شناسهٔ خبر: 44345419 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

میزگرد دانشجویی|/ انفعالِ امروزِ جریان دانشجویی نتیجه سیاست‌بازی‌های دیروز است/ اجازه نمی‌دهیم نماز امت در گام دوم انقلاب، قضا شود/ با انتظارات رهبری فاصله زیادی داریم

میزگردی در آستانه روز دانشجو با هدف بررسی انفعال در تشکل‌های دانشجویی و نقش این تشکل‌ها در حل مشکلات مردمی و وقایع روز در دفتر خبرگزاری فارس استان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به مناسبت فرا رسیدن روز داشجو و با توجه به موثر بودن جریان دانشجویی بر جریان کشور میزگردی با محوریت «تهدیدها و فرصت‌های جریان دانشجویی در گام دوم انقلاب» با حضور سه تن از فعالان دانشگاهی در استان در دفتر خبرگزاری فارس برگزار شد.

پوریا حشمتی مسؤول بسیج دانشگاه فرهنگیان، نرجس السادات موسوی نایب دبیر انجمن مستقل دانشگاه آزاد و محمود اسماعیل‌پور عضو کمیته نظارت بر نشریات دانشگاه آزاد کشور، مهمانان ویژه این میزگرد بودند که در ابتدای جلسه همه دوستان یک سوال مشترک را پاسخ داند.

فراز و فرودهای جنبش دانشجویی در دولت تدبیر و امید چه بود؟ برخی از حامیان دولت روحانی در زمان تبلیغات از آزادی بیان و شکست حالت امنیتی و پادگانی صحبت می‌کردند به نظرتان این امر چقدر محقق شده است؟

حشمتی؛ تشکل‌ها در هر دولت با توجه به ویژگی‌هایشان فراز و فرودهایی را متقبل می‌شوند و این هوشیاری تشکل است که بتواند از این فراز و فرودها فرصت‌های را ایجاد کرد و از آن‌ها استفاده نمایند لذا هوشمندی و نظم یکی از ویژگی‌های مهم تشکل‌ها است که به سیاست‌گذاری دولت‌ها خیلی ارتباطی ندارد.

تشکل‌ها سطحی نگر شده‌اند

یکی از آفت‌های تشکل‌ها سطحی‌نگری است که رهبر انقلاب نیز در این راستا چندین بار ایجاد تحول در تشکل‌ها را مطرح کردند که منظور از این تحول دگرگونی است، این سطحی‌نگری آفتی شده که باید از آن فاصله گرفت.

پس طرح موضوعی با این عنوان که دولت‌ها اختصاصاً این دولت سبب رکود در تشکل‌ها و یا سلب آزادی بیان شده است درست نمی‌باشد بلکه سطحی‌نگری عامل اصلی این رکودها است

 تشکل‌ها امروز مانند دوران دفاع مقدس در جامعه نقش آفرینی می‌کنند ابتد مسئله را شناسایی و سپس به دنبال رفع آسیب‌ها هستند که این رفتار سبب ایجاد تحول در آن‌ها می‌شود همچنین این کادرسازی و نقش آفرینی سبب رشد نیروها می‌شود، پس ابتدا باید مسئله پیدا شود سپس در عرصه پژوهشی، مطالبه‌گری و اقدام عملی آسیب‌شناسی شود.

پس طرح موضوعی با این عنوان که دولت‌ها اختصاصاً این دولت سبب رکود در تشکل‌ها و یا سلب آزادی بیان شده است درست نمی‌باشد بلکه سطحی‌نگری عامل اصلی این رکودها است.

اسماعیل پور؛ اگر فراز و فرودها را از 6 الی ۵ سال پیش بررسی و به جلو حرکت کنیم خواهیم دید که با تغییر خط فکری دولت‌ها تشکل‌ها فراز و فرودهایی را متقبل می‌شوند یعنی در هر دولت تشکل‌هایی شکل می‌گیرد و همین تشکل در دولت بعدی دچار رکود می‌شود، یعنی دقیقا تشکل یکبار مصرف! لذا می‌طلبد تشکل دانشجویی به سمتی برود که با عوض شدن دولت این همه رکود نداشته باشد.

