شناسهٔ خبر: 45649276 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مشکلات کشور با تکیه بر جوانان نخبه و دانشمند برطرف می‌شود

امام جمعه قزوین گفت: اگر ما از جوانان دانشمند و مردم غیور و امکانات خدادادی کشورمان به خوبی استفاده کنیم مسأله اشتغال، افزایش درآمد سرانه و هم معضلات دیگر اقتصادی سامان پیدا می کند و از وابستگی به نفت هم نجات پیدا می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین در برنامه زنده تلویزیونی سروش آسمانی اظهار کرد: کسی که نه چشمی برای دیدن و نه عقلی برای اندیشیدن دارد و فاقد توانمندی‌های انسانی است، نمی‌تواند مخاطب کلام خدا باشد، فلذا فقط یکبار در "قرآن یا ایها الذین کفروا" آمده است، آنهم فقط خدا نیست که کافران را خطاب قرار می دهد بلکه این خطاب برای روز قیامت است و فرشتگان غضب هستند که این جمله را به کافران می‌گویند که دیگر عذر و بهانه ای نیاورید که در دنیا خدای متعال بسیار شما را هدایت کرد اما گوش نکردید.

وی تصریح کرد: خدای متعال همیشه ما را مخاطب دین، ایمان و تقوا قرار داده است و خدای متعال روی ایمان ما حساب باز می‌کند و همیشه بندگانش را دعوت به تقوا کرده است و می‌فرماید ای بندگان من که ایمان آورده اید تقوا داشته باشید.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: دعوت خدای متعال به تقوا، دعوت به یک تقوای جدی است که باید حق تقوا به جای آورده شود و نباید به کمترین حد از تقوا راضی شویم بلکه باید به حدی به تقوا بها دهیم که احساس کنیم که حق تقوا را ادا کرده ایم.

امام جمعه قزوین بیان کرد: حضرت رسول اکرم(ص) اسوه تقوا و رحمه للعالمین هستند و همه زندگی ایشان رعایت حق تقوا بود و امیرمومنان(ع) نیز تمام مسیر زندگی ایشان بر مسیر تقوا بود و در کتاب نهج‌البلاغه نیز بر اهمیت تقوا سفارشات بسیاری داشتند و چقدر انتظار دارند که پیروانش تقوای الهی را رعایت کنند و اهمیت برای تقوا قائل باشند همچنین حضرت زهرا(س) و ائمه اطهار(ع) در اوج تقوا بودند.

وی افزود: اینگونه نبوده که ائمه معصومین به واسطه معصومیتی که داشتند اختیاری برای گناه نداشته‌اند، بلکه امامان از زشتی و خباثت گناهان آگاه بودند فلذا رغبتی به گناه نداشتند، برای نمونه ما انسان‌ها از هرچیز متعفنی دوری می‌کنیم، ذات گناه همین است. ذات غیبت، آلودگی و غذای اهل جهنم است لذا ما آگاه نیستیم و باطن آن را نمی‌بینیم و از آن لذت می‌بریم اما ائمه به واسطه آگاهی لازم از گناهان دوری می‌کردند.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: نکته مهم دیگر این است که تا زمانی که زنده هستیم سعی کنیم به مقام تسلیم در نزد خدای متعال برسیم؛ هر چه خدا می‌گوید آن برای ما خوب و شایسته است و هر چه شیطان، مستکبران و انسان‌های شیطان نما می‌گویند باطل است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خلوت با خدا و راز و نیاز شبانه زمینه ای برای ایجاد تقواست، روحیه انسان با عبادت و بندگی به مقام تسلیم می‌رسد و همین موضوع زمینه ای برای افزایش تقواست، عبادت را باید از لقلقه زبان بودن به واقعیت زندگی و راز و نیاز واقعی با خدا بکشانیم و درک عظمت، رحمت، غفران و غنای خدا را به بندگانش داشته باشیم و همه این موارد منبع افزایش زمینه تقواست.

وی تصریح کرد: فلسفه‌ی عبادت، کسب تقوا و معرفت نسبت به خداست، زمانی که انسان اهل تقوا شد دانا و اهل فهم خواهد شد، فهم ویژه ای و بالاتر از فهم عمومی پیدا می‌کند و دارای چشم، گوش و عقل معنوی خواهد شد، زمانی که اهل تقوا شدیم خدا به ما قدرت تشخیص حق و باطل واقعی را عنایت می‌کند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: در همه زمینه‌ها، علوم، تجارت و سیاست و در زندگی شخصی و تعاملات اجتماعی اگر تقوا داشته باشیم انسان درک تعامل و رفتار با مردم را خواهد آموخت، تقوا به انسان بیداری و تشخیص می‌دهد و زمینه ای می‌شود که دشمنان را به خوبی بشناسد، آنهایی که روح تقوا در وجودشان نشسته است زمانی که دشمن می‌خواهد در آنها نفوذ کند، بصیرت و آگاهی آنها اجازه رخنه دشمن را نمی‌دهد.

آیت‌الله عابدینی افزود: دانایی انسان بدون تقوا کافی نیست بلکه دانایی در بعد نظری و اندیشه انسان جای دارد، این دانایی باید در قالب توانایی در عرصه زندگی وارد شود، مهمترین نیاز انسان برای زندگی دنیا و آخرت داشتن «دانایی» و «توانایی» است، عقل دانا و اراده توانا با تقوا ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند اگر انسان تقوای الهی پیشه کند قدرتمندانه زندگی می‌کند و اگر در بلاد دشمن هم باشد توانمند و مقتدر است. همچنین امام هادی(ع) می‌فرمایند هرکس تقوای الهی را رعایت کند خدای متعال او را از آسیب و انحراف و سقوط حفظ می‌کند و هرکس مطیع خدا باشد همه موجودات تسلیم او می‌شوند و هرکس مطیع خدا باشد از خشم و غضب آدم‌ها واهمه ای ندارد و هرکس خالق را با گناه و ظلم به خشم بیاورد یقین بداند که خشم مردم هم دامن وی را گرفته و آسایش را از او‌ می‌گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: میلاد حضرت امام باقر(ع) را تبریک عرض می‌کنم، این امام بزرگوار می‌فرمایند خدای متعال با تقوا آن‌چنان بنده خود را محافظت می‌کند که بنده خودش توانایی این محافظت از آسیب‌ها را ندارد، خدا به وسیله تقوا نابینایی و جهل را از انسان دور می‌کند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: شهادت امام هادی(ع) را در پیش داریم که این امام جمله بسیار تاثیرگذار دارند که می‌فرمایند این دنیا و دوره عمر ما یک بازار است عده ای در این بازار با زندگی خوب خود و اعمال صالح بسیار سود می‌برند اما عده ای دچار خسران می‌شوند و به زندگی، امنیت و آبروی مردم تعرض می‌کنند و زندگی آنها فقط خسارت خواهد بود.

وی بیان کرد: سالروز گشایش سفارت فلسطین دقیقا در محل سفارت منحوس صهیونیستی را در پیش داریم، یعنی دقیقا با پیروزی انقلاب اسلامی سفارت رژیم صهیونیستی در ایران برچیده شد و سفارت فلسطین جایگزین شد.

آیت‌الله عابدینی در ادامه عنوان کرد: روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی را همچنین در پیش داریم که دغدغه همیشگی رهبر معظم انقلاب است. امروز بحمدالله نیروی انسانی خلاق، متخصص، جوان و متعهد در تمام حوزه‌ها داریم و از نظر منابع طبیعی بسیار غنی هستیم و با مدیریت صحیح می توانیم مشکل معیشتی و اشتغال را برطرف کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: اگر ما از جوانان دانشمند و مردم غیور و امکانات خدادادی کشورمان به خوبی استفاده کنیم مسأله اشتغال، افزایش درآمد سرانه و هم معضلات دیگر اقتصادی سامان پیدا می کند و از وابستگی به نفت هم نجات پیدا می‌کنیم و در نتیجه از اینکه دیگران بخواهند برای ما نقشه بکشند و ما را تحریم کرده و در مضیغه و فشار قرار دهند، نجات پیدا می‌کنیم.

وی افزود: تا زمانی که دست تکدی عده ای به سمت اجانب دراز شده است، مردم ما در حال آسیب دیدن هستند؛ باید بتوانیم به گونه ای عمل کنیم که اقتدار و شخصیت ارزشمند مردم حفظ شود. باید کاری کنیم که جوانان ما بتوانند از حق طبیعی خود برای داشتن شغل و زندگی مناسب بهره‌مند شوند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: درحال ورود به ماه پر برکت رجب هستیم که جزو ماه‌های بزرگ و معنوی ماست، درحقیقت پیش نیاز ورود به ماه مبارک رمضان است و بسیار سفارش شده در این ماه استغفار کنید تا در ماه رجب و شعبان با دعا و نیایش و استغفار برای ماه رمضان آماده شویم.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: درباره ماه رجب حضرت رسول اکرم(ص) می‌فرمایند، این ماه بسیار عظیم است، روایات می‌خواهند به ما تاکید کنند که مبادا فرصت‌های عظیم ماه رجب از دست شما برود، مبادا استغفارهای ماه رجب و بازگشت به خدا و ایجاد محبت بیشتر بین خود و خودمان را از دست بدهیم.

وی افزود: در روایت آمده است اگر کسی در ماه رجب مراقبت داشته باشد و برخی از روزه‌های مستحبی را به جای بیاورد خداوند او را مستوجب رضوان الهی قرار می‌دهد که این بالاترین نعمت بهشتی است، اولین شب جمعه ماه رجب، لیله‌الرغائب است که شب درخواست‌های مرغوب، معنویت، نماز و قرآن است و این شب را برای چیزهایی که خدا برای ما مرغوب می‌داند خواستنی کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: باید بتوانیم ماه رجب و شعبان و رمضان را برای خود خواستنی کنیم و بسیار از این ماه ها بهره ببریم همان گونه که در فروردین، اردیبهشت و خرداد فصل بهار و تحول طبیعت جسمانی است باید بتوانیم از فصل معنویت و تحول دل‌ها که رجب، شعبان و رمضان است بهره ببریم.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: آرزوها به معنای خیالات است، خدا هرگز نمی‌پسندد که بندگانش در خیالات و اوهام زندگی کنند، در شب‌ لیله الرغائب می‌توان از اعمالی که ذکر شده در نماز، روزه و اذکار بهره ببریم، نباید در این شب به فکر خیالات و اوهام بیاندیشیم بلکه از فرصت اولین شب ماه رجب بهره ببریم و عاقلانه و اندیشمندانه زندگی کنیم.

وی تصریح کرد: قرآن کریم مرغوب‌ترین کالای آفرینش است و نبوت، رسالت و بندگی همه مرغوب هستند و در شب ‌لیله الرغائب باید از این کالاهای مرغوب بهره بگیریم و زندگی بهتری برای خودمان رقم بزنیم.

انتهای پیام/ر

نظر شما