شناسهٔ خبر: 44731646 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

روحانی در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا:‌

خوشحالیم که امروز در کشور منطقه قرمز نداریم/ مراعات پروتکل‌ها وظیفه شرعی و ملی ما است/ ویروس کرونا سبک زندگی مردم را تغییر داده است

رئیس‌جمهور گفت: بسیار خوشحالیم که امروز در کشور منطقه قرمز نداریم، منطقه نارنجی هم تقریبا نداریم و مناطقی که داریم، زرد هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: درمدت ۱۰ ماهی که از شیوع کرونا عبور کردیم و وارد ماه یازدهم شدیم، به طور مرتب حداقل هفته‌ای یک جلسه در ستاد و چند جلسه در زمینه کمیته‌های مختلف هماهنگی،  البته غیر از قرارگاه و وزارت بهداشت که شبانه روز فعال هستند، برگزار شد و بسیار خوشحالیم که امروز در کشور منطقه قرمز نداریم، منطقه نارنجی هم تقریبا نداریم و مناطقی که داریم، زرد هستند که باید تلاش کنیم شرایط فعلی را حفظ کنیم و البته امیدواریم که شب یلدا تاثیری در این زمینه نگذاشته باشد.

وی ادامه داد: برای رسیدن به مطلوب باید تلاش کنیم؛ ۱۳۰ فوتی هم برای ما خیلی زیاد است و باید تلاش کنیم استان‌هادر طول هفته فوتی یا حتی بستری نداشته باشند و با کمک همگان رسیدن به آن روز امکان پذیر است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه در مبارزه با کرونا از کشورهای پیشرفته و اروپا عقب نیستیم، گفت: در کارکرد همه عوامل تاثیر گذار بسیار مهم است و باید این شرایط را پایدار نگهداریم و پایدار ماندن یکی از مسائل بسیار مهم ما است. همچنین شاهد جهش این ویروس در برخی از کشورهای اروپایی مخصوصا انگلیس هستیم؛ این ویروس از انگلیس عبور کرده و به دیگر کشورهای اروپایی رفته است. باید مراقبت بیشتری از مسافرانی که از این منطقه عبور کرده‌اند داشته باشیم. باید مراقبت ورودی‌ها باشیم تا این ویروس جهش‌یافته مردم را گرفتار نکند. 

وی افزود: در زمینه ماسک تقریبا به صورت کار معروف مورد عمل قرار می‌گیرد. فاصله‌ها تا یک حدی مراقب می‌شود. در مورد شب‌نشینی‌ها نیز رعایت می‌شود ولی تجمعات به خاطر مسائل ملی و دینی هم باشد، باید مراعات کرد که در شرایط عادی نیستیم. شهادت حضرت زهرا (س) در پیش است. مردم نسبت به خاندان رسالت (ص) عشق می‌ورزند اما مراعات پروتکل‌ها هم وظیفه شرعی و ملی ما است. 

روحانی در خصوص نگرانی جامعه برای خرید واکسن نیز گفت: رسانه‌های ضد ایرانی هر روز یک بهانه‌ای پیدا کرده و موج‌سواری می‌کنند. مردم هم می‌فهمند که اینها دروغ گفته و تحریف کرده‌اند. مدت‌ها اعلام کردند که همه دنیا واکسن می‌زند، چرا ایران واکسن نمی‌زند و نمی‌خرد. بعد گفتند که پول دارد، اوفک اجازه می‌دهد، تحریم‌ها فلان و بهمان است. از همان روزها و ماه‌های اولیه یکی از مسائل مورد نظر ما واکسن بود؛ اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان از همان ابتدا کارشان را شروع کردند، به خاطر تاکید بر ساخت واکسن بود و همزمان هم به دنبال خرید برویم. تمام تبلیغات نادرست و ناروا است. ایران به دنبال ساخت واکسن داخلی است و بر آن تاکید می‌کند اما همزمان هم برای خرید واکسن تلاش کردیم. 

