شناسهٔ خبر: 45059677 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ترامپ به اتهام «تحریک به شورش» استیضاح می شود

تهران-ایرنا- همزمان با انتشار سندی مبنی بر تلاش یک گروه مسلح برای شورش به سود دونالد ترامپ، نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا طرح استیضاح رئیس جمهوری این کشور را به اتهام «تحریک به شورش» ارائه کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از دیلی میل، این طرح استیضاح در حالی ارائه می شود که پیشتر دموکرات‌های کنگره آمریکا از مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری و اعضای کابینه ترامپ خواستند با استناد به متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، رئیس‌جمهوری را برکنار کنند.

در همین حال یادداشتی از اف بی آی (پلیس فدرال آمریکا) منتشر شده که در آن آمده است: در صورت برکناری ترامپ با استناد به اصلاحی متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، یک گروه مسلح حامی ترامپ در حال برنامه ریزی برای «شورش بزرگ» است.
شبکه ای‌بی‌سی گزارش داد که اف‌بی‌آی هشدار داد، اعتراضات مسلحانه‌ای برای ۲۰ ژانویه، روز مراسم تحلیف جو بایدن، رییس جمهور منتخب آمریکا در شهر واشینگتن و ۵۰ شهر مرکزی در ایالت‌های آمریکا در حال برنامه‌ریزی است.

احتمالا دموکرات ها با استناد به همین سند پلیس فدرال آمریکا مورد اتهامی ترامپ را در طرح استیضاح «تحریک به شورش» قید کرده اند.

این طرح استیضاح در حالی است که جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان با قطعنامه پیشنهادی دموکرات‌ها برای الزام پنس به برکناری ترامپ از طریق متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا مخالفت کردند.

دموکرات‌های مجلس نمایندگان در نظر داشتند ابتدا مهلتی ۲۴ ساعته به مایک پنس معاون اول رئیس جمهوری بدهند تا با فراخواندن اعضای کابینه، بر اساس متمم ۲۵ قانون اساسی به عدم کفایت ترامپ رای بدهند و مسئولیت دولت را در ۱۰ روز باقی‌مانده به عهده گیرد.

این قطعنامه با مخالفت یکی از اعضای جمهوری‌خواه این مجلس مواجه شد و به همین دلیل رای‌گیری درباره آن به روز سه‌شنبه موکول شد.

بخش چهارم متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا می‌گوید:

«هرگاه معاون رئیس‌جمهور و اکثریتی متشکل از مقامات اصلی دستگاههای اجرایی یا هر مرجع دیگری که کنگره می‌تواند به موجب قانون پیش‌بینی نماید، طی اعلامیه‌ای کتبی به رئیس موقت سنا و رئیس مجلس نمایندگان اطلاع دهند که رئیس‌جمهور توان استفاده از اختیارات و انجام وظایف ریاست جمهوری را ندارد، معاون رئیس‌جمهور بی‌درنگ به عنوان کفیل ریاست جمهوری اختیارات و وظایف فوق را به عهده می‌گیرد.

‎‎‎‎از آن پس در صورتی که رئیس‌جمهور با اعلامیه‌ای کتبی به رئیس موقت سنا و رئیس مجلس نمایندگان اطلاع دهد که ناتوانی وی رفع شده است، می‌تواند اعمال اختیارات و انجام وظایف ریاست جمهوری را دوباره عهده‌دار گردد، مگر اینکه معاون رئیس‌جمهور و اکثریتی متشکل از مقامات اصلی بخشهای اجرایی، یا مراجع دیگری که کنگره می‌تواند از طریق قانون پیش‌بینی کند ظرف چهار روز طی اعلامیه‌ای کتبی به رئیس موقت سنا و رئیس مجلس نمایندگان اطلاع دهند که رئیس‌جمهور توان استفاده از اختیارات و انجام وظایف ریاست جمهوری را ندارد. در این صورت، چنانچه کنگره جلسه رسمی نداشته باشد ظرف چهل و هشت ساعت تشکیل جلسه خواهد داد و در این مورد تصمیم‌گیری می‌کند. چنانچه کنگره ظرف بیست و یک روز پس از دریافت اعلامیه کتبی اخیر، یا در صورتی که جلسه رسمی نداشته باشد، ظرف بیست و یک روز پس از اینکه از کنگره خواسته می‌شود، تشکیل جلسه دهد و با دو سوم آرای هر دو مجلس تشخیص دهد که رئیس‌جمهور توان استفاده از اختیارات و انجام وظایف ریاست جمهوری را ندارد، معاون رئیس‌جمهور به عنوان کفیل وی انجام همان وظایف را به عهده می‌گیرد. در غیر این صورت رئیس‌جمهور اختیارات و وظایف خود را دوباره برعهده می‌گیرد.»

