شناسهٔ خبر: 45861005 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مونسان: اتمام ۲۳ هزار میلیارد تومان پروژه گردشگری/ وزارت میراث فرهنگی به اقتصاد مردم پایه روی آورد

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ «نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی» با حضور علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در مراسم افتتاح  «نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی» با اشاره به شرایط خاص برگزاری نمایشگاه گردشگری گفت: بیماری کرونا کل جهان را درگیر کرده است و باید تشکر کرد از مدافعان سلامت و همکاران در وزارت بهداشت. اگر امروز در اینجا جمع شده‌ایم به واسطه تلاش آنهاست. در این شرایط گردشگری دنیا خسارتهای زیادی دید و  درحالی که شاهد رشد خوب کشور در زمینه گردشگری در سالهای گذشته بودیم این شرایط جدید به ما تحمیل شد. دولت دوازدهم در سخت‌ترین شرایط، کشور را اداره کرد، از تحریمها گرفته تا پاندمی کرونا.

وی افزود: با توجه به این شرایط وزارت گردشگری هم با یک کمبود عجیب بودجه کار خود را ادامه داد. ما در سال 98 خسارتهای سیل و بعد گرانی بنزین، شهادت سردار سلیمانی و سقوط هواپیما را داشتیم که باعث آسیب به گردشگری شد. هر کدام از آنها می توانست صنعت گردشگری را ورشکست کند که در نهایت ما هنوز سرپا ایستاده ایم.

مونسان خاطر نشان کرد: تلاش کردیم با نوآوری این ضربات مداوم را جبران کنیم و نتایج این شد که به یک رکورد بی سابقه در حضور گردشگران خارجی دست پیدا کردیم. اما در شرایط کرونا و با برنامه ریزی در کرونا سفر کنترل شده را در پیش گرفتیم.

وی افزود: با تلاش همکارانمان حدود 23 هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه گردشگری به اتمام رسیده و مورد بهره برداری قرار گرفت. همچنین تا پایان دولت برنامه افتتاح پروژه‌های مختلف دیگری در پیش داریم. 159 هزار میلیارد تومان پروژه در حال اجراست که امیدواریم تا پایان دولت به بهره‌برداری برسند.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری کشور بیان کرد: با وجود تمام مشکلات و محدودیت‌هایی که وجود داشت می‌توانیم بگوییم اتفاقات گردشگری در دولت تدبیر و امید از رشد عبور کرده و به جهش رسید.

وی بخشی از دستاوردهای دولت در حوزه گردشگری را به این شرح توصیف کرد: در سالهای اخیر 408 هتل و هتل آپارتمان به مجموعه‌های اقامتی کشور اضافه شد؛ به دنبال آن تعداد تخت‌های اقامتی از 219 هزار تخت به 417 هزار تخت رسید.

مونسان گفت: این پیشرفتها در حالتی بود که ما در شرایط تحریمی بودیم. منابع مالی حاصل از فروش نفت ما بلوکه شده بود، اما ما با یک اقتصاد مردم پایه تلاش کردیم میزانی از این زیانها را جبران کنیم. دولت در شرایط بد اقتصادی بود ما برای حفاظت و مرمت از 34 هزار بنای تاریخی تنها 200 میلیارد تومان بودجه داشتیم.

وی ادامه داد: برای دولت هم، معیشت و بهداشت مردم در اولویت بود و نمی‌شد توقع بیشتری داشت. در این شرایط تلاش کردیم با واگذاری بناهای تاریخی به مردم و استفاده از ظرفیت خود مردم در راستای مرمت و احیای بناهای تاریخی تلاش کردیم تا این برنامها به مقاصدی پرجاذبه تبدیل شوند.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری بیان کرد: با سرمایه‌گذاری مردمی اقامتگاه‌های جدید در قالب بوتیک‌ هتل‌ها و اقامتگاه‌های سنتی ایجاد شدند تا هم به این واسطه بناهای تاریخی مرمت شوند و هم جاذبه گردشگری ایجاد شود. با این اقدام نگاه‌ها از بودجه دولتی برداشته شد و به سمت اقتصاد مردمی حرکت کردیم.

وی افزود: در ادامه تنوع در محصولات گردشگری در برنامه ها قرار گرفت. این کشور پر از جاذبه است و گردشگری صرفا روی جاذبه تاریخی و فرهنگی متمرکز بوده است. برای تنوع بخشی به این حوزه یکی از بخشهایی که به سبد گردشگری اضافه شد طبیعت‌گردی و اکوتوریسم بود.

مونسان توضیح داد: البته برای گسترش گردشگری در کشور با کمبود اقامتگاه مواجه بودیم که برای جبران 2200 واحد بومگردی به کشور اضافه شد. اغلب این کمبودها در نواحی روستایی وجود داشت که بومگردی ها این مشکل را مرتفع کردند.

وی ادامه داد: در کنار طبیعت‌گردی ترمهای تازه گردشگری هم به سبد کشور اضافه شد که از جمله آنها گردشگری کشاورزی، گردشگری صنعتی و گردشگری معدنی بودند.

وزیر میراث فرهنگی و صنایع دستی گفت: در حوزه صنایع دستی کشور حجم زیادی از فروش در ارتباط با گردشگری خارجی بود که با بسته شدن مرزها دچار مشکل شد و زیانهای زیادی به هنرمندان صنعتگر وارد شد. طرح برندسازی و تجاری سازی را در آن بخش آغاز کرده بودیم تا روی بسته بندی و بازارهای جدید کار شود و تجارت الکترونیک و آموزش صنعتگران برای استفاده از این ظرفیت انجام شده بود که با پاندمی مواجه شدیم. با این وجود 1 و نیم میلیارد دلار صادرات صنایع دستی بدون احتساب صادرات چمدانی داشتیم.

انتهای پیام/

نظر شما