با تغییر خط فکری دولت‌ها تشکل‌ها فراز و فرودهایی را متقبل می‌شوند یعنی در هر دولت تشکل‌هایی شکل می‌گیرد و همین تشکل در دولت بعدی دچار رکود می‌شود، یعنی دقیقا تشکل یکبار مصرف

در حال حاضر بر خلاف باور، در استان تشکل‌های همسو با دولت دچار بیشترین رکورد شده که جای تأمل دارد، کرونا نیز امروز به رکود نسبی قبل دامن زده است که می‌توان از این تهدید استفاده و تشکل‌ها را پویا کنیم زیرا که این رکوردها باعث شده آزادی بیان از تشکل‌ها گرفته شود و تشکل‌ها به سوی سازمانی ‌رفته و از حالت جنبش دانشجویی خارج شده است.

در سال‌های گذشته تشکل‌های مختلف دانشجویی در روز دانشجو بر سر اولویت در اجرای برنامه‌های ویژه خود، با یکدیگر رقابت می‌کردند اما امروز مشاهده می‌شود که مسؤولان فرهنگی دانشگاه‌ها از دانشجویان درخواست کار فرهنگی می‌کنند اما داوطلبی دیده نمی‌شود.

امروزه تشکل‌های دانشجویی به دلیل عدم رغبت برای فعالیت خود به خود منحل شده‌اند

 

با رکود در دانشگاه‌ها موافق هستم، فعالان دانشگاهی نیز می‌توانند این رکود را احساس کنند زیرا که سال‌های گذشته تشکل‌ها تعدیل، محصور و در نهایت منحل می‌شدند اما امروزه تشکل‌ها از کار نکردن و انفعال در فعالیت‌های پرشور دانشجویی منحل شده‌اند.

موسوی؛ در دولت تدبیر تشکل‌های دانشجویی بسیار ضعیف شده و این به خود دانشجوها برمی‌گردد که مطالبه‌گری نداشتند و هیچ تلاشی برای همگام و همسو شدن با یکدیگر نداشته که اگر دانشجویان در این مسیر بیشتر تلاش می‌کردند فرودها کمتر می‌شد.

امروز جریان دانشجویی دچار یک انفعال و رخوت است که این رخوت بالتبع دامن تشکل‌ها را هم کم و بیش گرفته است؛ این سستی حاکم بر جریان دانشجویی عوامل مختلفی مانند کرونا دارد اما نقش سیاسی‌بازی آقایان در گذشته بی تاثیر در رخوت امروز دانشگاه‌ها نبوده است.

سطح نگرش دانشجویان کاهش یافته است

اگر تشکل‌های امروزی را با تشکل‌های سال‌های گذشته مقایسه کنید رکورد در تشکل‌ها را احساس خواهید کرد زیرا که مشکلات جامعه سبب شده سطح نگرش دانشجویان کاهش پیدا کند و به طور مثال دانشجویی که در سال‌های گذشته به اندازه امروز دغدغه ذهنی نداشته و فرصت خوبی برای نوشتن بیانیه و کارهای عملی داشته امروز کمتر در دانشگاه‌ها مشاهده می‌شود.

 در واقع دانشجویان مشکلات شخصی و ذهنی خود را بر مشکلات جامعه ترجیح می‌دهند پس می‌طلبد ابتدا دانشجویان حمایت شوند تا با فراغ بال وارد فضای تشکل شوند.

راه حل رفع رخوت ایجاد شده در تشکل‌های دانشجویی را چه می‌دانید؟

اسماعیل‌پور؛ دغدغه‌های فکری و اقتصادی دانشجو باید حل شود و بعد به سمت جنبش دانشجویی حرکت کنند که اگر نیاز اولیه دانشجویان حل نشود نمی‌توانند به مرحله شکوفایی برسند و مسؤولان دانشگاه و مرتبطان با جنبش‌های دانشجویی باید چاره اندیشی و راه‌حل‌ها را عملیاتی کنند.

اگر نیاز اولیه دانشجویان حل نشود نمی‌توانند به مرحله شکوفایی برسند

دانشجویان باید از طریق تشکل‌ حمایت شوند؛ تشکل باید با مصاحبه‌ها، دست‌نوشته‌ها و صحبت‌هایی که در کرسی‌های آزاد اندیشی دارد این تابو را بشکند در این صورت جریان‌هایی شکل می‌گیرد و با قرار دادن مسؤولان در مقابل این جریان‌ها می‌توان رخوت و رکودها را پایان داد.

