شناسهٔ خبر: 45910993 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سرخس کنترل و مهار شد

زهره رضانژاد

فرماندار سرخس گفت: در پی شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در یکی از روستاهای سرخس اقدامات لازم، به موقع انجام شد و این بیماری مهار شده و در حال حاضر شرایط تحت کنترل است.

صاحب‌خبر -

محمدرضا رجبی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در روستای اسلام قلعه سرخس در هفته گذشته گزارش شد که بلافاصله اقدامات لازم انجام و این کانون عملا مهار شد.

وی اظهار کرد: به محض اطلاع از اولین نمونه تست مثبت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در روستای اسلام‌قلعه، با کمک نیروی انتظامی، نیروی مقاومت بسیج و دامپزشکی شهرستان وارد عمل شده و روستا را قرنطینه کردیم و با همکاری اهالی روستا کلیه طیور روستا جمع‌آوری و معدوم شدند.

رجبی مقدم ادامه داد: به منظور کنترل بیماری، در این عملیات نسبت به جمع‌آوری و معدوم‌سازی حدود ۱۰۰۰ قطعه مرغ و بوقلمون و... اقدام شد و پیگیر هستیم که خسارت وارده به روستاییان جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: نمونه‌گیری در کلیه روستاهای اطراف از جمله روستاهای چشمه‌شور و پس‌کمر هم انجام شده و خوشبختانه تمامی تستهایی که گرفته شد، منفی بودند.

رجبی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا شهرستان سرخس سابقه شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را دارد، مطرح کرد: شهرستان سرخس با توجه به این که یک شهرستان مرزی است و با کشورهای آسیای میانه در ارتباط است و محل عبور پرندگان مهاجر است همواره در معرض شیوع این بیماری بوده و دو سال پیش نیز مواردی از ابتلای به بیماری در شهرستان داشتیم.

فرماندار سرخس تأکید کرد: در حال حاضر شرایط کاملا تحت کنترل است و بیماری عملا مهار شده است اما رصد و پایش همچنان ادامه دارد تا چنان چه موردی از بیماری مشاهده شود اقدامات لازم و به موقع انجام شود.

بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری با ماهیت ویروسی است که خطر سرایت آن بسیار بالا بوده و تلفات ناشی از آن هم زیاد است و این بیماری هم پرندگان صنعتی شامل طیور گوشتی، طیور تخم‌گذار و طیور مادر و هم پرندگان بومی شامل شترمرغ، بوقلمون و... را بیمار می‌کند، همچنین نکته دیگری که اهمیت دارد این است که بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، بیماری مشترک بین انسان و طیور است و اگر اقدامات پیشگیرانه به موقع انجام نشود، می‌تواند انسان را هم درگیر کند.

انتهای پیام

نظر شما