شناسهٔ خبر: 44911317 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

نخستین دستپخت بودجه‌ای مجلس با طعم جهش دلار و تورم

فشار حداکثری اعضای مجلس یازدهم برای وادار کردن دولت به پس گرفتن لایحه بودجه و انجام اصلاح ساختاری و برگرداندن آن به مجلس با زیرکی و سرسختی حسن روحانی به جایی نرسید. تهدیدهای حداکثری به اینکه کلیات لایحه بودجه را به دولت برمی‌گردانیم نیز جواب نداد و روحانی با ترفندهای مهارتی بالا این قله را نیز سپری کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مجلس انقلابی اما در پایان یک ماه رجزخوانی و اینکه به ناچار اقدام به اصلاح ساختار در مجلس می‌کند کمیسیون تلفیق را تشکیل داد و دیروز برخی از کلیات تصمیم‌های این کمیسیون از سوی خبرگزاری‌ها منتشر شد. بر اساس گزارش ارسالی از سوی تسنیم با وجود اینکه دولت در لایحه بودجه سال آینده میزان فروش روزانه نفت را ۳/۲ میلیون بشکه پیش‌بینی کرده بود، نمایندگان در این نشست بعد از بحث و بررسی با فروش مقدار یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز موافقت کردند. همچنین طبق تصمیم کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ ارز در سال آینده تک‌نرخی می‌شود و بر اساس مصوبه این کمیسیون نرخ ارز در بودجه سال آینده که در زمان حاضر براساس سامانه نیما حدود ۲۶ هزار تومان است، به ۱۷ هزار و ۵۰۰ هزار تومان کاهش می‌یابد.

فصل مشترک سناریوهای مطرح در کمیسیون افزایش نرخ ارز محاسباتی بودجه به ۱۷۵۰۰ تومان بر مبنای تک‌نرخی شدن ارز و احتمالا حذف ارز ۴۲۰۰تومانی، افزایش درآمدهای نفتی بودجه است. بر همین اساس درآمد ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پیشنهادی دولت از فروش نفت به حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده و بودجه دوسقفی خواهد شد. براساس دوسقفی شدن بودجه بر اساس نیمه اول و دوم سال، افزایش درآمد مالیاتی از ۶۰ هزار تا ۲۵۰ هزار میلیارد تومان و افزایش سقف بودجه عمومی دولت به بالای ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم اینکه در صورت تثبیت و تصویب نهایی نرخ محاسباتی دلار ۱۷۵۰۰ تومانی (در مجلس و شورای نگهبان) عملا شاهد افزایش ۳۰۰درصدی نرخ ارز دولتی که هم‌اکنون ۴۲۰۰ تومان است، خواهیم بود و نرخ ارز محاسباتی ۱۱۵۰۰تومانی که دولت پیشنهاد کرده بود، با رشد ۵۲ درصدی مواجه می‌شود.

اما این افزایش ناگهانی در ارز وارداتی اقلامی مثل ذرت و کنجاله به عنوان خوراک دام و طیور، جدا از آثار تورمی به ‌طور حتم تبعات جدی در تامین معیشت حداقلی بسیاری از اقشار مردم ایجاد خواهد کرد. این در حالی است که افزایش مبنای محاسباتی ارز به ۱۷۵۰۰ تومان از آن جهت که «بانک مرکزی دلارهای نفتی را در دسترس خود ندارد و باید برای پرداخت بودجه نفتی، معادل آن ریال جدید خلق کند و در اختیار دولت قرار دهد که باعث افزایش پایه پولی می‌شود»، خود باعث رشد بیشتر پایه پولی و نقدینگی و تورم بیشتر خواهد شد. ضمن اینکه با مبنا قرار گرفتن عدد ۱۷۵۰۰ تومان برای ارز در بودجه، نه‌تنها میزان درآمد نفتی در بودجه کاهش نمی‌یابد بلکه شاهد رشد حداقل ۸۰ هزار میلیارد تومانی درآمد نفت در بودجه خواهیم بود که به ‌نظر می‌رسد با بحث اصلاح ساختار بودجه خیلی همخوانی ندارد.

از اقتصاددان نامدار ایرانی مسعود نیلی نقل شده است که چوب بودجه سیاستمداران را ادب می‌کند و به نظر می‌رسد حالا سیاستمداران در مجلس در دامی افتاده‌اند که دولت گسترده بودند. دستپخت مجلس انقلابی شتابان شدن نرخ تورم و نرخ دلار در بازار است که دومی شاید همین روزها در بازار ارز خود را نشان دهد و دومی خود را در سال بعد نشان خواهد داد.

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما