شناسهٔ خبر: 43665933 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مناقشه قره باغ؛

توافق جدید باکو و ایروان/ حمله توپخانه ای به سه شهر جمهوری آذربایجان/ درخواست کمک ارمنستان از پوتین

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا- جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر هدف قرار ندادن عمدی غیرنظامیان و تبادل اسرا و اجساد کشته‌های جنگ منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ» به توافق رسیدند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، سه کشور روسیه، آمریکا و فرانسه به عنوان روسای گروه «مینسک» در بیانیه‌ای مشترک از توافق جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر «اتخاذ تدابیر فوری» برای پایان درگیری‌های منطقه مورد مناقشه قره باغ خبر دادند.
در بیانیه گروه مینسک آمده که دو طرف در چارچوب طرح اتخاذ تدابیر فوری توافق کردند که غیرنظامیان یا تاسیسات و مراکز غیر نظامی را به صورت عمدی هدف قرار ندهند.
در ادامه بیانیه مشترک آمده است: باکو و ایروان همچنین بر سر تبادل اسرا، اجساد قربانیان و کشته‌های جنگ قره باغ و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ لیست اسیران جنگی را طی یک هفته برای مبادله احتمالی به توافق رسیدند.
گروه مینسک افزود: جمهوری آذربایجان و ایروان همچنین توافق کردند که فهرست اسامی اسرای جنگی را طی یک هفته به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تحویل دهند.
در این بیانیه مشترک تاکید شده که دو طرف متعهد شدند درباره مسایل مربوط به مکانیزم احتمالی نظارت بر آتش بس در قره باغ، تماس برقرار کنند.
درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ کوهستانی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان حدود چهل روز است که ادامه دارد و دو طرف با وساطت روسیه و آمریکا سه بار بر سر توقف درگیری‌ها و آتش‌بس انسانی توافق کرده‌اند که هر سه بار با شکست مواجه شده است.

حمله توپخانه ای به سه شهر جمهوری آذربایجان
شهر‌های "ترتر"، " آغجبدی" و "آغدام" جمهوری آذربایجان از ساعت 6 صبح امروز به وقت محلی زیر آتش توپخانه‌ای ارمنستان قرار گرفته است.
روستای "قیام الدین لی" شهر "آغجبدی" هم صبح امروز از سوی ارمنستان زیر آتش توپخانه‌ای قرار گرفت.
برخی منابع خبری اعلام کردند: صبح امروز نزدیک به 30 گلوله توپ از سوی ارمنستان به مناطق غیرنظامی شهر "ترتر" شلیک شده است.
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با اشاره به مورد هدف قرار گرفتن مناطق غیرنظامی این کشور از سوی ارمنستان اعلام کرده است در شبانه روز گذشته درگیری‌ها در محور‌های "خوجاوند، آغدره و قبادلی" ادامه داشته و ارتش جمهوری آذربایجان به نیرو‌های ارمنستان پاسخ لازم را داده و بر اثر این درگیری‌ها تعداد زیادی از نیرو‌های ارمنستان کشته و زخمی شده اند.
در درگیری‌های شبانه روز گذشته 2 تانک، 7 کاتیوشا و خمپاره انداز، 12 توپ، 1 پدافند هوایی و 1 ایستگاه راداری و 2 خودروی نظامی نیرو‌های ارمنستان منهدم شده است.
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان همچنین ادعای وزارت دفاع ارمنستان مبنی بر مورد هدف قرار گرفتن روستای "داوید بک" در نزدیکی شهر "قافان" توسط نیرو‌های جمهوری آذربایجان را تکذیب و تاکید کرده است که ارتش جمهوری آذربایجان ضمن پاسخ به آتش توپخانه‌ای ارمنستان از محور مورد اشاره به سمت شهر "قبادلی"، تنها به مراکز آتش دشمن در این محور آتش گشوده است.
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان خبر مربوط به حمله موشکی ارتش این کشور به شهر "خانکندی" را تکذیب کرد.
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد: اخبار منتشر شده در رسانه‌های ارمنستان مبنی بر حمله موشکی ارتش جمهوری آذربایجان به شهر "خانکندی" و وارد شدن خسارت به شهروندان غیرنظامی این شهر کذب است.
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان ضمن تکذیب این خبر تاکید کرد هدف ارمنستان از انتشار چنین اخباری افزایش تنش است و بار دیگر تاکید می‌شود که نیرو‌های این کشور تنها نقاط آتش دشمن را مورد هدف قرار می‌دهند.

واکنش جمهوری آذربایجان به ادعای استفاده از بمب فسفری
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، اعلامیه یک نهاد حقوق بشری مبنی بر استفاده از بمب فسفری در جنگ قره‌باغ کوهستانی را تکذیب کرد.
دفتر رسانه ای وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، امروز (شنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور هیچ گونه سلاح و مهمات ممنوعه‌ای در اختیار ندارد.
به نوشته اسپوتنیک، این بیانیه در پاسخ به اعلامیه کمیساریای حقوق بشر ارمنستان در خصوص استفاده جمهوری آذربایجان از بمب فسفری صادر شده و در آن آمده است: «ارمنستان تلاش دارد با اشاعه چنین ادعاهایی که هیچ اساس و پایه‌ای ندارند، بر جنایات جنگی خود علیه ساکنان آذربایجانی سرپوش بگذارد.»
«آرمان تاتویان» کمیساریای حقوق بشر ارمنستان روز پنجشنبه هفته گذشته، مدعی شده بود که ارتش باکو از بمب فسفری در جنگل‌های نزدیک به مراکز شهری و روستایی استفاده کرده است.
او استفاده از چنین سلاحی را که طبق قوانین بین‌المللی ممنوع است، بر ضد محیط زیست و غیر نظامیان دانسته بود.
پیش ازین نیز دو طرف درگیری در جنگ قره‌باغ، یکدیگر را به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای که از سوی برخی نهادهای بین‌المللی ممنوعه اعلام شده‌ است، کرده بودند.
جنگ قره‌باغ که از 27 سپتامبر (شش مهر) آغاز شده است، همچنان ادامه دارد و سه دوره آتش‌بس نیز نتوانسته مانع ادامه درگیری‌ها شود.

