شناسهٔ خبر: 45928485 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دامپزشکی خراسان رضوی نسبت به شیوع آنفلوآنزای پرندگان هشدار داد

مشهد- ایرنا- معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی نسبت به شیوع و انتقال آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از استان هرات افغانستان هشدار داد.

صاحب‌خبر -

دامپزشکی خراسان رضوی روز شنبه به نقل از دکارمحمد رشتی باف گزارش داد: با توجه به مشاهده آنفلوآنزای حاد پرندگان در افغانستان، هوشیاری هرچه بیشتر مرغداران و روستاییان به ویژه در نوار مرز شرقی و رعایت اقدامات و الزامات پیشگیرانه بهداشتی در این زمینه ضروری است.
وی گفت: سویه آنفلوآنزای پرندگان مشاهده شده در کشور افغانستان از نوع H۵N۸ بوده و لذا انجام و تشدید اقدامات امنیت زیستی توسط مرغداران به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری در گله ها و مراکز تولید و پرورش مرغ مورد تاکید است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: افراد و تجهیزاتی که به مزرعه تولید و پرورش مرغداران دسترسی دارند باید محدود شوند و سیستم ضد عفونی تجهیزات، مزرعه و واحد تولیدی خود را همیشه کارا و به روز نگهدارند.

وی ادامه داد: مرغداران باید هرگونه بیماری و تلفات را فوری به مقامات رسمی دامپزشکی گزارش دهند و دقت نمایند تا سیستم امحای مناسب و براساس موازین بهداشتی را برای کود و لاشه های پرندگان مرده بکار گیرند.
رشتی باف گفت: سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۰۱۵۱۲ آماده دریافت گزارش های مرغداران و تمامی دامپزشکان شاغل در این واحدها در این ارتباط می باشد.
این در حالی است که مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی اول اسفندماه از مهار کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان سرخس گزارش داده بود.
دکتر جواد اعلمی گفت: با مشاهده یک کانون ابتلا به آنفلوآنزای حاد پرندگان در یکی از روستاهای خانگیران شهرستان سرخس، اقدامات پیشگیرانه و مهار توسط دامپزشکی و معدوم سازی ۸۰۰ قطعه طیور در این روستا انجام شد.
آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، معروف به آنفلوآنزای مرغی یک بیماری ویروسی همه گیر بین پرندگان است که قابلیت سرایت بسیار دارد و در صورت شیوع، خسارت فراوان به صنعت مرغداری وارد می‌کند.
هم اکنون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی کشورها مانند ژاپن و نقاطی از روسیه و سیبری شایع است و تالاب‌های ایران نیز با مهاجرت پرندگان از این بابت تهدید می‌شوند.
این بیماری در سال ۱۳۹۶ در ۶۵ کشور جهان و ۲۵ استان ایران گزارش شد و در حال حاضر بروز آنفلوآنزای فوق ‌حاد پرندگان در چند استان کشور گزارش شده است.
هم اکنون هزار و ۶۰۰ واحد مرغداری گوشتی و ۲۶۵ واحد مرغ تخم‌گذار در خراسان رضوی فعالیت دارند و این استان از نظر تولید گوشت سفید و تخم ‌مرغ رتبه‌های اول تا سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

نظر شما