شناسهٔ خبر: 44537933 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

قصه زندگی جاسوسی که نویسنده شد!/ «لوکاره» از انگ ضد یهود تا توهین «سلمان رشدی»

«جان لوکاره»، نویسنده داستان‌های جاسوسی چون «بندزن خیاط سرباز جاسوس» و جاسوس پیشین بریتانیا که به تازگی درگذشت، زندگی عجیبی دارد. او نویسنده ای است که علیه جورج بوش و سلمان رشدی، اظهار نظرهایی جنجالی داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس به نقل از هالیوود ریپورتر، «جان لوکاره»، جاسوس سابق سرویس اطلاعاتی بریتانیا که بعدا نویسنده آثاری چون «بندزن خیاط سرباز جاسوس»(Tinker Tailor Soldier Spy) و «قتل بی‌عیب‌ و نقص» شد، درگذشت. 


نویسنده رمان های برجسته نظیر «جاسوسی که از سردسیر آمد» و «تلفن برای مرد مرده» به‌خاطر مشکلات تنفسی در کورنوال انگلستان در گذشت.

 

او که از ۱۹۶۴ به صورت حرفه ای به نوشتن پرداخت، تا پایان عمر ۲۵ رمان نوشت که آخرین آنها با نام «مأموری دوان در میدان» در سال ۲۰۱۹ چاپ شد. چندین کتاب داستان نویسی، داستان کوتاه و سه فیلم نامه نیز در بین آثار این نویسنده شهرت جهانی یافت.

 

محور بسیاری از شخصیت های داستانی جنگ سرد او «جورج اسمایلی»، افسر آژانس اطلاعاتی بریتانیا در خارج از کشور معروف به «سیرک» بود.

 

گاردین در سال 2014 نوشت: به استثنای «جی.کی.رولینگ» خالق «هری پاتر»، هیچ نویسنده زنده ای همان تصور و درک از انگلستان را آنطور که جان لو کاره و رمان های او با کارکتر «جورج اسمایلی» خلق کرد، را معرفی نکرده است.

 

او با رمان برجسته «جاسوسی که از سردسیر آمد» در سال ۱۹۶۳ جایگاه خود را تثبیت کرد و بعد پرکارترین دوران کاری خود را در دهه هفتاد و هشتاد میلادی با آثاری چون «بندزن، خیاط، سرباز، جاسوس» در سال ۱۹۷۴، «دانش‌آموز شریف» در سال ۱۹۷۷، «دار و دسته اسمایلی» در سال ۱۹۷۹، «دخترک طبل‌زن» در سال ۱۹۸۳، «جاسوس نمونه» در سال ۱۹۸۳، «خانه روسیه» در سال ۱۹۸۶ و «زائر مخفی» در سال ۱۹۹۰ رقم زد.

 

از دیگر رمان های معروف وی می توان به «خیاط پاناما» در سال ۱۹۹۶، «مدیر شب» در سال ۱۹۹۳ و «باغبان ثابت» در سال ۲۰۰۱ اشاره کرد.

 

جان لوکاره در ۱۹۳۱ در شهر دورسِت بریتانیا به ‌دنیا آمد و در اوایل دههٔ پنجاه دبیر زبان‌های فرانسوی و آلمانی در کالج ایتن لندن بود. او در سال‌های جنگ سرد جذب سازمان اطلاعات بریتانیا شد و در سال های دههٔ ۱۹۶۰ به ام‌آ‌ی۶، دایرهٔ ضد جاسوسی منتقل شد.

 

پس از موفقیّت رمان «جاسوسی که از سردسیر آمد» معلوم شد که جان لوکاره همان دیوید کورن‌ول و نویسندهٔ این رمان بوده، و همزمان ادارهٔ اطلاعات بریتانیا کشف کرد که یکی از مأموران ام‌آی‌۶ جاسوس دو جانبهٔ روسیه و بریتانیا بوده است. مجموعهٔ این رویدادها سبب شد تا لوکاره از کار در سازمان اطلاعات کنار برود.

 

نشریهٔ آبزِروِر در مورد سبک نویسندگی او نوشت: لوکاره از تجربهٔ خود برای خلق جهانی داستانی بهره برد که سرشار از ابهام‌های اخلاقی، مخاطرات حرفه‌ای، و فساد اداری بود، جهانی که بسیار زنده به ‌نظر می ‌رسید. مشخصه قلم او شایسته تاریکی آشکار همان دنیایی بود که لوکاره توصیف می‌کرد.

 

لوکاره ضمن حرفه نویسندگی به اظهار نظرهای جنجالی و بی پروا معروف بود. دو ماه پیش از حملهٔ آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ در مقاله‌ای با عنوان «ایالات متحده دیوانه شده» به سیاست‌های جورج بوش تاخت و این اقدام را فراتر از جنایات «بن‌لادن» عنوان کرد.

 

البته جنجالی ترین اظهار نظر لوکاره در حمله وی به «سلمان رشدی» نویسنده کتاب «آیات شیطانی» بود.لوکاره در این مورد نوشت: قانونی در طبیعت و حیات نیست که بگوید می‌شود به مذاهب بزرگ توهین کرد و مصون ماند.

 

پس از این اظهار نظر، آمریکایی ها به لوکاره برای نوشتن رمان «خیاط پاناما» انگ ضد یهود و یهود ستیزی زدند. «سلمان رشدی» نیز با توهین هرچه تمام تر او را «الاغ باشکوه» نامید.

 

«ژان لوکره» یا «جان لوکاره» با نام شناسنامه‌ای «دیوید ژان موره کورنول» (John le Carré‎) زاده ۱۹ اکتبر ۱۹۳۱  درگذشته ۱۲ دسامبر ۲۰۲۰ نویسنده اهل بریتانیا بود. وی با رمانهای جاسوسی خود شناخته می‌شود و در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ در دستگاه‌های جاسوسی بریتانیا ام‌آی‌فایو و ام‌آی‌سیکس مشغول بود.

 

تعدادی از کتاب‌های او دستمایه‌ای برای مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم بوده‌اند.

از آثار این نویسنده «جاسوسی که از سردسیر آمد»، «بندزن، خیاط، سرباز، جاسوس» «قتل بی عیب و نقص» و «میراث جاسوسان» به فارسی ترجمه شده‌اند.

 

انتهای پیام/

نظر شما