شناسهٔ خبر: 45044365 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

«مایک پنس» به استفاده از متمم ۲۵ قانون اساسی چراغ سبز نشان داد

امیدواری واشنگتن به عزل ترامپ

صاحب‌خبر -

گروه بین الملل: اگرچه اغلب افراد دخیل در شبیخون به کنگره آمریکا بازداشت شده‌اند اما واشنگتن هنوز هم نمی‌تواند باور کند که مورد تاخت و تاز زامبی‌های طرفدار «دونالد ترامپ» قرار گرفته است؛ البته آن چیزی که جهان و ایالات متحده دید ، رئیس جمهوری آمریکا بدون روتوش بود. 
واشنگتن به هر دری می‌زند که این 9 روز تا مراسم تحلیف «جو بایدن» چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا به خیر و خوشی تمام شود. در شرایطی که لایحه استیضاح ترامپ هم تدوین شده است ؛ شبکه خبری سی ان ان اعلام کرد که مایک پنس فعال سازی متمم ۲۵ قانون اساسی که امکان برکناری رئیس‌جمهوری به معاون او با داشتن رای اکثریت کابینه را می‌دهد، منتفی ندانسته است.
براساس گزارش سی.ان.بی.سی، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا و استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا با سازمان‌ها مربوط به خود درباره به کارگیری متمم ۲۵ قانون اساسی برای برکنار کردن ترامپ از ریاست جمهوری بحث کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که این پروسه طولانی‌تر از زمان باقی مانده از ریاست جمهوری ترامپ تا قبل از تحلیف جو بایدن می‌شود و نباید از آن انتظار اجرای فوری را داشت.
متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا اجازه به انتقال قدرت دائمی یا موقت از رئیس جمهور آمریکا به معاون رئیس جمهور در صورتی که اکثریت اعضای کابینه به کنگره عدم توانایی رئیس جمهور در اجرای وظایفش را تصدیق کنند می‌دهد.
«چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات سنا و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هر دو از مایک پنس خواسته اند تا متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا را برای برکنار کردن ترامپ از ریاست جمهوری به کار بگیرد و تاکید کرده‌اند که در غیر این صورت باید فرآیند استیضاح برای برکناری ترامپ به جریان بیفتد. در همین حال، منابع مطلع اعلام کردند، مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد در مراسم تحلیف  بایدن، رئیس‌جمهور منتخب این کشور در تاریخ بیستم ژانویه شرکت کند.
شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا گزارش داد، بعد از ابراز تمایل بایدن برای حضور پنس در مراسم تحلیف خود، معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز در این مراسم شرکت خواهد کرد.
ترامپ گفته بود: خطاب به همه کسانی که پرسیده‌اند من روز ۲۰ ژانویه به مراسم تحلیف نخواهم رفت.بایدن نیز در واکنش به این تصمیم گفت اینکه ترامپ قصد دارد در مراسم تحلیف شرکت نکند اتفاق خوبی است.
راه سخت استیضاح، راه آسان ماده 25
در میان تمام حرف‌ها، لایحه استیضاح روی میز کنگره است اما گویا خانم پلوسی می‌داند که روند استیضاح خیلی زمان‌گیر و همراه دردسر است. شبکه خبری سی‌ان‌ان با استناد به منابع گزارش داد، در صورتی که ترامپ با دادگاه استیضاح مواجه شود، رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ و الن درشوویتس، از وکلای آمریکایی احتمالا تیم حقوقی او را تشکیل می‌دهند.
پیش‌نویس سند استیضاح هم‌اکنون نوشته و در میان مجلس نمایندگان توزیع شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است اکثریت مجلس با ادامه روند استیضاح موافق‌اند. یک مشکل این است که مجلس نمایندگان در حال حاضر تعطیل است و در نتیجه تایید این لایحه مستلزم فراخواندن نمایندگان به واشنگتن خواهد بود.
مجلس نمایندگان ظهر روز هشتم ژانویه تشکیل جلسه دادند. گفته می‌شود در این اجلاس روند تشکیل کمیته‌های استیضاح دور زده خواهد شد و از سرگیری آن ظرف تنها دو روز، به رای نمایندگان گذاشته خواهد شد. اگر این رای تایید شود، ترامپ نخستین رئیس‌جمهور در تاریخ ایالات‌ متحده خواهد بود که دو بار استیضاح شده است.
هرچند برای بررسی پرونده استیضاح چارچوب زمانی خاصی وجود ندارد، اما بسیار بعید است که حتی اگر پرونده بلافاصله به سنا ارجاع شود، وقت کافی برای تسریع جریان بحث درباره محتوای آن، دادرسی یا تغییرات لازم در مقررات وجود داشته باشد.
ترامپ هنوز هم متحدانی در سنا دارد که دستیابی به دو سوم اکثریت را غیرمحتمل می‌کند.
این احتمال وجود دارد که دموکرات‌های مجلس نمایندگان بی توجه به سرانجام پرونده استیضاح ترامپ در مجلس سنا، همچنان به‌عنوان اقدامی نمادین به آغاز این روند رای دهند. اگر قرار باشد ترامپ پیش از روز ۲۰ ژانویه از کاخ سفید اخراج شود، محتمل‌ترین راه استناد به متمم ۲۵ قانون اساسی (برکناری رئیس‌جمهور توسط معاون و کابینه) یا استعفای اوست. هیچ‌ یک از این سناریوها محتمل به نظر نمی‌رسد اما با توجه به فضای حاکم بر واشنگتن نمی‌توان آن‌ها را کاملا نادیده گرفت.
کنگره آمریکا روز چهارشنبه در حال شمارش آرای الکترال کالج برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که حامیان ترامپ،  به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند.
از زمان آشوب‌های کنگره که منجر به تخلیه این ساختمان و کشته شدن پنج تن شد، انتقادها روی ترامپ متمرکز شده است. مقام‌های دولتی از جمله دو تن از اعضای کابینه استعفا داده‌اند. قانونگذارانی از جمله در درون جمهوری‌خواهان از او خواسته‌اند تا استعفا بدهد. همچنین دموکرات‌های مجلس نمایندگان و نانسی پلوسی رئیس این مجلس کنگره به استیضاح او تهدید کرده‌اند.
براساس گزارش نیویورک تایمز، اما ترامپ از استعفا امتناع می‌کند.
با این حال نیویورک تایمز در گزارشی آورده است که در کاخ سفید، ترامپ لحن قاطع خود را دارد و تاکید می‌کند که همچنان یک نیروی بالقوه در سیاست آمریکا باقی خواهد ماند و این در حالیست که مشاوران و متحدانش او را رها کردند و چشم‌انداز پسا ریاست جمهوری او به شدت مبهم شده است. او در پشت درهای بسته به وضوح گفت که استعفا نخواهد داد و از انتشار ویدیویی در پنجشنبه گذشته که در آن به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت متعهد شده و خشونت در کنگره را محکوم کرده بود، پشیمان شده است.
 

نظر شما