شناسهٔ خبر: 44764925 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

امروز بیان شد؛

واکنش اعراب به «سفر جنگی» وزیر دفاع ترکیه به لیبی

رئیس پارلمان عربی به شدت به سفر جنگی وزیر دفاع ترکیه به لیبی واکنش نشان داد و از شورای امنیت خواست که تحرک فوری برای توقف دخالتهای آنکارا در این کشور نفت خیز شمال آفریقا انجام دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، عادل العسومی رئیس پارلمان عربی به شدت به ترکیه و مواضع خلوصی آکار وزیر دفاع آن، در جریان سفرش به لیبی حمله کرد.

وی افزود: مواضع خصمانه و تهدیدات وزیر دفاع ترکیه در جریان سفرش تحریک آمیزش به لیبی مردود است. همچنین تصویب ابقای نظامیان ترکیه در لیبی به مدت ۱۸ ماه هم از سوی پارلمان ترکیه هم مورد مخالفت است. این به مثابه تعدی آشکار به حاکمیت لیبی و نقض امنیت ملی آن و نقض منشور سازمان ملل و قطعنامه های شورای امنیت مبنی بر ممنوعیت واردات سلاح و اعزام مزدوران و افراد مسلح خارجی به لیبی است.

رئیس پارلمان عربی از شورای امنیت امنیت خواست که تحرک فوری برای توقف دخالت های ترکیه در امور داخلی لیبی به عمل آورد و اقدامات لازم را برای بیرون راندن مزدوران و افراد مسلح ترک و خارجی در اراضی لیبی، به عمل آورد.

وی بر ضرورت توجه به حاکمیت لیبی و فراهم آوردن امکان گفتگوی میان گروههای لیبیایی تاکید کرد.

رئیس پارلمان عربی از گروههای لیبیایی هم خواست که به مسئولیت خود در قبال لیبی و ترجیح دادن منافع لیبی بر هر مورد دیگری عمل کنند.

خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه دیروز (شنبه) به همراه افسران بلندپایه ترک به طور غیرمنتظره به طرابلس پایتخت لیبی سفر کرد و طی آن با شماری از مقامات دولت وفاق ملی لیبی دیدار و گفتگو کرد و از یگان های ترکیه مستقر در پایگاه های نظامی غرب لیبی بازدید به عمل آورد.

برخی جریان های لیبی از سفر آکار به عنوان «سفر جنگی» نام بردند که دخالت ترکیه در لیبی را بیش از پیش افزایش خواهد داد.

حفتر دو روز قبل از سفر اکار به طرابلس طی اظهاراتی ترکیه را تهدید کرد و از آنکارا خواست تا از میان دو گزینه عقب نشینی و خروج از لیبی و یا جنگ یکی را برگزیند. این در حالی است که پارلمان ترکیه چند روز پیش ماموریت نیروهای ترکیه در لیبی را به مدت ۱۸ ماه تمدید کرد و همزمان با آن دولت وفاق ملی در امتداد خطوط جبهه نبرد در منطقه سرت – الجفره به تقویت نیروهای نظامی خویش اقدام کرد.

نظر شما