شناسهٔ خبر: 45829195 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

گزارش خبری-تحلیلی

روز داغ تهران

اشاره: رافائل گروسی، مدیرکل سازمان بین المللی انرژی اتمی، شامگاه شنبه به تهران آمد و با علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و همچنین محمدجواد ظریف، ویزر امور خارجه، دیدار و گفتگو کرد و پیام آژانس را به آنان ارائه داد. شنیده ها حاکی از این است که گروسی از ایران خواسته تا از بازرسان آژانس جلوگیری نکند و از پروتکل الحاقی هم خارج نشود. عباس عراقچی در یک برنامه تلویزیونی نسبت به سفر گروسی و امکان مذاکره ایران با آمریکا در گروه 5+1 واکنش نشان داد و گفت: پیشنهاد بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، را بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری میکنیم. در همین در روز گذشته 226 نماینده مجلس با صدور بیانیه ای از دولت خواستند تا از فردا جلوی بازرسی‌های سرزده آژانس را بگیرد و از پروتکل الحاقی نیز خارج شود در اقدامی دیگر عده ای که خبرگزاری فارس آن‌ها را دانشجو خوانده مقابل سازمان انرژی اتمی جمع شدند و به سفر گروسی به ایران اعتراض کردند. برخی رسانه های اصولگرا نیز در روزهای یک شنبه و دوشنبه کماکان بر طبل مخالفت با مذاکره کوبیدند به گونه ای که روز گذشته تهران روز داغی را پشت سر گذاشت.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

عراقچی : این تعبیر که بازرسان باید از ایران خارج شوند تعبیر درستی نیست و تنها میزان بازرسی‌های آن‌ها کاهش می‌یابد.
حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد توان نظارتی آژانس بر اثر اجرای مصوبه مجلس کاهش می‌یابد. علی‌رغم اختلاف نظر بین دولت و مجلس، دولت مجری قانون است و در اجرای قانون نمی‌تواند تعلل کند. در قدم اول غنی‌سازی ۲۰ درصد شروع شد و در قدم دوم اجرای پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراتر که در برجام بوده متوقف می‌شود.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: به نظر نمی‌آید تا پنجم اسفندماه اقدامی در جهت لغو تحریم‌ها صورت بگیرد و ما اجرای پروتکل الحاقی را متوقف خواهیم کرد و این به معنای خروج از برجام نیست.
وی با تاکید براینکه توقف اجرای پروتکل الحاقی برگشت‌پذیر است، افزود: به محض اینکه خواسته‌های ما در برجام و خواسته‌های مجلس تامین شود ما دوباره بازخواهیم گشت و هم اجرای پروتکل الحاقی و هم نظارت‌ها و هم بقیه تعهدات را انجام می‌دهیم.
او با اشاره به این که پنجم اسفندماه از برجام خارج نخواهیم شد و بازرسی‌ها هم متوقف نخواهد شد و توافق ایران و آژانس سر جای خود است، گفت: راه برای بازگشت طرف‌های مقابل باز و راه‌حل مشکل از سوی ما بیان شده است و مقام‌های ما از جمله رهبر معظم انقلاب به صراحت فرمودند برای ما عمل مهم است و اگر آنها عمل کرده و ما راستی‌آزمایی کنیم، ما به تعهداتمان برمی‌گردیم.

سفر گروسی
عراقچی در ادامه همچنین به سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران اشاره کرد و در این باره افزود: زمانی که پنجم اسفند ماه فرا برسد و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شود، و با توقف این دو قسمت یعنی نظارت‌های بیشتر و پروتکل الحاقی، وضعیت جدیدی ایجاد خواهد شد.
او ادامه داد: گروسی خودش اظهار علاقه کرد که به ایران بیاید که در این وضعیت نوع جدیدی از همکاری بین ایران و آژانس برقرار شود که همکاری‌های ایران و آژانس کمترین آسیب را ببیند. معاون سیاسی وزیر امور خارجه با تاکید براینکه سفر گروسی هیچ ارتباطی به تصمیم ایران ندارد و این تصمیم اجرا خواهد شد، گفت: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده تا نظم جدیدی در روابط ایران و آژانس ایجاد شود.

