شناسهٔ خبر: 44768177 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

رئیس جمعیت هلال احمر خبر داد

خرید یک میلیون دوز واکسن از چین و اهدای ۱۵۰ هزار دوز واکسن فایزر

صاحب‌خبر -
کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به مأموریت وزیر بهداشت به هلال احمر برای خرید واکسن کرونا، خبر داد: هلال احمر یک میلیون دوز واکسن را از چین خریداری خواهد کرد و مابقی واکسن‌ها که حدود ۲۰ میلیون دوز خواهد بود، از سوی وزارت بهداشت تأمین خواهد شد. او گفت که نیاز کشور به ۱۹ تا ۲۹ میلیون دوز واکسن است.
به گزارش ایسنا، رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: قرار نیست کل کشور واکسینه شوند بلکه افراد آسیب‌‌پذیر باید آن را دریافت کنند. او با اشاره به برخی نگرانی‌ها پیرامون توزیع واکسن تأکید کرد: سازمان غذا و دارو مانند همیشه بر این موضوع نظارت خواهد کرد و واکسن به دست نیازمندان خواهد رسید. همتی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر یک میلیون دوز واکسن را خریداری خواهد کرد، گفت: مابقی واکسن‌ها که حدود ۲۰ میلیون دوز خواهد بود از سوی وزارت بهداشت تأمین خواهد شد.   وی درباره میزان واکسن اهدایی شرکت فایزر نیز گفت: میزان این واکسن حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دوز است. رئیس جمعیت هلال احمر درباره اینکه چرا با وجود تأکید وزیر بهداشت مبنی بر دنبال کردن اخبار واکسن از سوی شخص وزیر، در مورد واکسن اطلاع‌رسانی کرده است، گفت: این سخن وزیر در مورد تولید واکسن بود، در مورد خرید واکسن شخص وزیر به هلال احمر مأموریت داده است.
رئیس جمعیت هلال احمر درباره چرایی خرید واکسن از چین نیز گفت: نه فقط ما بلکه بسیاری از کشورهای منطقه نیز واکسن را از چین خریداری کردند؛ چرا که شرایط این واکسن‌ها با شرایط کشور ما متناسب‌تر است.
از سوی دیگر دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت درباره وضعیت تأمین واکسن کرونا نیز گفت: مسیر تهیه واکسن خارجی را داریم طی می‌کنیم. بحث کواکس را خوشبختانه با مکانیزمی حل کردیم و بزودی برای خرید از منابع غیرکواکس هم ‌اخبار خوشی را به مردم خواهیم داد. شرط ما خرید واکسن مطمئن و دارای تأییدیه‌ها و گواهی‌های مورد وثوق است. امروز با یکی از سُفرایمان  نشستی دارم که بتوانیم از منابع مختلفی که دنبال می‌کنیم برای خرید واکسن به نتیجه برسیم.
وی تأکید کرد: از همه مهم‌تر کار عظیم و حماسه‌ای است که عزیزان ما در داخل کشور انجام می‌دهند و آن هم تولید واکسن داخلی است. خوشبختانه مراحل تست انسانی از این هفته آغاز می‌شود و منبع دیگری هم از هفته آینده مجوز تست انسانی را دریافت می‌کند. مردم باور کنند که ما اینکاره هستیم و قدمتی به طول یک قرن در تولید واکسن در رازی و پاستور داریم. مردم بدانند که ما توانمندی این کار را داریم. نمکی تأکید کرد: عزیزانی که در این راه ما را همراهی می‌کنند دلسرد نشوند. بانوی بزرگوار و دانشمندی در تیم‌ تحقیقات ما قرار دارد که متاسفانه حمله‌هایی به ایشان شده بود. این‌فقط به این دلیل است که این دانشمندان کنار بکشند، اما می‌دانم که مقتدرتر و توانمندتر از این هستید که از این صحنه پای بیرون بگذارید. ما در آینده نزدیک اثبات می‌کنیم‌که واکسن داخلی‌مان نسبت به بسیاری از واکسن‌هایی که در دنیا می‌سازند، ارجح است. ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز از آمادگی این ستاد برای تولید 12 میلیون دوز واکسن ظرف 6 ماه پس از تأیید نهایی آن خبر داد.
محمد مخبر با بیان اینکه «تا امروز 60 هزار نفر برای داوطلبی تزریق واکسن با سامانه 4030 تماس گرفته‌اند» ادامه داد: 36 هزار نفر پس از اطلاع از شرایط لازم، ثبت‌نام خود را قطعی کرده‌اند، اگرچه ما بیشتر از 56 نفر را نمی‌توانیم بپذیریم. وی افزود: این 56 نفر از یک منطقه یا یک جنس و سن هم نخواهند بود و به‌صورت متنوع و پراکنده انتخاب خواهند شد و تزریق هم به‌صورت یکجا و همزمان نخواهد بود و در یک دوره زمانی تزریق انجام خواهد شد. رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با بیان اینکه«ظرف دو سه روز آینده اولین تزریق انجام خواهد شد»افزود: ظرف 40 روز آینده به ظرفیت تولید ماهیانه 1.5 میلیون دوز خواهیم رسید و از 6 ماه دیگر این ظرفیت به ماهیانه 12 میلیون دوز خواهد رسید و پس از تأمین نیاز کشور، قادر خواهیم بود که واکسن را به‌خارج از کشور هم صادر کنیم.


برچسب‌ها:

نظر شما