شناسهٔ خبر: 45869650 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

محیط طباطبایی: مراغه مظهر نقش‌آفرینی تاریخی ایران در تعامل با دنیاست

مراغه - ایرنا - رییس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) با اشاره به نقش تاریخی ایران در تبادل و تعامل فرهنگی با دنیا از مراغه به عنوان یکی از مظاهر آشکار این نقش‌آفرینی یاد کرد.

صاحب‌خبر -

سیداحمد محیط طباطبایی شامگاه سه‌شنبه در آیین آغاز به کار بنیاد مراغه‌شناسی و رونمایی از کتاب "آثار فرهنگی هنری موزه ایلخانی ایران" که همزمان با روز گرامیداشت خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد، افزود: ایران در طول تاریخ همچون یک پل ارتباطی بین شرق و غرب به تعامل و تبادل جهانی کمک کرده است.

وی بیان کرد: دوره‌ای که موزه ایلخانی ایران در شهر مراغه، آن را به لحاظ تاریخ سیاسی معرفی می کند، دوره تجدید حیات ملی سرزمین ما به شمار می‌رود. 

وی اضافه کرد: در این دوره تاریخی، مغولها به قصد تخریب به ایران آمدند، اما به یکی از عناصر هویتی و فرهنگ ایرانی تبدیل شدند که مصادیق آن در آثار موزه ایلخانی مراغه مشهود است. 

محیط طباطبایی: آثار موزه ایلخانی معرف قدرت فرهنگی ایران است؛ قدرتی که فرهنگ مهاجر را به فرهنگ خادم تبدیل کرد

رییس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) بیان کرد: مراغه و موزه ایلخانی این شهر، معرف این دوره و قدرت فرهنگی ایران است؛ قدرتی که فرهنگ مهاجر را به فرهنگ خادم تبدیل کرد.

«محیط طباطبایی» با تاکید بر اینکه هر فرهنگی ارزش‌های خاصی را با خود به همراه می‌آورد، بیان کرد: مغولها به تقویم، گاه‌شماری، نجوم و اخترشناسی علاقه داشتند و بر همین اساس مراغه به یکی از مهمترین مراکز این علوم در زمان آنها تبدیل شد. 

وی ادامه داد: درک کیفیت نگرش به هنر، صنعت و فرهنگ سرزمین ما طی آن دوره، در آثار سفالی و نمونه‌های با ارزش دیگر موجور در موزه ایلخانی مراغه تبلور می‌یابد.

وی اظهار داشت: مراغه علاوه بر سابقه ارزشمند تاریخی و دیرینه‌اش که در تعامل بین انسان و طبیعت ریشه دارد، شاهدی بر تغییر رفتار مهاجرانی است که در فرهنگ این سرزمین جذب شدند و استمرار آن در شهرهای دیگر نمایان شد. 

وی با تاکید بر اینکه بیشتر از رویکردهای محلی، هویت ملی را در مراغه شاهد هستیم، بیان کرد: موزه به ظاهر کوچک ایلخانی در این شهر از موزه های ملی ایران زمین است و امیدواریم به لحاظ کمی و کیفی رشد کند.

رییس کمیته ملی موزه‌های ایران تصریح کرد: فرهنگ ایرانی، متعلق به همه اقوام این جغرافیای تاریخی بوده و حتی کویر مرکزی ایران که به ظاهر خشک و غیرقابل زیست به نظر می‌رسد، در حفظ این هویت تاریخی و فرهنگی نقش داشته است.

«محیط طباطبایی» ادامه داد: این کویر، ایران را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کرده و هربار که یکی از این دو قسمت اشغال شده، حکومتی در سوی دیگر تشکیل و هویت ملی را حفظ کرده است.

به گفته وی در آذربایجان نیز شهرها و نقاط گوناگونی در طی تاریخ دراز مدت این سرزمین نقش‌آفرین بوده که یکی از آنها جهان‌شهر مراغه است که سابقه درخشان به لحاظ دیرینه‌شناسی دارد. 

به گزارش ایرنا، در آیین آغاز به کار بنیاد مراغه شناسی، پیام تصویری امام جمعه مراغه و عضو مجلس خبرگان رهبری نیز که به دلیل حضورش در اجلاسیه مجلس خبرگان در تهران حضور داشت،  پخش شد. 

آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی نیز در این پیام تصویری، توجه بیش از پیش مسوولان به مراغه و تحقق وعده «مراغه شهر موزه‌ها» را خواستار شد.

همچنین در این آیین، کتاب آثار فرهنگی هنری موزه ایلخانی، نوشته «ناصر دبیر» رونمایی و بنیاد مراغه‌شناسی نیز در دانشگاه مراغه و به ریاست رییس این مرکز آموزش عالی آغاز به کار کرد.

در حاشیه این آیین نیز «بهروز مظاهری» از نقاشان برجسته منطقه یک اثر هنری به سبک سیاه قلم از خواجه نصیرالدین طوسی را به مناسبت روز بزرگداشت این دانشمند خلق کرد. 
 

نظر شما