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نه تنها در واکسن، دارو و مواد غذایی بلکه موردی را پیدا نمی‌کنید که بخواهیم چیزی را از خارج بخریم و خباثت و رذالت آمریکا را مشاهده نکنید،‌ گفت: پولی را از بانکی تهیه کردیم تا واکسن را از کوواکس بخریم ولی آنها گفتند باید اوفک اجازه دهد. آنها آنقدر مردم و سازمان بهداشت جهانی را ترسانده‌اند. پول را تهیه کرده، آن کشور با انتقال پول موافقت کرده، اوفک هم قبول کرده ولی گفتند پول ابتدا باید از بانک آمریکایی بیاید. 

وی افزود: اینکه رهبری گفتند تحریم‌ها را بی‌اثر کنید، لحظه به لحظه به دنبال این کار هستیم. هر لحظه که پولی وارد کشور و کالایی صادر می‌شود، بدانید ساعت‌ها برای این کار جنگیده شده است. این کاری است که از سال ۹۷ ساعت‌ها و لحظه‌ای انجام شده است. روزی را که واکسنی را خریدیم و وارد کشور شد به دقت به مردم گزارش داده شود. اگر اینکار نشود دوباره یک بازی جدید شروع خواهد شد. اولویت‌‌ها برای تزریق واکسن مشخص است. آنهایی که بیماری زمینه‌ای دارند و کادر درمان، اولویت‌های ما هستند.

روحانی با بیان این که ویروس کرونا سبک زندگی مردم را تغییر داده است، گفت: در بخش بهداشت و درمان سبک زندگی مردم تغییر کرده است و این تغییر دائمی خواهد و اساساً هم سبک زندگی با توجه به بهداشت و درمان باید تغییراتی داشته باشد.

وی با اشاره به این که بیماری کرونا باعث شد فضای دیجیتال گسترش پیدا کند، گفت: دولت باید دولت باید الکترونیک داشته باشد، اقتصاد باید دیجیتال باشد، باید بدون این که در صف بایستیم خدمات دریافت  کنیم و این موارد باید دائمی باشد که ما در این بخش موفقیت‌های به دست آورده‌ایم. تقریبا یکسال از عمر ویروس در دنیا و ۱۰ در کشور ما گذشته است، این ویروس ضعیف نشده و هم چنان هم وجود دارد.

رئیس جمهور اضافه کرد: ما باید تلاش کنیم که مسیر ابتلا و فوت نزولی شود اما این نباید به عادی‌انگاری تبدیل شود ما نباید احتیاط‌ها را کنار بگذاریم بنابراین باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را ادامه دهیم.

روحانی بیان کرد: در این روزها بحث می‌شود که در اروپا این ویروس جهش یافته است و آیا وارد کشور شده است یا خیر؛ ما باید تلاش کنیم و اجازه ندهیم این ویروس جهش یافته وارد کشور شود اما در مجموع راه درمان همانی است که تاکنون داشتیم یعنی برای آن ویروس نیز باید فاصله گذاری اجتماعی و تمامی پروتکل‌ها را دقیق‌‌تر و بیشتر و بهتر اجرا کنیم. 

وی گفت: من دو نکته را اضافه کنم؛ یکی اینکه امید ما به آینده باید تقویت شود یعنی نباید ما مردم را مأیوس و ناامید کنیم به هرحال بشر بر این ویروس پیروز می‌شود و ما از این شرایط عبور می‌کنیم بنابراین امید به آینده باید همواره مد نظر ما باشد. حتماً هم روزی به واکسن با کیفیت داخلی یا خارجی می‌رسیم و این ویروس مهار می‌شود.

رئیس دولت ادامه داد: نکته دوم افزایش فعالیت اقتصادی، کار و تولید است؛ حتی در بخش آموزش نیز باید فعالیت‌ها جریان داشته باشد که البته فعلاً ‌به صورت فضای مجازی فعال است. در کل فعالیت اقتصادی، کار و تولید باید به سرعت ادامه پیدا کند و در کنار آن نیز حوزه بهداشت و درمان باید تقویت شود. ما بتوانیم مشکلات کادر درمان را حل کنیم که الحمدلله در حال حل شدن است. تقویت کادر درمان و فعالیت اقتصادی باید مدنظر ما باشد تا از این ایام سخت عبور کنیم.

نظر شما