شناسهٔ خبر: 44676071 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

20 درصد از نیاز کشاورزی کشور از طریق واردات تأمین می‌شود

نماینده مردم فردیس، اشتهارد و کرج در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کشور 120 تن تولید محصولات کشاورزی وجود دارد، گفت: در این میان 20 درصد از نیاز کشور توسط واردات تأمین می‌شود که انتظار می‌رود با افزایش بهره وری محصولات داخل این 20 درصد را به صفر برسانیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، علی عباسی، نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس، در جریان بازدید از مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) ضمن گفتگو با رئیس جهاد کشاورزی استان البرز از سایت شرکت‌های دانش‌بنیان بازدید کرد و گفت: بهره‌وری در حوزه کشاورزی، بهره‌وری پایینی است و شرکت‌های دانش بنیان در افزایش بهره‌وری برای حوزه‌های مختلف کشاورزی می‌توانند ایفای نقش کنند.

وی افزود: مثلا بهره‌وری در حوزه آب حدود ۴۰ درصد است که زیاد مناسب نیست، در قسمت نهاده‌ها هم همینطور؛ همچنین در قسمت ضایعات، سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توانیم با استفاده از دانش به کاهش ضایعات کشاورزی کمک کنیم؟

عباسی با بیان اینکه با وجود تولیدی که صورت می‌گیرد ولی نظام بهره‌برداری بدون‌ ایراد نیست، تصریح کرد: یک هکتار گیاه دارویی در استان کشت می‌شود ولی شیوه ارائه به بازار با مشکل مواجه هست یعنی عدم وجود نظام بهره‌برداری درست.

این نماینده مجلس اظهار کرد: از این بستر دانش‌بنیانی استفاده شود و ارتباط‌ها تسهیل شود، مثلا فردی که در روستای دورافتاده هم‌ باشد بتواند از این تکنولوژی جدید استفاده کند و بازار مناسبی داشته باشد.

عباسی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی ۱۲۰ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی در کشور داریم که تولید نسبتا خوبی هم هست، ادامه داد: در این میان ۲۰ درصد هم واردات وجود دارد که با بهره‌وری و کارهایی که در قسمت کاهش ضایعات‌ انجام‌ می‌دهیم، می‌‌توان ۲۰ میلیون واردات را حذف کنیم و تبدیل به صادر کننده شویم.

وی نقش شرکت‌های دانش‌بنیان را در ایجاد ارزش افزوده برای محصولات کشاورزی مهم دانست و افزود: وقتی همین ۱۲۰ میلیون تن با ۱۲۰ میلیون تن کشور دیگری مقایسه می‌کنیم می‌بینیم ارزش افزوده‌ای که‌ کشورهای دیگر ایجاد می‌کنند خیلی بیشتر است، بعضی کشورها ۱۰ برابر کشور ما ارزش افزوده از محصولاتشان ایجاد می‌کنند در حالی که ما خام‌فروشی می‌کنیم.

نماینده مردم کرج در مجلس اضافه کرد: می‌توانیم از تبدیل محصولات کشاورزی ارزش افزوده ایجاد کنیم. شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند وارد این موضوع شوند و اینها را برای کشور جبران کنند و از این سرمایه استفاده کنند.

انتهای پیام/ج

نظر شما