شناسهٔ خبر: 44907368 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن وتجارت:

نظارت بر نهاده‌های دامی به طور کامل محقق نشده است

رهبری گفت: تلاش کرده ایم بر نهاده‌های دامی نظارت داشته باشیم، اما این موضوع تاکنون کامل محقق نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن وتجارت در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: سامانه بازارگاه به سامانه جامع توسعه تجارت خیلی مربوط نیست و باوجود اینکه برای کنترل تعهدات وارد کننده مصوباتی وجود دارد تبادل اطلاعات بین گمرک و جهادکشاورزی انجام می‌شود و روال از طریق سامانه جامع توسعه تجارت انجام نمی‌شود.

 

رهبری افزود: از واردکننده نهاده‌های دامی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در مرحله ثبت و سفارش تعهد می‌گیریم که کالا براساس ضوابط وزارت جهاد در سامانه بازارگاه عرضه شود و گمرک از وزارت جهاد کشاورزی استعلام می‌کند که آیا وارد کننده کالا را سامانه بازارگاه اعلام کرده است تا اجازه دهد کالا ترخیص شود.

 

وی اضافه کرد: این مرحله تبادل اطلاعات، مکتوب بین گمرک و وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود و کنترل سیستمی در آن وجود ندارد.

 

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت افزود: ممکن است کارشناس گمرک بیش از آنچه وارد کننده کالا اظهار کرده است کالا ترخیص کند.

 

رهبری گفت: یکسال پیش دسترسی‌هایی به وزارت جهادکشاورزی دادیم، اما این وزارتخانه گفت این دسترسی کافی نیست و آن را کامل کردیم.

 

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت ادامه داد: بخشی از اطلاعات گمرک ناقص است نامه نگاری کرده ایم که اطلاعات سامانه بازارگاه به سامانه جامع تجارت بازگردد.

 

وی اضافه کرد: تلاش کرده ایم بر نهاده‌های دامی نظارت داشته باشیم، اما این موضوع تاکنون کامل محقق نشده است.

 

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت گفت: اطلاعات تجارت خارجی، شفاف در بازارگاه قرار می‌گیرد، اما اطلاعات تجارت داخلی ناقص است.

 

وی با بیان اینکه اطلاعات ترخیص گمرک با نقص و تاخیر فرستاده می‌شود افزود: البته گمرک گام‌هایی را در این باره برداشته، اما به نکته ایده ال نرسیده و آخرین فرصتی که برای آن در نظر گرفته شده ۱۱ بهمن است.

 

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن وتجارت افزود: داده‌های مربوط به نقل و انتقال و مالکیت کالا در بازارگاه وجود دارد و درباره انتقال مکان کالا، ورود گمرک به انبارداری غیر مجاز و این وظیفه وزارت صمت است.

 

وی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲۹ هزار بازرسی از انبار‌ها داشته ایم که ۳ هزار پرونده تشکیل شده و ۸۰۰ میلیارد تومان پرونده به سازمان تعزیرات ارسال شده است.

 

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت افزود:به انبار‌ها می‌گوییم چرا اطلاعات را در سامانه جامع توسعه تجارت ثبت نکرده اید، اما متوجه می‌شویم آن‌ها اطلاعات را در سامانه انبار‌های گمرک ثبت کرده اند.

 

وی اضافه کرد: برای این افراد پرونده تشکیل داده ایم، اما تا زمانی که موازی کاری گمرک در انبارداری حذف نشود مشکل وجود خواهد داشت.

 

رهبری گفت: اگر از ۲۱ اسفند ۹۸ وظایف گمرک در بخش انبار‌ها انجام شده است و براساس مقررات جلو می‌رود چرا در جلسه ۱۶ و ۱۷ شورای اجرایی فناوری اطلاعات در بخش انبار‌ها مصوبه داریم و در جلسه هیجدهم انجام نشدن تکالیف گمرک بررسی می‌شود.

 

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن وتجارت افزود: ریئس جمهور نامه داده است که همه انبار‌ها به سامانه جامع انبار‌ها متصل شوند پس مصوبات مربوط به انبار‌های شرکت‌های عمومی و مناطق آزاد و بندری که کالا‌های گمرکی نگهداری می‌کنند چیست؟

 

وی اضافه کرد: در پته گمرک، مقصد درج می‌شود و مقصد باید در سامانه گمرک اعلام وصول کند.

 

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت ادامه داد: موازی کاری گمرک در این باره در حال اصلاح است.

 

رهبری افزود: برای ره گیری کالاها، تقسیم کار انجام شده است و سامانه جامع تجارت با سامانه تجارت انبار‌ها به یکدیگر وصل هستند.

 

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت بابیان اینکه رصد نهاده‌های دامی برعهده وزارت جهاد کشاورزی است گفت: اگر سامانه‌ها به یکدیگر وصل شوند تخلفات بسیار کم می‌شود، زیرا ممکن است در مکاتبات بین گمرک و وزارت جهاد، کالا از مسیر خارج شود.

پایان پیام/50

نظر شما