شناسهٔ خبر: 43839715 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

خطیب‌زاده: برجام قابل بررسی مجدد نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران بارها اعلام کرده که برجام مربوط به گذشته است و قابل باز شدن و بررسی مجدد نیست، خسارت‌های زیادی را آمریکا وارد کرده که نقض قطعنامه شورای امنیت است.

صاحب‌خبر -

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در دیروز (دوشنبه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران که به‌صورت مجازی برگزار شد  با‌ اشاره به سفر وزیر امور خارجه ایران به آمریکای لاتین گفت: آقای ظریف سفری را به سه کشور آمریکای لاتین داشتند و در مسیر برگشت هستند. هیچ سفری انجام نمی‌شود مگر اینکه یک ضمیمه بسیار قوی اقتصادی و تجاری داشته باشد. ما با کشورهای آمریکای لاتین سعی می‌کنیم روابط متوازنی داشته باشیم، برخی از آنها انجام شده است. روز سه‌شنبه وزیر امور خارجه عازم پاکستان خواهد بود و سفر دوروزه‌ای را به‌دعوت همتای پاکستانی خواهد داشت. این سفر در رأس یک هیئت سیاسی و اقتصادی خواهد بود و در آن علاوه‌بر مقامات سیاسی با فرمانده ارتش پاکستان هم دیدار خواهند کرد.
وی درخصوص واکنش ایران به شروط فرابرجامی تیم بایدن، گفت: آنچه ما اعلام کرده‌ایم این است که برجام ماحصل گفت‌وگوهای طولانی‌مدت نه بین ایران و آمریکا، بلکه بین ایران و 5 عضو دائم شورای امنیت به‌اضافه اتحادیه اروپا و آلمان بوده است که توسط قطعنامه 2231 تبدیل به قطعنامه الزام‌آور بین‌المللی شده است، این حرف‌ها نشانه ساده‌اندیشی است که کسی فکر کند می‌توان درباره برجام صحبت کرد و این‌که این توافق انجام و مهر و موم شده است.
خطیب‌زاده ادامه داد: ایران بارها اعلام کرده که برجام مربوط به گذشته است و قابل باز شدن و بررسی مجدد نیست. آمریکا ناقض قطعنامه 2231 بوده است، از برجام خارج و خسارت‌های زیادی به ملت ایران زده که آمریکا را متضمن مسئولیت حقوقی و قانونی خروج می‌کند. طبیعی است که ایران در جایگاه خواهان قرار دارد و آمریکا باید پاسخگوی رفتار خلاف قانون، ضد حقوق بین‌الملل و ضد ملت ایران باشد.
متأسفانه طرف‌های دیگر برجام هم
در رفع تحریم ناموفق بوده‌اند
وی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه آیا وزارت خارجه پیگیر خسارت‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام خواهد بود؟، گفت: یک دولت یاغی و یک رژیم در کاخ سفید از یک تعهد قطعی خارج شده است و ناقض تعهدات 2231 بوده است و طبیعی است که خسارت‌های بسیار جدی در این مسیر به جمهوری اسلامی و ملت ایران وارد شده است، این متضمن مسئولیت حقوقی و قطعی آمریکاست و هر دولتی که بخواهد مسیر را تغییر بدهد باید به واقعیات توجه کند. در برجام، تعهدات مختلفی را طرف‌ها دارند که مهم‌ترین آن تعهد رفع تحریم‌ها بوده است، متأسفانه علاوه ‌بر خروج آمریکا، طرف‌های دیگر هم در رفع تحریم ناموفق بوده‌اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص همکاری ایران با دولت عراق برای پیگیری پرونده ‌ترور شهید سلیمانی، گفت: ما اساساًً مصونیت ریاست‌جمهوری برای آمرین و مسببین در ‌ترور مذبوحانه، بزدلانه و کور شهید سلیمانی قائل نیستیم و آنها تحت پیگرد قرار خواهند داشت و آنها باید به پیشگاه عدالت بیایند و باید پاسخگوی این ‌ترور باشند، ما با عراق هم همکاری نزدیکی در این زمینه داشتیم، این ‌ترور در عراق اتفاق افتاده است و برخی از مقامات ارشد عراقی هم در آن به شهادت رسیدند، این در صدر پیگیری‌های ایران خواهد بود.
درباره امنیت مرزها
با کسی مسامحه نمی‌کنیم
خطیب‌زاده درخصوص تحولات قره‌باغ گفت: ما انتظار نداریم که یک بحران چنددهه‌ای با یک طرح حل شود. کمکی را ارائه کردیم و بازخوردهای خوبی را هم دریافت کرده‌ایم. ما درباره امنیت مرزها و حضور تکفیری‌ها با کسی مسامحه نخواهیم کرد و برخورد ما جدی خواهد بود. با رفتاری که می‌بینیم حتما متوجه شده‌اند که ما در این خصوص مسامحه نمی‌کنیم.
وی درخصوص پروژه عادی‌سازی برخی کشورها با رژیم صهیونیستی گفت: این اقدام برخی کشورهای اسلامی را باید آشکارسازی بنامیم چون پیش از این، این روابط وجود داشت اما این اواخر این روابط را آشکار کردند اما آنچه اتفاق افتاد باج‌خواهی واشنگتن از کشورهای منطقه بود و تلاشی بود که شاید در روزهای آخر رقابت انتخاباتی با این اقدام بتواند رای بیشتری جذب کند. از سوی دیگر نوعی گدایی از سوی برخی همسایه‌های ما بود که همه این رفتار از اشتباه شناختی نشأت گرفته است. فکر نمی‌کنم این اشتباه شناختی به نتیجه برسد. کما آنکه ملت‌های اسلامی به این رفتار واکنش تندی داشته است. باید بدانیم رژیم صهونیستی از هر فرصتی برای خروج از انزوا و بحران مشروعیت استفاده می‌کند. اگر حکام کشورهای منطقه از رفتار خود درس بگیرند جهان اسلام واکنشی یک‌دست‌تر به این موضوع خواهند داشت. بارها گفته‌ایم این‌گونه رفتار مشروعیتی برای رژیم صهیونیستی نخواهد داشت.
آخرین وضعیت
دیپلمات‌های بازداشت شده در بلژیک
خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درخصوص آخرین وضعیت دیپلمات‌های بازداشت شده در بلژیک گفت: این اتفاقی که افتاده درواقع نقض کامل کنوانسیون‌های بین‌المللی است. این یک بدعت خطرناکی است که بانیان آن، قربانی این بدعت خواهند شد زیرا اصولی که در نظام بین‌الملل شناخته‌شده است باید رعایت شود.
وی افزود: یک جریان سازی‌هایی بر اساس یکسری ادعاهای واهی مطرح شد. البته این طبیعی بود آنهایی که این سناریوها را مطرح می‌کنند، چنین ادعاهایی را هم مطرح کنند. ایران با شدت و قاطعیت این مسئله را پیگیری می‌کند و از مجاری مختلف نیز پیام‌های ما رفته است. امیدواریم مسیر عقلانیت را انتخاب کنند و تحت تأثیر نیروهای ضد آرامش در روابط بین‌المللی
قرار نگیرند.

نظر شما