شناسهٔ خبر: 44477378 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

لاوروف: برجام نباید مورد بازنگری قرار گیرد

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: برجام نباید مورد بازنگری قرار گیرد.

صاحب‌خبر -



خبرگزاری «تاس» در گزارشی نوشت: «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای اختصاصی با سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ایران (صداوسیما) تأکید کرد که جامعه جهانی به نتایج تحقیقات درباره ‌ترور «محسن فخری‌زاده» فیزیکدان هسته‌ای ایران علاقه‌مند است.
لاوروف با یادآوری این مسئله که روسیه، در سطوح مختلف، از جمله در بیانیه رسمی ‌وزارت امور خارجه، ‌ترور این دانشمند ایرانی را به‌‌شدت محکوم کرده است، گفت: ما این ‌ترور را یک اقدام تحریک‌آمیز با هدف بی‌ثبات‌سازی اوضاع در منطقه می‌دانیم، که بدون آن هم سال‌هاست با مشکلات بسیار و رویارویی‌هایی، در نتیجه دخالت‌های خارجی رو‌به‌رو است».
وی افزود: من شنیده‌ام که مقامات ایران اعلام کرده‌اند که در تحقیقات مربوط به این ‌ترور، نتایجی به دست آمده است. هر زمان که طرف ایرانی این کار را ممکن بداند، برای همه مهم است که بدانند تحقیقات شما به چه نتیجه‌ای رسیده است. وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که مواضع واشنگتن درخصوص بازگشت احتمالی به برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران ممکن است در ماه‌های آینده واضح‌تر شود.
لاوروف در پاسخ به سوالی در این رابطه گفت: «من نمی‌توانم درباره  چگونگی بازگشت ایالات متحده به برجام تصوری داشته باشم. در این خصوص باید از مقامات واشنگتن سوال شود. من فکر می‌کنم که طی یکی دو ماه آینده بتوان وضوح بیشتری در این رابطه به دست آورد. برجام نباید مورد بازنگری و تجدیدنظر قرار گیرد و در آن مسائل دیگر مطرح شود. وی با تأکید بر این مسئله که ریشه مشکلات به‌وجود آمده پیرامون برجام خروج آمریکا از این توافقنامه است، افزود: این مشکلات همچنین شامل یک مجموعه عظیم و بی‌سابقه از تحریم‌های سخت آمریکا علیه ایران می‌شود. در حقیقت، ایران مجازات شد به این دلیل که خود آمریکایی‌ها گستاخانه از انجام تعهدات خود در چارچوب برجام که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد هم تایید شده بودند، خودداری کردند. من معتقدم که این یک رفتار متکبرانه در برخورد با قوانین بین‌المللی است.
به گزارش تسنیم، وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که موضع‌گیری واشنگتن درخصوص این موضوع غیرسازنده و به معنای کامل کلمه مخرب است و به بازی گرفتن این مسئله، اقدامی غیرعاقلانه و غیرسازنده است.

برچسب‌ها:

نظر شما