شناسهٔ خبر: 45853279 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

کتابی با موضوع مطالعات تکمیلی دین و ادب

کتاب «عقل مستعار» اثر احمد وضیعی در انتشارات سوره مهر منتشر شد که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، کتاب «عقل مستعار» اثر احمد وضیعی در انتشارات سوره مهر منتشر شد. این کتاب به مبانی مناقشه در مطالعات تکمیلی دین و ادب می‌پردازد.

درمقدمه کتاب می‌خوانیم: «ایده اولیه «عقلِ مُستعار» را که ایده مناقشه ‏برانگیزی در مطالعات تکمیلی «دین و «ادب» بود، با سید مرتضی آوینی در میان گذاشتم. تبسم شیرینی بر لبانش نقش بست. گفت‏گوی ما تقریباً ۴۵ دقیقه‏ به طول انجامید و مقرر شد بعد از اتمام هر فصل، تصویرِ نسخه‏‌ای از آن را برایش ارسال کنم. فروردین ۱۳۷۲، درحالی‏که هنوز فصل اول را به پایان نرسانده بودم، خبر ناگهانی شهادت او به ‏یک‏باره مرا زمین‏‌گیر کرد. احساس کردم دیگر انگیزه‌‏ای برای ادامه کار ندارم. دو سال تمام این احساس با من بود.»

وضیعی درباره نمایه و فرهنگ اعلام اشخاص ویراستاری اثر در مقدمه کتابش می‌گوید: «در حین بازنویسی بود که متوجه شدم صرف آوردن نمایه اشخاص در پایان کتاب در صورتی که خواننده نیاز به کسب آگاهی مختصری از شرح‏ حال برخی شخصیت‏‌های بزرگ نام‏برده در متن داشته باشد، از مطالعه و تحقیق کفایت نمی‌‏کند. از سوی دیگر، کاملاً مشخص بود که بدونِ آوردن آن‏ها، یعنی بیانِ مختصری از شرح حال‏‌ها نیز متن، یک چیز کم دارد. این خلأ و مشکل را با مهندس محمدتقی پاینده، ارزیاب ارشد رادیو، در میان گذاشتم. او گفت: «تن‌ها راه چاره این است که، علاوه بر نمایه اشخاص، یک بخشِ دیگر به متن اضافه شود با عنوانِ فرهنگِ اعلامِ اشخاص.» دیدم درست می‏گوید. فرهنگِ اعلامِ اشخاص می‏‌تواند این خلأ را پُر کند. با اینکه می‏‌دانستم این کار «خلاف قاعده کتاب‏نویسی است»، قبول کردم. او نیز بدون اینکه از او خواسته باشم، با گشاده‏‌رویی تمام، پیشنهاد داد حاضر است زحمات فراهم آوردن این اعلام را که اکنون ضمیمه متن است، عهده‏‌دار شود.»

نظر شما