شناسهٔ خبر: 45069956 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

دو راهی سخت ترامپ

صاحب‌خبر -
بنفشه غلامی/ امریکایی‌ها امروز در حالی صبح سه‌شنبه خود را آغاز می‌کنند که دیشب مهلت «مایک پنس» برای اجرای متمم 25 قانون اساسی امریکا به پایان رسید و طبق شرط و مهلتی که «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان برای او گذاشته بود، اگر این متمم را اجرا نکرده باشد، روند استیضاح «دونالد ترامپ» آغاز خواهد شد.
به گزارش سایت مجله امریکایی «تایم»، رئیس مجلس نمایندگان امریکا یکشنبه شب، در نامه‌ای برای همه اعضای این مجلس، اعلام کرده بود، مجلس نمایندگان امریکا باید برای حفاظت از قانون اساسی و دموکراسی هر چه زودتر عمل کند. زیرا رئیس جمهوری کنونی تهدیدی جدی برای دموکراسی و قانون اساسی این کشور است. وی سپس به «مایک پنس» 24 ساعت (که نیمه شب دیشب به وقت تهران به پایان می‌رسید) مهلت داد تا یا متمم 25 قانون اساسی را که تأکید می‌کند، رئیس جمهوری فاقد صلاحیت لازم برای انجام وظایف خود است ، اجرا کرده و مطابق قانون خود به عنوان معاون رئیس جمهوری امریکا به جای او بر کرسی ریاست جمهوری بنشیند یا آنها در مجلس نمایندگان روند استیضاح ترامپ را آغاز خواهند کرد. روندی که اکنون کلید می‌خورد اما می‌تواند در پایان 100 روز نخست ریاست جمهوری «جو بایدن» تکمیل شود. این در حالی است که 56 درصد مردم امریکا معتقدند «ترامپ» باید در چند روز باقیمانده ریاست جمهوری خود برکنار شود.
تا دیشب «دونالد ترامپ» دو راه پیش روی خود داشت که هر دوی آنها می‌توانستند، سرنوشتی شوم را برای او رقم زنند. در سناریوی نخست او یا باید مقاومت می‌کرد و به همین راهی که در حال پیمودن آن است یعنی ماندن در کرسی ریاست جمهوری تا روز 20 ژانویه (اول بهمن ماه)، ادامه می‌داد که در این صورت او باید منتظر استیضاح خود در ماه‌های آینده باشد. اگر این اتفاق روی دهد، ترامپ نخستین رئیس جمهوری امریکا خواهد بود که دو بار استیضاح می‌شود. دور نخست استیضاح ترامپ در سنا که اکثریت آن با جمهوریخواهان بود، به بن‌بست خورد. اما در این دور کار او دشوارتر است زیرا در این زمان دموکرات‌ها اکثریت هر دو مجلس نمایندگان و سنا را در دست دارند و می‌توانند براحتی استیضاح را به سرانجام برسانند. اگر این اتفاق رخ دهد، «ترامپ» نه تنها از حقوق و مزایای پس از پایان دوران ریاست جمهوری خود محروم خواهد شد، که برای همیشه از کسب پست‌های دولتی از جمله شرکت در انتخابات آتی امریکا که ترامپ از هم‌اکنون نقشه‌های زیادی برای آن کشیده است، محروم می‌شود. اما او یک راه‌حل دیگر نیز پیش روی خود داشت و آن مصالحه با «مایک پنس» بود. به این ترتیب که «پنس» متمم 25 قانون اساسی را فعال و «دونالد ترامپ» را از کار برکنار کند. در این صورت «ترامپ» از استیضاح جان به در خواهد برد. اما به‌ خاطر برکنار شدن و تأیید شدن عدم صلاحیت وی برای انجام وظایفش اعتبار خود را مخدوش شده خواهد دید. در این صورت او دست به قمار بزرگی خواهد زد؛ زیرا با ثبت این ناشایستگی در کارنامه‌اش مشخص نیست بتواند در آینده امیال خود برای بازگشت به قدرت را دنبال کند.
در این صورت حزب جمهوری خواه نیز می تواند تا حدودی وجهه مخدو ش شده خود را بازیابی کند و به رقبای دموکرات بگوید که آنها نیز دغدغه دموکراسی را دارند.

نظر شما