پیشنهاد بورل
عراقچی گفت: با این حال ما در حال بررسی پیشنهاد بورل هستیم و بعد از بررسی، نظر خود را اعلام می‌کنیم. معاون سیاسی وزیر امور خارجه در ادامه به ادعای اروپایی ها درخصوص رفع تحریم‌های ایران اشاره کرد و افزود: آنان مدعی بودند که  تحریم‌های اتحادیه اروپا و اروپایی ها  متوقف شد  و در عمل هم همین بود  اما ایران نمی‌توانست از امتیازات آن به خاطر غلبه سیستم آمریکا استفاده کند.
عراقچی ادامه داد: شرکت‌های اروپایی با تحریم‌های اروپا مواجه نبودند ولی از جریمه آمریکا نگران بودند. بارها به آنان گفته‌ام باید فکری به حال نقض حاکمیت خود توسط آمریکا کنید.  
او همچنین درباره اظهارات امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز گفت: اروپایی‌ها حرف و ادعا زیاد دارند ولی در صحنه عمل توانمندی ندارند. خیلی روشن اروپا به ما می‌گفت تحریمی نداریم، ولی مجبوریم به تحریم‌های آمریکا تن دهیم. آنها در عمل ناتوان و در گفتار الی ماشاءالله ادعا.
وی تصریح کرد: اگر اروپا صداقت دارد و نگران سلاح‌های هسته‌ای است، آیا نگران اشاعه سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی نیستند؟ چطور آن‌ها را نگران نمی‌کند. این‌ها نشانگر سیاست‌های دوگانه اروپایی‌هاست.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین درخصوص جلوگیری از بدعهدی های مکرر نیز گفت: تدبیر ما همان است که رهبر معظم انقلاب فرمودند که ما نگاه به عمل کرده و بعد عمل آن‌ها را راستی آزمایی می‌کنیم و مثلا اگر تحریم نفتی برداشته می‌شود باید ببینیم نفت ما قابلیت فروش داشته و امکان حمل و نقل آن وجود داشته باشد. وی افزود: همچنین باید امکان بیمه کردن آن وجود داشته و نیز امکان بازگشت پول حاصل از صادرات هم وجود داشته باشد و این چرخه کار کند که مطمئن شویم واقعا تحریم نفتی برداشته شده است که این‌ها را در عمل می‌توان ملاحظه کرد.

