شناسهٔ خبر: 45922789 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دفتر اطلاعات ملی آمریکا اعلام کرد:

فرمان قتل خاشقچي به دستور بن سلمان انجام شده است

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- دفتر اطلاعات ملی آمریکا اعلام کرد: خاشقچی، روزنامه نگار منتقد سعودی مقیم آمریکا با مجوز و دستور ولیعهد عربستان سعودی کشته شده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، دفتر اطلاعات ملی آمریکا در گزارشی درباره جزئیات قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی مقیم آمریکا اعلام کرد: خاشقچی با مجوز و دستور محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی کشته شده است.
پایگاه اینترنتی دفتر اطلاعات ملی آمریکا گزارش داد، مدیر اطلاعات ملی آمریکا این گزارش را تهیه کرده است. پرسش‌ها باید از افسر اطلاعات ملی در امور خاور نزدیک پرسیده شود. ما به این نتیجه گیری رسیدیم که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی عملیاتی را در استانبول ترکیه برای گرفتن یا کشتن جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی (مقیم واشنگتن) تایید کرده است.
ارزیابی ما مبتنی بر کنترل ولیعهد عربستان بر تصمیم گیری‌ها در این کشور پادشاهی، مشارکت مستقیم یک مشاور کلیدی و اعضای تیم محافظ محمد بن سلمان در این عملیات و حمایت ولیعهد عربستان از توسل به اقدامات خشونت آمیز برای ساکت کردن مخالفان این کشور در خارج از جمله خاشقچی است. ولیعهد سعودی از سال 2017، کنترل مطلق بر سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور را برعهده داشته، از این رو کاملا بعید است که مقامات سعودی عملیاتی در این ابعاد را بدون اجازه ولیعهد عربستان انجام داده باشند.
در زمان قتل خاشقچی، ولیعهد عربستان احتمالا فضایی را ایجاد کرده است که مشاورانش می‌ترسیدند اگر در انجام وظایف خود شکست بخورند، او آن‌ها را اخراج یا بازداشت می‌کند. این نشان می‌دهد که بعید است این مشاوران دستورات محمد بن سلمان را زیر سوال برده باشند یا اقدامات حساسی را بدون اجازه او انجام دهند.
تیم 15 نفره سعودی که 2 اکتبر 2018 وارد استانبول شدند، شامل مقامات رسمی بودند که برای مرکز امور رسانه‌ای و مطالعاتی عربستان در دادگاه سلطنتی کار می‌کردند یا با این نهاد همکاری داشتند. در زمان وقوع این عملیات، این مرکز تحت رهبری سعود القحطانی مشاور نزدیک بن سلمان بود که در اواسط سال 2018 به صورت علنی ادعا کرد بدون اجازه ولیعهد عربستان تصمیمی نگرفته است.
این تیم همچنین شامل هفت تن از اعضای تیم محافظ شخصی نخبه بن سلمان معروف به نیروی واکنش سریع بودند. این تیم – گروهی از گارد سلطنتی عربستان – برای دفاع از بن سلمان تشکیل شده است، تنها به وی پاسخ می‌دهد و اعضای آن پیشتر مستقیما در عملیات سرکوب مخالفان در این پادشاهی و خارج از این کشور به دستور ولیعهد عربستان مشارکت داشتند. ما معتقدیم اعضای این تیم بدون اجازه محمد بن سلمان، در این عملیات شرکت نکرده است.
ولیعهد عربستان، خاشقچی را تهدیدی برای این کشور پادشاهی می‌دانست و به شکلی گسترده از توسل به اقدامات خشونت آمیز در صورت لزوم برای ساکت کردن او حمایت کرده بود. با اینکه مقامات سعودی اجرای یک عملیات نامشخص را علیه خاشقچی از پیش برنامه ریزی کرده بودند، اما ما نمی‌دانستیم مقامات سعودی تا کجا برای صدمه زدن به او پیش می‌روند.
ما کاملا اطمینان داریم افرادی که اسامی آن‌ها در ادامه ذکر می‌شود در قتل خاشقچی از جانب محمد بن سلمان مشارکت داشته، دستور داده یا شریک و مسئول بوده اند. ما نمی‌دانیم آیا این افراد از قبل می‌دانستند که این عملیات به مرگ خاشقچی منتهی می‌شود یا خیر. اسامی این افراد عبارتند از سعود القحطانی، ماهر مطرب، نایف العریفی، محمد الظهرانی، منصور عبدالحسین، بدر العتیبی، عبدالعزیز الحساوی، ولید عبدالله الشهیری، خالد العطیبی، ثائر غالب الحربی، فهد شهاب البلوی، مشعل البستانی، ترکی الشهیری، مصطفی المدنی، سیف الاسد القحطانی، احمد زاید العسیری، صلاح الطبیقی، محمد العطیبی.

نظر شما