شناسهٔ خبر: 45956475 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

در پرونده قتل خاشقجی صورت گرفت

افزایش فشارهای داخلی و خارجی به بایدن برای مجازات بن‌سلمان

صاحب‌خبر -


 
 سرویس خارجی-
معافیت «محمد بن سلمان» ولیعهد قاتلِ سعودی از مجازات قتل خاشقجی توسط دولت بایدن باعث شده که فشارهای داخلی و خارجی زیادی بر رئیس‌جمهور آمریکا وارد شود. آمریکا برای حفظ رویکرد ظاهری این کشور در دفاع از حقوق بشر، مجبور شد گوشه‌ای از پرونده جنایت آل‌سعود در قتل خاشقجی را منتشر کند اما دلارهای نفتی بن سلمان هم باعث شد، او را عملا تبرئه کند.
دولت آمریکا با وجود اینکه در گزارش خود «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی را به عنوان آمر اصلی قتل وحشیانه جمال خاشقجی روزنامه نگارمنتقد سعودی معرفی کرد اما وی را از تحریم و مجازات معاف کرد تا راه برای دوشیدن این گاو شیرده، هنوز باز باشد.
این مسئله باعث واکنش‌های مختلفی هم در داخل آمریکا و هم در عرصه بین‌المللی شده و فشارها بر بایدن برای مجازات و تحریم بن سلمان روز به روز بیشتر می‌شود.
در همین راستا، «آدام شیف» رئیس‌کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا بعد از انتشار گزارش اطلاعاتی این کشور درباره قتل «جمال خاشقچی» که نقش «محمد بن سلمان» در آن صراحتا تایید شده، گفت هیچ رئیس‌جمهوری دیگر نباید با ولیعهد سعودی ملاقات کند.
شیف در مصاحبه با یاهونیوز گفت: «خوشحال شدم که گزارش نه تنها سرانجام طبق قانون منتشر شد، بلکه به همان‌اندازه صریح بود. این اظهارت صریح رئیس‌اطلاعات ملی بود مبنی بر اینکه ولیعهد سعودی دستانش به خون آغشته است. که او مستقیماً در امر به دستگیری یا قتل
جمال خاشقجی دست دارد...همه این‌ها نه تنها ولیعهد را آن طور که باید ملزم به پاسخگویی می‌کند، بلکه افراد دیگری را که درخصوص این قتل و تکه تکه کردن جسد یک ساکن آمریکا و روزنامه‌نگار دست داشتند، شناسایی می‌کند».
شیف در ادامه گفت: «دوست دارم دولت جلوتر برود و این را به دولت گفته‌ام. نظرم این است که رئیس‌جمهور نباید با ولیعهد دیدار کند. نباید او به آمریکا دعوت شود. نظرم این است که رئیس‌جمهور نباید با او صحبت کند».
او در یک مصاحبه با شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» هم گفته باید نقش ولیعهد سعودی در این قتل برای وی پیامد شخصی داشته باشد.
«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا هم شامگاه شنبه (به وقت تهران) زمانی که قصد ترک کاخ سفید را داشت به سؤالی درباره احتمال تنبیه محمد بن سلمان به دلیل دست داشتن در ترور روزنامه نگار منتقد سعودی گفت که اعلامیه‌ای در این باره روز دوشنبه صادر خواهد شد: «اعلامیه روز دوشنبه در این باره خواهد بود که ما به طور کل چه کاری با عربستان انجام خواهیم داد».
از سوی دیگر، سردبیر «میدل ایست آی » در مقاله‌ای فاش کرده که برخی مشاوران جو بایدن با امارات در ارتباط هستند و در مجازات نشدن ولیعهد عربستان در پی انتشار گزارش سیا درباره قتل جمال خاشقجی نقش دارند. به گزارش ایسنا، «دیوید هرست»، سردبیر روزنامه «میدل ایست آی» در مقاله‌ای نوشت: «برخی مشاوران جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با امارات ارتباط دارند. این مشاوران همان کسانی هستند که در تحریم نشدن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به دلیل دست داشتن در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که در کنسولگری عربستان در اسلامبول ترور شد، نقش داشتند».

برچسب‌ها:

نظر شما