ها در اختیار دارند، دیگر کارایی ندارد. ما اکنون سلاح قوی و بازدارنده در اختیار داریم که عمق دشمن را مورد هدف قرار می‌دهد». پس از این حمله، فعالیت فرودگاه‌های شهر‌های ریاض و جده و تمامی پرواز هواپیما‌ها بر فراز آسمان عربستان متوقف شدند. به گزارش شبکه المیادین، به دنبال حمله موشکی شبانگاه شنبه به شهر ریاض، وزارت خارجه امریکا برای شهروندان خود مقیم این شهر هشدار امنیتی صادر کرد. بر اساس گفته رهبران انصارالله، حملات به عربستان از چند جبهه انجام شده است. یک عضو انصارالله در گفتگو با شبکه المسیره، گفت: «استفاده از دو نوع سلاح برای گمراه کردن موشک‌های پاتریوت انجام شده است. پهپاد‌ها به عنوان طعمه به پروار در می‌ایند و موشک‌های بالستیک به هدف خود اصابت می‌کنند. یمن اکنون توانسته به قدرت مانور بیشتری در مقابل دشمن دست پیدا کند.»

ائتلاف سعودی شنبه شب مدعی انهدام یک فروند موشک بالستیک ارتش یمن بر فراز شهر ریاض شد. ادعای عربستان سعودی درباره رهگیری این موشک در حالی است که دقایقی قبل از رسانه‌ای شدن این خبر، کاربران توئیتر از شنیده شدن صدای انفجار در شهر ریاض خبر دادند. ویدئو‌هایی نیز بین کاربران دست به دست شد که فعال شدن سامانه‌های موشکی ساخت امریکا (پاتریوت) را نشان می‌داد. با وجود ادعای مقامات سعودی، تصاویر و فیلم‌های منتشر شده لحظه اصابت موشک به خاک ریاض را نشان می‌دهد که پدافند عربستان در رهگیری آن ناتوان بوده است. محمود رفعت، رئیس مؤسسه اروپایی حقوق و روابط بین‌الملل هم روز یک شنبه در توئیتر نوشت: «حمله نیرو‌های وابسته به دولت صنعا به اهداف راهبردی در عربستان تا پاسی از شب ادامه داشت و ده‌ها موشک شلیک شد، اما عربستان فقط شش فروند را توانست منهدم کند. این حمله به‌رغم گستردگی، هیچ گونه تلفات غیرنظامی نداشت.»

یمنی‌ها در دو سال گذشته بار‌ها خاک عربستان از جمله ریاض را با موشک و پهپاد مورد هدف قرار داده‌اند که این مسئله نگرانی سعودی‌ها را در پی داشته است. عربستان برای مقابله با موشک‌های یمنی‌ها، دست به دامن امریکا شد و سال گذشته چند سامانه پاتریوت را از این کشور خریداری کرد، اما این سامانه‌های پدافندی نیز در مقابله با حملات انصارالله ناکارآمد بوده‌اند. حملات موشکی و پهپادی یمن به خاک عربستان درحالی انجام می‌شود که مقامات دولت امریکا بدون توجه به جنایات سعودی‌ها، اخیراً از انصارالله خواسته‌اند به حملات خود به خاک عربستان پایان دهد. رهبران انصارالله تأکید کرده‌اند تا زمانی که حملات ائتلاف متجاوز به یمن ادامه دارد، متجاوزان از موشک‌های یمنی‌ها در امان نخواهند بود. به‌رغم محاصره کامل یمن، انصارالله به توانایی ساخت موشک‌های بالستیک و پهپاد‌های نظامی دست پیدا کرده‌اند و با این اقدامات توانسته‌اند موازنه میدانی را به نفع خود تغییر دهند. ائتلاف سعودی که در مقابل حملات موشکی یمنی‌ها درمانده شده است و تنها به حملات هوایی بسنده می‌کند، این بار نیز در مقابل عملیات یمنی ها، بامداد یک شنبه در یک حمله پهپادی به یک منزل مسکونی در شهر الحدیده در غرب یمن، پنج تن از اعضای یک خانواده از جمله یک کودک را به شهادت رساند.

پیشروی در مأرب

علاوه بر عملیات هوایی در خاک عربستان، نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به پیشروی‌های خود در شهر مأرب در شرق این کشور ادامه می‌دهند. طبق گزارش روزنامه العربی‌الجدید، در درگیری‌های روز شنبه در مناطق کوهستانی منطقه صرواح و البلق الشمالی در غرب استان نفت‌خیز مأرب، تعدادی از فرماندهان مهم و ارشد نیرو‌های عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن کشته شدند. برخی منابع نیرو‌های هادی گفتند که سرتیپ «عبدالغنی شعلان» فرمانده نیرو‌های ویژه هادی در مأرب و سرتیپ «لطف الحوری» رئیس عملیات نیرو‌های ویژه در درگیری‌های دیروز کشته شدند. علوی الباشا بن زبع، عضو شورای مشورتی یمن و برخی از فعالان یمن با انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی کشته شدن شعلان را خسارت بزرگی برای نیرو‌های هادی در مأرب برشمردند. برخی منابع در نیرو‌های هادی همچنین از کشته شدن تعدادی از فرماندهان نظامی طی دو روز گذشته از جمله سرتیپ ناصر سعید البرحتی، فرمانده تیپ دوم عملیات مشترک و سرتیپ عبده علی الوافی معاون فرمانده تیپ دوم عملیات خبر دادند. با آزادسازی مأرب، دست عربستان و مزدورانش از شمال یمن قطع خواهد شد و کفه موازنه میدانی به نفع یمنی‌ها تغییر خواهد یافت.

نظر شما