شناسهٔ خبر: 45317277 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

بین برج میلاد و سازمان انرژی اتمی؛

سومین آزمایش انتقال اطلاعات به روش کوانتومی انجام شد

سومین آزمایش انتقال اطلاعات به روش کوانتومی بین برج میلاد و سازمان انرژی اتمی امشب (دوشنبه) با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی، وزیر دفاع، وزیر ارتباطات و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور انجام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سومین آزمایش انتقال امن کوانتومی فوتون‌ها از سازمان انرژی اتمی ایران تا برج میلاد با حضور علی‌اکبر صالحی معاون رییس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور، در آستانه دهه مبارک فجر امشب دوشنبه ششم بهمن ‌ماه در محل برج میلاد رونمایی شد.

این آزمایش با تجهیزات پیشرفته و به همت متخصصان و پژوهشگران مرکز فناوری‌های کوانتومی سازمان انرژی اتمی ایران انجام شد. در این روش انتقال با برقراری ارتباط کوانتومی مبتنی بر درهم‌تنیدگی، پیام‌ها به شیوه‌ای امن رمزگذاری و انتقال اطلاعات در مسیر مشخص ‌شده بین دو نقطه مورد نظر انجام می‌شود. سپس پیام مورد نظر توسط کلید کوانتومی رمزگذاری، به مقصد ارسال و در آنجا مجدداً به کمک کلید کوانتومی که به دلیل بهره‌گیری از درهم‌تنیدگی کوانتومی قابل کپی‌برداری و هک نیست، رمزگشایی می‌شود.

آزمایش انتقال امن کوانتومی فوتون‌ها تاکنون در ۳ فاز: آزمایشگاهی در فاصله ۲ متری، مابین دو ساختمان به مسافت ۳۰۰ متر و اخیراً بین ساختمان مرکز فناوری‌های کوانتومی ایران تا تراز ۳۰۰ متری برج میلاد به مسافت ۱۶۵۰ متر انجام‌شده است.  

این دستاوردها به ‌عنوان بخشی از زیرساخت مورد نیاز و گامی به‌سوی ماهواره کوانتومی، رادار/لیدارکوانتومی و شبکه‌های کوانتومی تلقی می‌شود.

فعالیت‌های عملیاتی مرکز فناوری‌های کوانتومی ایران، به‌عنوان متولی و پیشرو و تنها مرکز آزمایشگاهی موجود در کشور، از سال ۱۳۹۷ در ۴ حوزه اصلی فناوری‌های کوانتومی (مترولوژی و حسگری کوانتومی؛ مخابرات کوانتومی؛ شبیه‌سازی آنالوگ و دیجیتال کوانتومی؛ رایانش و محاسبات کوانتومی) تعریف ‌شده و در حال اجرا است که می‌توان به رادار کوانتومی و تصویربرداری کوانتومی، رمزنگاری کوانتومی در فضای آزاد و در بستر فیبر نوری، اندازه‌گیری کوانتومی کمیت‌های مختلف فیزیکی، ساعت اتمی، مغناطیس سنجی کوانتومی، نقشه کوانتومی مغز، ژیروسکوپ و مسیریاب کوانتومی و تولید چشمه‌های درهم‌تنیده مجتمع در بستر موج‌بر نیز اشاره کرد.

حجم ویدیو: 5.46M | مدت زمان ویدیو: 00:03:00
دانلود ویدیو

نظر شما