شناسهٔ خبر: 45448782 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

اعلام جزئیات بزرگداشت عباس کیارستمی در فرانسه

مرکز ملی هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو در پاریس امسال میزبان بزرگداشت عباس کیاریستمی شامل مرور کامل آثار، نمایشگاه و موزه این هنرمند ایرانی خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، برنامه مرور همه آثار عباس کیارستمی شامل ۴۶ فیلم ساخته شده این کارگردان ایرانی از تاریخ ۱۵ اوریل تا ۴ جولای (۲۶ فروردین تا ۱۳ تیر) در مرکز ملی هنر و فرهنگ «ژرژ پمپیدو» در پاریس برگزار خواهد شد که با حضور میهمانان ویژه ای همراه خواهد بود.

نسخه برخی از آثار کیارستمی که برای اولین بار در فرانسه به نمایش گذاشته می شوند ، در ایران آسیب های جدی دیده بودند و کمپانی «mk۲» فرانسه طی یک پروژه ۱۰ ساله که در اواخر سال ۲۰۱۹ به پایان رسید این آثار را ترمیم کرده است. 

«طعم گیلاس» برنده جایزه نخل طلای بهترین فیلم جشنواره کن در سال ۱۹۹۹، «خانه دوست کجاست؟» (۱۹۸۷)، «کلوزآپ» (۱۹۹۰) و «باد ما را خواهد برد» (۱۹۹۹) از جمله آثار عباس کیارستمی هستند که در سال ۲۰۱۶ درگذشت و یک کارنامه پربار سینمایی شامل بیش از چهل فیلم و شخصیت های به یادماندنی را از خود بر جای گذاشت. 

کیارستمی که یک هنرمند کامل بود هرگز فعالیت خود را در عرصه عکاسی، ویدئوآرت و طراحی آثار دیجیتال متوقف نکرد و همچنین صدها شعر سرود و نسل جوان را با سنت کهن شعر کشورش آشنا کرد. 

موسسه فرهنگی و هنری «ژرژ پمپیدو» علاوه بر برنامه مرور آثار کیارستمی، قرار است از تاریخ ۵ می تا ۵ جولای (۱۵ اردیبهشت تا ۱۴ تیر) نیز نمایشگاه با عنوان «کیارستمی کجاست؟» در مساحتی بالغ بر هزار متر مربع برگزار کند که شامل ویدئو، اسناد، مجموعه عکس های منتشر نشده، سکانس هایی زیبا از فیلم ها و رابطه آثار وی با ادبیات کلاسیک و معاصر میشود. 

این نمایشگاه و موزه توسط مرکز «ژرژ پمپیدو» و با همکاری کمپانی فیلم «mk۲» فرانسه و بنیاد کیارستمی طراحی شده است. این برنامه که در واقع ادای احترامی به کیارستمی است در ۱۱ بخش متفاوت برگزار خواهد شد و ورود برای عموم رایگان است. 

برچسب‌ها:

نظر شما