شناسهٔ خبر: 44608302 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بودجه ۱۴۰۰ بسیار دور از واقعیت است/ نسخه اقتصاد مقاومتی گره‌گشای کشور است

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۰ بسیار دور از واقعیت است گفت: بودجه پیشنهادی دولت قابلیت تحقق ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، خبرگزاری تسنیم گفت‌وگویی با آیت‌الله دری نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

با ۴ بیماری اقتصادی و طبیعی روبرو هستیم

این روزها با مسائل و مباحث مربوط به تصویب و بررسی بودجه کشور، مباحث اقتصادی، شرایط حساس جامعه و مشکلاتی به ویژه در اثر تحریم‌ها، فشارهای آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها، سوء تدبیرها از یکسو و حوادث جانبی دیگری مانند سیل، زلزله و کرونا مزید بر علت رو به رو هستیم.

در اصل با ۴ بیماری کرونا، مسائل و مشکلات اقتصادی، تحریم‌های نا جوانمردانه و ظالمانه، مسائل مربوط به بلایای طبیعی مثل سیل  مخصوصا در مناطق جنوب و خوزستان رو به رو هستیم که نیازمند تدبیر، برنامه و اقدام است.

بودجه‌ریزی سال ۱۴۰۰ نیازمند نقد و بررسی است

بودجه ۱۴۰۰ آخرین بودجه تقدیمی این دولت به مجلس است که با توجه به شرایط بودجه تقدیمی، جای نقد و بررسی کارشناسانه مخصوصا در بخش درآمدها دارد به طوریکه در مجموع بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بابت نفت بوده و ۳۸ درصد باید به صندوق توسعه واریز و تقریبا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هم به عنوان مبلغی که باید در اختیار وزارت نفت و در اختیار دولت قرار می‌گرفته و نیز به عنوان پیش فروش نفت مطرح کرده‌اند.

در مجموع بودجه‌ای بیش از  ۹۰۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که تقریبا  ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت و ۸۸ هزار میلیارد تومان بودجه جمعی و خرجی بوده که این منهای بودجه شرکت‌ها است که ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که این احتیاج به بررسی بیشتری دارد. 

بودجه ۱۴۰۰ بسیار دور از واقعیت است

بودجه سال آینده بیش از ۲ برابر عملکرد سال ۱۳۹۹ و بسیار دور از واقعیت است، و این یعنی چنین چیزی اتفاق  نمی‌افتد.

تکیه کردن به مالیات‌ها برای سال آینده شاید خیلی جواب ندهد زیرا آنچه در مالیات‌ها امکان افزایش بوده افزایش داده‌اند و ۵۰ هزار میلیارد تومان سقف مالیات‌ها  را اضافه کرده‌اند که بیش از این هم تحقق پیدا نمی‌کند.

سایر درآمدها و حقوق گمرکی و سود بازرگانی مربوط به واردات و غیره در مجموع در این شرایط موجود و شرایط اقتصادی جامعه نیاز به دقت بیشتر داشته که باید دید راهکار امروز کشور چیست و چگونه باید از این چالش‌ها  و نگرانی ها آسوده شد و برای آینده بتوان گفت کشورمان روی پای خود ایستاده و فشار های بیگانه‌ها و آمریکایی‌ها نمی‌تواند در سرنوشت ملت شریف ما تاثیری بگذارد.

نسخه اقتصاد مقاومتی گره‌گشای کشور است

شاید نسخه بسیار جامع و مناسبی که  در این رابطه پیش‌بینی و به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و تایید مقام معظم رهبری رسیده و در ۷ تا ۸ سال اخیر بارها شعار آن داده شده و پای آن ایستاده‌ایم نسخه اقتصاد مقاومتی به عنوان کارگشا و گره‌گشای کشور است.

اگر نسخه اقتصاد مقاومتی کامل پیاده و مبنای تمامی دستگاه‌ها، ارگان‌ها و بودجه‌هایشان، بودجه شرکت‌ها، بودجه چه دولتی‌ها و چه غیردولتی‌ها، خصوصی‌ها و خصولتی‌ها و شهرداری‌ها و در مجموع همه باشد می‌تواین امیدوار بود که در چشم انداز ۱۰ ساله آزاد از وابستگی‌ها، دارای اقتصادی درونی و متکی به خود بوده و با قدرت روی پای خود بایستیم و در دنیا هم  حرف برای گفتن داشته باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما