شناسهٔ خبر: 45933867 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رایزنی عربستان سعودی با روسیه برای خرید «سوخو-35» و «اس-400»

برخی رسانه‌ها از تداوم رایزنی ریاض با روسیه برای خرید سامانه پدافند موشکی «اس-400» و جنگنده «سوخو-35» خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌ها در روزهای گذشته از رایزنی مقام‌های دولت عربستان سعودی با روسیه برای خرید جنگنده‌های «سوخو-۳۵» و سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» خبر دادند.

به نوشته وبگاه «دیفنس ولد نت» مقام‌های نظامی سعودی در حال رایزنی با روسیه برای خرید سامانه اس-۴۰۰ و جنگنده سوخو-۳۵ ازاین کشور پس از آن است که دو طرف سه سال قبل توافقنامه همکاری نظامی امضا کردند.

«سرگئی چمزوف» مدیر اجرایی شرکت «روستک» در گفت‌گو با شبکه خبری راشاتودی گفت: «تا زمانی که قراردادها را امضا نکنیم، در مورد این مورد صحبت نمی‌کنیم... روند مذاکره در حال انجام است».

بر اساس این گزارش، صنایع نظامی عربستان (SAMI) یک هدف بلندپروازانه تولید ۵۰ درصد تجهیزات دفاعی تا سال ۲۰۳۰ را دارد. مشارکت با روسیه در این زمینه شامل انتقال فناوری برای تولید سامانه موشکی  اس-۴۰۰ ، کورنت و سامانه توس (ویژه تانک) است.

در فوریه ۲۰۱۹، سرویس فدرال همکاری‌های نظامی و فنی روسیه گفت  که روسیه و عربستان سعودی در حال بررسی شرایط فعال سازی قرارداد اس-۴۰۰ هستند. دو ماه بعد منبعی به خبرگزاری «اینترفکس» گفت که روسیه تامین سامانه توس به ریاض را آغاز کرده  و دو طرف اکنون در حال ساخت مشترک اسلحه‌های کلاشینکف هستند.

این در حالی ست که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده، فروش سامانه‌های موشکی تاد، رقیب اس-۴۰۰ را به عربستان سعودی تصویب کرده بود. گزارش ها حاکی از آن است که دولت «جو بایدن» رئیس جمهور کنونی آمریکا فروش اسلحه به عربستان را متوقف کرده است.

این در حالی است که صنایع نظامی دولتی سعودی اخیرا اعلام کرد که توافق نامه‌ای را برای ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» به منظور ارتقا توان دفاعی و ساخت سلاح امضا کرده است. به نوشته روزنامه انگلیسی «دیلی میل» در توافق بین عربستان و لاکهید مارتین آمده است: «توافقنامه جدید با انتقال فناوری، دانش و آموزش نیروی انسانی سعودی در تولید محصولات نظامی برای نیروهای مسلح سعودی و ارائه خدمات به آنها توسعه خواهد داد» (جزئیات بیشتر).

نیروهای مسلح سعودی از ضعف آموزش پرسنل نظامی  کارآمد رنج می‌برد و سامانه‌های دفاعی موجود ارتش این کشور بارها مقابل موشک‌های حوثی‌های یمن با خطا مواجه شده‌اند.

انتهای پیام/ص

نظر شما