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شامگاه یکشنبه با ارسال نامه‌ای به اعضای دموکرات این مجلس، گفته بود در روز دوشنبه ابتدا قطعنامه مهلت ۲۴ ساعته برای الزام پنس به برکناری ترامپ مطرح خواهد شد. در صورتی که این قطعنامه به صورت اجماع رای نیاورد، در روز سه‌شنبه قطعنامه استیضاح ترامپ در دستور کار قرار خواهد گرفت.

اما دموکرات‌هایی همچون ایلهان عمر، تد لیو و جیمی راسکین، دیوید سیسیلین و دموکرات‌های کمیته قضایی به طور رسمی قطعنامه خود را برای استیضاح ترامپ ارائه دادند تا در همین هفته نسبت به رای‌گیری آن اقدام شود.

در قطعنامه پیشنهادی دموکرات‌ها برای استیضاح دونالد ترامپ هم آمده است:

«در ششم ژآنویه ۲۰۲۱، بر اساس متمم ۱۲ قانون اساسی آمریکا، مجلس نمایندگان، معاون رئیس جمهوری و سنا در ساختمان کنگره گرد هم آمدند تا نشست مشترک برای شمارش آرای گزینشگران انجام شود. اندکی پیش از این نشست مشترک، رئیس جمهوری دونالد ترامپ یک جمعیت حامیان سیاسی خود را در نزدیکی این ساختمان جمع کرد. او ادعای نادرست را تکرار کرد که «ما در انتخابات پیروز شدیم، و ما اکثریت آرا پیروز شدیم.»

او همچنین تعمدی یک اظهاراتی را برای تشویق اقدامات فوری غیرقانونی در کنگره با نتایج قابل پیش‌بینی مطرح کرد. با تحریک ترامپ، یک عده اوباش، به طور غیرقانونی وارد کنگره شدند، ماموران حفاظتی را مجروح کردند، اعضای کنگره و معاون رئیس جمهوری را تهدید کردند، با ورود به سالن نشست مشترک که در حال اجرای وظیفه قانون اساسی در تایید نتایج انتخابات بودند، مرتکب اقدامات خشن، مرگ‌آور، مخرب و فتنه‌گری شدند.

رفتار ترامپ در ششم ژانویه با تلاش اولیه او در واژگون کردن و انسداد تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ تطابق دارد.

علاوه بر آن در دوم ژانویه ۲۰۲۱، ترامپ در تماس با برد رافنسپرگر وزیر داخلی ایالت جورجیا خواستار یافتن آرای کافی در واژگون کردن نتایج انتخابات ریاست جمهوری جورجیا شد و رافنسپرگر را در صورت عدم انجام آن، تهدید کرد.

در همه اینها، ترامپ در قامت رئیس جمهور آمریکا، عمیقا امنیت و نهادهای حکومتی ایالت متحده را در معرض خطر قرار داد. او کرامت سیستم دموکراتیک را تهدید کرد، در انتقال مسالمت‌آمیز قدرت ممانعت به عمل آورد و به هماهنگی قوه مجریه آسیب رساند.

به این صورت، او با آسیب رساندن آشکار به مردم ایالات متحده، به اعتمادش به عنوان رئیس جمهوری خیانت کرد.

نظر شما