شناسهٔ خبر: 45060377 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

پلوسی: پنس باید طی ۲۴ ساعت درباره متمم ۲۵ برای برکناری ترامپ پاسخ دهد

فارس

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت که پس از تصویب درخواست از معاون رئیس جمهور برای فعال کردن متمم ۲۵ قانون اساسی، وی باید طی ۲۴ ساعت به این درخواست پاسخ دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه طی بیانیه‌ای به تشریح اقدام کنگره برای برکناری ترامپ پرداخت.

وی در این بیانیه گفت: «روز چهارشنبه، رئیس جمهور شورش مرگباری را علیه آمریکا تحریک کرد که قلب دموکراسی ما را هدف قرار داد. رئیس جمهور تهدید قریب‌الوقوع برای قانون اساسی ما، کشورمان و مردم آمریکا به شمار می‌آید و باید فورا از قدرت برکنار شود.»

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه بیانیه خود گفت که در نشست امروز مجلس نمایندگان آمریکا درخواست از معاون رئیس جمهور برای بسیج کردن کابینه با هدف فعال کردن متمم ۲۵ قانون اساسی را مطرح کرد که به وسیله آن رئیس جمهور برکنار شود.

پلوسی اضافه کرد: «نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا این قانون را که برای حفاظت از آمریکا بوده رد کردند. همدستی (با ترامپ) آمریکا را به خطر انداخته و دموکراسی ما را فرسوده می‌کند و باید پایان یابد.»

وی در ادامه گفت که در نشست بعدی مجلس نمایندگان از معاون رئیس جمهور خواسته خواهد شد تا متمم ۲۵ قانون اساسی برای برکناری ترامپ را فعال کند و از مایک پنس خواسته خواهد شد تا طی ۲۴ ساعت پس از آن، به این درخواست پاسخ دهد.

پلوسی تاکید کرد: «گام بعدی ما حرکت به سوی استیضاح است. تهدید رئیس جمهور برای آمریکا فوری است.»

روند برکناری ترامپ طبق متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا به این شرح است: معاون رئیس جمهور و اعضای کابینه باید از کنگره بخواهند که صلاحیت‌های رئیس جمهور را لغو کنند. پس از آن رئیس جمهور آمریکا ۴ روز زمان دارد تا به آن اعتراض کرده و رد کند. پس از آن کنگره طی ۲۱ روز برای حل اختلاف تلاش خواهد کرد و طی این مدت، معاون رئیس جمهور وظایف رئیس جمهور را در اختیار خواهد داشت. در صورتی که کنگره نتواند به توافقی درباره لغو صلاحیت‌های رئیس جمهور برسد، وی تمامی امتیازات و صلاحیت‌های خود را بدست خواهد آورد.

نظر شما