حشمتی؛ با ایجاد پویایی در تشکل‌ها می‌توان کارآفرینی کرد به طور مثال تشکلی در حیطه شناخت و پرورش گیاهان دارویی شکل می‌گیرد که اگر خوب فعالیت کند کشت و پرورش گیاهان دارویی نیز رشد پیدا می‌کند و در دانشگاه فرهنگیان نیز همه فعالیت‌ها معطوف به معلمی است و دوره‌ها، مطالبه‌گری‌ها و حتی فعالیت‌های عملی با محوریت آموزش و پرورش و بودجه آن برگزار می‌شود.

دولت حزب‌اللهی که مقام معظم رهبری خطاب به تشکل‌های دانشجوی فرمودند چگونه محقق خواهد شد؟

موسوی؛متاسفانه برخی از تشکل‌ها در دانشگاه‌ها به دور خود حصاری کشیده‌اند که دانشجو نمی‌تواند وارد این تشکل شود لذا بهتر است به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که در درجه اول قشر دانشجو جذب تشکل‌ها شود که برای این کار می‌توانیم ابتدا با کارهای هنری از جمله برگزاری دوره‌های هنری و... دانشجویان را جذب و در خلال این فعالیت‌ها کارهای سیاسی را نیز انجام داد.

اسماعیل‌پور؛ متاسفانه خیلی‌ها رغبتی ندارند در برخی از تشکل‌ها وارد شوند زیرا که آن تشکل را یک تشکل سیاسی صرف می‌دانند لذا ما باید این نگاه متعصبانه را رفع کنیم که بهتر است فعالیت‌های سیاسی منطبق با منطق باشند و رفتار متعصبانه‌ای نداشته باشیم.

جریان دانشجویی مورد تاکید رهبر انقلاب چه ویژگی‌هایی دارد؟

موسوی؛ آنچه که رهبر انقلاب از دانشجویان انتظار دارد این است که دانشجو از سطح کاغذ خارج و مطالبه‌گر شود زیرا حرکت و صدای دانشجو بهتر از صدای مسؤول شنیده می‌شود به طور مثال: دانشجویان با شنیدن مشکل شهر کاج به جای مقاله نوشتن و ابراز همدردی باید وارد صحنه شوند حتی چند روز در محل حادثه و مشکل تحصن کنند تا به نتیجه برسند.

تشکل‌ها در جریان‌های مهم کشور به خصوص استانی مانند آب، بیکاری و ...چقدر میدان‌داری می‌کنند؟

اسماعیل‌پور؛ نشریات نمایه یا پیشانی دانشگاه محسوب می‌شوند که می‌توانند در مسائل بزرگ ورود پیدا کنند که لازمه آن جمع شدن و صحبت در مورد مشکلات است که شرایط فعلی و شیوع کرونا این برنامه‌ها را با مشکل مواجه کرده است اما نشریات می‌توانند به عنوان نمایه کم‌کاری تشکل‌ها را در فضای فیزیکی و مجازی جبران کنند.

البته نشریات جدای تشکل‌ها نیستند بلکه تشکل‌ و یا هر فرد عادی می‌تواند خود صاحب امتیاز نشریه‌ای باشد و یک سازمان بزرگ رسانه‌ای را در فضای دانشجویی ایجاد کند.

اما متاسفانه نشریات در مطالبات و حل مشکلات استانی وارد نشدند و بیشتر در بستر تئوری و نوشتن مقاله کار می‌کنند و هدف آن‌ها ورود در جشنواره و کسب امتیازات است در صورتی که رسالت اصلی نشریه باید گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری باشد لذا جا دارد نشریات در مشکلات استانی از جمله آب، اخراج کارگران و... به طور اختصاصی وارد شوند.

