شناسهٔ خبر: 44098217 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

یک مقام سازمان غذا و دارو :

رمدسیویرهای موجود در ناصرخسرو تقلبی هستند

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت:بدن در برابر بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها مقاومت می‌کند.
به گزارش خبرگزاری آریا، دکتر نوشین محمد حسینی دیروز در نشست خبری مجازی افزود: در بسیاری از موارد بدن در برابر بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها مقاومت می‌کند. از اولین سالی که پنی سیلین به بازار آمده مقاومت به آن گزارش شده است.
وی اضافه کرد: درحالی حاضر آنتی بیوتیک‌های به صورت فراوان در بازار عرضه می‌شود و در موارد متعدد، مقاومت میکروب‌ها را شاهد هستیم و در حال خلع سلاح در برابر آنتی بیوتیک‌ها هستیم.
سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: آنتی بیوتیک‌ها بررسی می‌شود و باید توجه همگان را نسبت به مصرف بی رویه این دارو‌ها جلب کرد. هر سال در این موقع سال به دلیل گسترش آنفلوآنزا شاهد مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک‌ها هستیم و امسال مصرف آنتی بیوتیک‌ها چند برابر شده است.

40 درصد نسخه‌های تجویزی حاوی آنتی بیوتیک‌ها هستند
وی ادامه داد: ازسال گذشته هفته جهانی آنتی بیوتیک‌ها برگزار می‌شود. در حالی که امسال نامش تغییر کرده و به ضد انگل ها، ضد ویروس‌ها و ضد قارچ‌ها نیز توجه شده است.

کامل نشدن دوره‌های درمان در بسیاری از بیمار‌ها
سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: بسیاری از بیماران پزشک را مجبور به تجویز آنتی بیوتیک می‌کنند. میکروب‌ها در بدن باعث تب، خستگی، ضعف می‌شود. اولین میکروب‌های ضعیف از بین می‌روند و میکروب‌های قوی باقی می‌ماند. در برخی مواقع نیز دوره درمان کامل طی نمی‌شود.

ایران در رتبه دوم مصرف آنتی بیوتیک از میان 65 کشور
وی تاکید کرد: هنوز آمار دقیق درباره مصرف آنتی بیوتیک‌ها در کشور وجود ندارد. این میزان در کشور ما بالاست. ایران در مقایسه با 65 کشور در مصرف آنتی بیوتیک‌ها کشور دوم در مصرف هستند که بعد از ما ترکیه و بعد سودان قرار دارد.

38 درصد تجویز آنتی بیوتیک در نسخ مناسب نیست
خانم محمد حسینی تصریح کرد: از سال 1375 تاکنون در سازمان غذا و دارو برای تجویزمناسب آنتی بیوتیک فعالیت‌های آغاز شده است. آموزش در کتاب‌های درسی، آموزش به زنان خانه دار، کارمندان و ... از جمله این اقدامات است. همچنین در گروه‌های عفونی وزارت بهداشت در زمینه اطلاع رسانی پزشکان اقدام شده است. 38 درصد تجویز آنتی بیوتیک در نسخ مناسب نیست، اما بر اساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی این آمار باید به 30 درصد برسد.
وی ادامه داد: آموکسی سیلن، آموکسی کلاو، مترونیدازول، آموکسی سیلین، آزیتروماسین، پنی سلین، جنتامایسن و ... جزو بیشترین آنتی بیوتیک‌ها در کشور است.
دکتر محمد حسینی افزود: مصرف آنتی بیوتیک به تنهایی کمک کننده نیست بلکه ما را در مقابل ویروس بی سلاح می‌کند. باید زمان و مقدار مصرف آنتی بیوتیک را پزشک مشخص کند.
 
رمدسیویرهای موجود در ناصرخسرو تقلبی هستند
سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: رمدسیویر یک داروی تزریقی است که در سالهای گذشته برای درمان ابولا تولید شد، اما پس از پاندمی کووید19 درباره اثربخشی این دارو بر این بیماران شواهدی مطرح شد. به همین علت هم‌اکنون از این دارو که تولید ایرانی هم دارد به عنوان یکی از داروهای مطرح برای کمک به بهبود مبتلایان به بیماری کووید19 نام برده می شود. البته هنوز بیماری کرونا هیچ داروی اختصاصی برای درمان ندارد.
وی افزود: داروهای موجود در بازار غیر رسمی کاملا تقلبی هستند و از مردم می‌خواهیم و هشدار می‌دهیم که به هیچ عنوان از مسیر غیررسمی دارو تهیه نکنند.
 

نظر شما