واکنش تند مجلس
از اولین واکنش‌ها به سفر رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به تهران از طرف مجلس صادر شد. 226 نفر از نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای تاکید کردند که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از ۵ اسفند ۹۹ متوقف و بازرسی های آژانس صرفا محدود به نظارت های پادمان خواهد شد.
متن بیانیه که توسط عضو هیئت رئیسه مجلس قرائت شد به شرح زیر است:
بعد از توافق برجام در سال 1394 امید می رفت طرف های غربی از جمله آمریکا و سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه با صداقت با ملت بزرگ ایران برخورد کرده و به تعهدات خود عمل نمایند. علیرغم اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی در فواصل مختلف 15 بار تائید کرده است که ایران به تعهدات برجامی خود به صورت کامل عمل کرده است اما متاسفانه شاهد بوده ایم که دشمنان ملت عزیز ایران به هیچ یک از تعهدات اساسی و مهم خود عمل نکرده و با اینکه قرار بود در روز اجرا یعنی 27 دی 1394 تحریم های بانکی و نفتی برداشته شود متاسفانه بر مقدار این تحریم ها افزوده شده است، روند آسیب به منافع ملت ایران و افزایش تحریم ها به بهانه های مختلف که از زمان اوباما دموکراتیک آغاز شده بود منجر به خروج ترامپ جمهوری خواه از برجام در اردیبهشت ماه 1397 شد. متاسفانه روند اجرای تعهدات یک طرفه از سوی مسئولین دولتی ایران به مدت 5 سال ادامه یافت تا اینکه مجلس انقلابی در دفاع از منافع ملت ایران تصمیم گرفت طرح مهم اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها را با 251 رأی مثبت در 11 آذرماه 99 به تصویب برساند.
 در راستای دفاع از حقوق هسته ای و وادار کردن دشمنان ملت به برداشتن تحریم های ظالمانه به تبع آن گشایش اقتصادی مقرر شده است غنی سازی 20 درصدی آغاز و نیز با اعطای مهلت دو ماهه به آمریکا و سه کشور اروپایی برای برداشتن تحریم های ظالمانه در صورت عدم صداقت و عدم انجام تعهدات ملت ایران نیز اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در راستای اجرای بندهای 26 و 36 و بند 13 قطعنامه 2231 را متوقف کنند از این رو همه مسئولین نظام از جمله مدیران دولتی موظف هستند که در صورت عدم رفع تحریم ها، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را به صورت کامل از 5 اسفند 99 متوقف و بازرسی های آژانس را صرفا محدود به نظارت های پادمان نمایند. ما نمایندگان مجلس به مردم عزیز ایران اطمینان می دهیم که در دفاع از حقوق آن ها به هیچ وجه کوتاه نیامده و به دشمنان ملت ایران نیز اعلام می کنیم که همچنان که مقام معظم رهبری فرموده اند رفع عملی و کامل تحریم های بانکی و نفتی از شرایط اساسی ملت ایران برای برگشت آمریکا به برجام بوده و بدون رفع تحریم های ظالمانه که قابل راستی آزمایی از سوی ملت ایران باشد، ایران سربلند و قوی گام های پیشرفت صنعتی و هسته ای خود را متوقف نخواهد کرد.

"تظاهرکنندگان"
به گزارش فارس جمعی (که آنان را دانشجو خواند) در اعتراض به سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران تجمع کردند. افراد در این تجمع که صبح امروز در مقابل سازمان انرژی اتمی برگزار شد، با در دست داشتن دست نوشته هایی اعتراض خود را به بدعهدی های آمریکا و اروپا در برجام اعلام کردند. تجمع کنندگان همچنین با سر دادن شعارهایی همچون " مرگ بر آمریکا"، "بایدن، ترامپ، اوباما؛ قاتل ملت ما" و .... انزجار خود را به جنایت و اقدامات خصمانه آمریکا نسبت به ملت و نظام نشان دادند. آن‌ها همچنین با سر دادن شعارهایی خواستار اخراج بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از کشور شدند. علی ریاحی پور مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران طی سخنانی در این تجمع از دولت خواست تا به موقع و به صورت واقعی به مصوبه مجلس شورای اسلامی در قبال بازرسان آژانس عمل کند. وی همچنین به انفعال آژانس در مقابل ترور دانشمندان هسته‌ای و بی تعهدی آمریکا اعتراض کرد. ریاحی در بخش دیگری خواستار خروج دولت از برجام شد و گفت: حرف آخر را رهبر معظم انقلاب درباره برجام زدند و همه تحریم ها باید لغو شود و این هم باید از سوی خود ما راستی آزمایی شود. صادق شهبازی فعال اسبق دانشجویی هم در این تجمع گفت: وضعیت اقتصادی امروز نتیجه تعاملات بی جا با غرب، آژانس انرژی اتمی و امریکاست.
وی افزود: خسارت محض برجام تمام شده، صبر ما هم تمام شده و ما دیگر ساکت نمی نشینیم. رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای دیدار و گفتگو با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است، روز گذشته با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد. به گزارش مهر، همکار‌ی‌های جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تلاش آژانس برای حل و فصل موضوعات فی‌مابین و همچنین همکاری‌های ایران و آژانس در چارچوب پادمان از مهم‌ترین موضوعات مورد گفتگو و تبادل‌نظر در دیدار وزیر امور خارجه کشورمان و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این دیدار بود.

برچسب‌ها:

نظر شما