البته نشریات دانشجویی هم مشکلات نه چندان کوچکی هم دارند؛ مشکل همیشگی نشریات مشکل مالی است که با مسؤولان فرهنگی مطرح شد اما حل نشد همچنین نشریات در مراحل چاپ و تهیه کاغذ نیز مشکلاتی دارند و متخصص نبودن صاحب امتیازات نشریات مشکل بعدی می‌باشد که درخواست داریم کارگاه‌های توانمندسازی برای نشریات ایجاد شود همچنین به خبرگزاری‌ها پیشنهاد می‌دهیم کارگاه آموزشی را برای تشکل‌ها و نشریات برگزار کنند.

 واکنش تشکل‌های دانشجویی به شهادت شهید فخری‌زاده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حشمتی؛ دانشجویان با این شهادت دچار شوک شدند و بعد کم کم متوجه شدند که چه شخص والا و گمنامی را از دست دادند که خدا را شکر این شوک را خوب مدیریت کردند و توانستند عملی پسندیده از خود نشان دهند که می‌توان به تجمع‌های دانشجویان و طلاب در استان‌های مختلف از جمله این استان در مقابل دفتر نماینده ولی فقیه اشاره کرد که با این تجمع توانستند خواسته‌هایی از جمله انتقام سخت را از دولت داشته باشند و خودشان هم عهد با شهید شوند تا بتواند ادامه دهنده راه ایشان باشند.

اما صرف اینکه فعالیت‌ها در حد بیانیه باشد درست نیست که باید از آن عبور کنیم و در واقع باید تفکر و خط مشی علمی شهید و نخبگان را شناسایی و به جامعه بشناسانیم و در مقابل جریان تحریف ایستادگی کنیم.

یکی از وظایف تشکل‌ها مقابله با جریان تحریف است

 یکی از وظایف تشکل‌ها مقابله با جریان تحریف است که سعی می‌کنند فضا را به گونه دیگر بیان کنند و همین امر در ماجرای شهید فخری‌زاده نیز دیده می‌شود که جریان تحریم موج را به نفع خود حرکت می‌دهد و تشکل‌ها باید مانع سوء برداشت جریان تحریف شوند.

آرایش تشکل‌های دانشجویی را در جنگ فرهنگی و اقتصادی چه آرایشی می‌بینید؟

 موسوی؛ تشکل‌ها آنقدر ضعف دارند که آرایش‌شان را نسبت به گذشته تغییر ندادند و با همان آرایش قبلی پیش می‌روند یعنی با توجه به نیاز امروز به‌روزرسانی نشده و همان کمیسیون‌ها و مقالات قبلی را تکرار می‌کنند که می‌طلبد تشکل‌ها را به سمت تحقق اهداف مطرح شده پیش ببریم.

البته باید تاکید کنم که جریان انقلابی در دانشگاه‌ها هنوز زنده است و مطمئنا اجازه نخواهند داد نماز امت در گام دوم انقلاب قضا شود؛ اما وقتی مطالبات رهبری معظم انقلاب را از دانشگاه و دانشجو مرور می‌کنیم خجالت‌زده می‌شویم و احساس می‌کنیم با ایده آل مد نظر معظم له فاصله‌های زیادی داریم؛ بدون شک جریان مؤمن انقلابی در دانشگاه، تا رسیدن به آن روز آرام نخواهد گرفت.

به نظر شما چقدر از مشکلات اجتماعی و سیاسی امروز ناشی از کم‌کاری جریان دانشجویی است؟

حشمتی؛ مردمی بودن یکی از ویژگی‌های شاخص تشکل‌ها است که در میان مردم باشد و مشکلات مردم را از نزدیک حس کنند و اگر این روحیه در تشکل‌ها تقویت شود بیشتر مشکلات مردم نیز حل خواهد شد.

وحدت حوزه و دانشگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اسماعیل‌پور؛ متاسفانه  دانشگاه و حوزه هیچ کدام تاکنون موفق به تعامل با یکدیگر نیستند؛ البته کارهایی شده که منکر آن نیستیم ولی کار جریانی و گفتمانی جدی را تاکنون شاهد نبودیم.

 متأسفانه تاکنون وحدت مورد نظر تحقق نیافته و تنها به سالروز وحدت حوزه و دانشگاه و قرائت بیانیه مشترک و چند پیام کلیشه‌ای تبریک خلاصه می‌شود.

انتهای پیام/3339/م

نظر شما