درخواست کمک ارمنستان از پوتین
نخست وزیر ارمنستان در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهوری روسیه خواستار مساعدت وی برای تامین امنیت مرز‌های ارمنستان شده است.
نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در این نامه با اشاره به این که عملیات نظامی جمهوری آذربایجان در چارچوب جنگ قره باغ به مرز‌های ارمنستان نزدیک شده اند و با توجه به موارد تجاوز این نیرو‌ها به اراضی ارمنستان از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تقاضا کرده تا وی هر چه زودتر گفتکو‌های مشورتی برای مشخص کردن میزان و نوع کمک‌های روسیه به ارمنستان برای تامین امنیت کشورش ترتیب دهد.
روسیه و ارمنستان در سال 1997 پیمان همکاری راهبردی و کمک متقابل به یکدیگر را امضا کرده اند.

مسکو: جنگ به داخل ارمنستان برسد، از ایروان حمایت می‌کنیم
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، در صورت کشیده شدن جنگ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان به داخل ارمنستان، مسکو با ارائه همه کمک‌های ضروری از ایروان حمایت خواهد کرد.
به فاصله اندکی بعد از رسانه‌ای شدن ارسال نامه نخست‌وزیر ارمنستان به رئیس‌جمهور روسیه که در آن او خواستار کمک مسکو به ایروان برای تضمین امنیت ارمنستان شده است، وزارت خارجه روسیه درباره این درخواست اظهارنظر کرد.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه امروز شنبه اعلام کرد، در صورتی که جنگ ارمنستان و جمهوری آذربایجان (بر سر منطقه قره باغ کوهستانی) به داخل ارمنستان کشیده شود، مسکو با همه کمک‌های ضروری از ایروان حمایت خواهد کرد.
این اظهارنظر وزارت خارجه روسیه در حالی مطرح شده که ساعتی قبل در خبرها آمده بود، نخست‌وزیر ارمنستان با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور روسیه از وی خواسته به تضمین امنیت کشورش کمک کند.
دفتر رسانه و مطبوعات وزارت خارجه ارمنستان امروز (شنبه‌) گزارش کرده که «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر این کشور با ارسال نامه‌ای به «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه از وی خواسته به تضمین امنیت کشورش کمک کند.
ارسال این نامه و بیانیه وزارت خارجه روسیه درباره آن در شرایطی مطرح شده که ایروان و مسکو توافق دو جانبه امنیتی و دفاعی دارند و درگیری‌ها بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی به رغم توافق‌های مکرر دو طرف به آتش‌بس همچنان ادامه دارد.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در روزهای اول پس از شدت گیری درگیری‌ها بین دو طرف در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال دخالت روسیه برای دفاع از ارمنستان گفته بود، درگیری‌ها بین ایروان و باکو بر سر اراضی خارج از ارمنستان (منطقه قره باغ) است و نه داخل خاک ارمنستان.

بازگشایی ایستگاه‌های مرزی جمهوری آذربایجان با ایران
جمهوری آذربایجان از بازگشایی چند ایستگاه مرزی در مرز با ایران بعد از آزاد شدن این مناطق از کنترل قره باغ کوهستانی خبر داد.
خبرگزاری «ترند» جمهوری آذربایجان گزارش داد که نیروهای گارد مرزی این کشور پرچم خود را در پاسگاه‌های مرزی «سلطانلی»، «خلافلی»، «خداآفرین» و «گوملاگ» در منطقه زنگیلان و جبرائیل برافراشتند و فعالیت‌ها و خدمات نظامی خود را در این ایستگاه‌ها از سر گرفته‌اند.
براساس این گزارش، برگزارکنندگان مراسم افتتاحیه این ایستگاه‌ها اعلام کردند که «آزادسازی این مناطق باستانی جمهوری آذربایجان از اشغال جمهوری ارمنستان تحت رهبری الهام علی اف، با موفقیت انجام شده است و باکو را به روز پیروزی بزرگ برای مردم این کشور نزدیک‌تر کرده است».
خبرگزاری ترند در ادامه گزارش خود به نقل از مقامات باکو افزود، آزادسازی 132 کیلومتر از مرزهای جمهوری آذربایجان با ایران نقش کلیدی در توسعه همکاری‌های سطح بالا با مقامات گارد مرزی ایران و تبادلات مرزی با گارد مرزی ایران ایفا خواهد کرد و در تضمین امنیت مرزی نقش مهمی خواهد داشت.
مقامات جمهوری آذربایجان تاکید کرده اند که برای امنیت، رفاه و آسایش سربازان، افسران و نیروهایگارد مرزی و خانواده های آنها در کوتاهترین زمان زیرساختهای جدید در این مناطق تازه آزادشده احداث خواهد شد.
مقامات باکو طی روزهای گذشته از پیشروی نیروی ارتش این کشور در مناطق قره باغ کوهستانی و آزاسازی بخشی از این مناطق خبر داده‌ بودند.
رئیس جمهوری آذربایجان روز جمعه در حساب توییتری خود نوشت که نیروهای جمهوری آذربایجان، روستاهای «خداوردی‌لی»، «قوربان‌تپه»، «شاه‌ولدلی» و «خوبیارلی»، را در منطقه جبرائیل و روستاهای «آلادین» و «وجنعلی» را در منطقه زنگیلان آزاد کرده‌اند.


نظر شما