شناسهٔ خبر: 43610284 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ارتقای فعالیت‌های فناورانه، دستاورد سفری که برای اصفهان رقم زد

کاشان- ایرنا- معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با همراهی استاندار اصفهان و جمعی از مسئولان شهرستانی روز سه‌شنبه سفری به کاشان داشت که رونمایی از چند دستاورد دانش‌بنیان و کمک به ارتقای فعالیت‌های فناورانه از جمله دستاوردهای این سفر یک‌روزه بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بیش از ۹ هزار شرکت فناور در سراسر کشور فعالیت دارند که پنج هزار و ۱۲۸ واحد به طور رسمی به عنوان شرکت دانش‌بنیان ثبت شدند و استان اصفهان میزبان حدود ۱۰ درصد آنها است.

شهرستان کاشان نیز در چند سال گذشته پیشرفت خوبی در این زمینه داشته و گام‌های خوبی از سوی دولت و بخش خصوصی برداشته شده است که معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری برای بازدید از روند فعالیت‌ها و آخرین دستاوردها روز گذشته به این شهرستان سفر کرد.

نخستین جرثقیل ۵۵ تنی تلسکوپی تولید داخل که با هزینه ۳۰۰ میلیارد ریال و بومی‌سازی ۳۰ هزار قطعه در کشور ساخته شده است، از جمله دستاوردهایی بود که در جریان سفر ستاری به کاشان رونمایی شد و در کنار ساخت چنین دستگاهی برای نخستین بار در خاورمیانه، اشتغال‌زایی برای حدود ۵۰ نفر و نزدیک به ۵۰۰ هزار دلار صرفه جویی ارزی از دیگر مزیت‌های طرح به شمار می‌رود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این زمینه اظهار داشت: شرکت سازنده از جمله واحدهای دانش‌بنیانی است که برای مدت زیادی با معاونت علمی و فناوری همکاری دارند و این کار را تا کنون کسی انجام نداده بود و برای نخستین بار شرکتی داخلی در حوزه تولید این نوع جرثقیل فعالیت کرد.

سورنا ستاری افزود: امید می‌رود کار توسعه یابد و به طور قطع حمایت می‌شود تا مدل‌های جدیدی از این دستگاه در داخل تولید شود؛ چون جزو نیازهای جدی کشور به شمار می‌رود و چندین هزار دستگاه از این جرثقیل‌ها در طرح‌های مختلف در حال کار هستند و با توجه به مسائل تحریم، احتیاج داریم تا این نوع شرکت‌ها توسعه پیدا کنند.

دستگاه ژاکارد الکترونیکی بافت فرش نیز که از سوی شرکتی دانش‌بنیان در آران و بیدگل برای نخستین بار در منطقه ساخته شده است، از دیگر دستاوردهایی بود که در جریان سفر ستاری رونمایی شد.

اهمیت موضوع از آن جهت است که هم‌اکنون بیش از ۸۰۰ کارخانه فرش ماشینی مستقر در شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل با عرضه سالانه افزون بر ۵۰ میلیون مترمربع فرش، بیش از ۵۰ درصد تولید و صادرات صنعت فرش کشور را انجام می‌دهند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این زمینه اظهار داشت: با توجه به اینکه کاشان و آران و بیدگل قطب تولید فرش ماشینی کشور محسوب می‌شود، باید این نوآوری‌ها ادامه یابد تا بتوانیم به تولید دستگاه‌های ۲ هزار و ۲ هزار و ۵۰۰ شانه بافت فرش برسیم که هم اکنون از خارج کشور وارد می‌شود.

وی افزود: حوزه فناوری روی فرش ماشینی متمرکز شده و داخلی‌سازی ماشین‌آلات، تجهیزات و تولید مواد اولیه که رقم واردات آن قابل توجه است را مورد توجه قرار داده تا این صنعت در داخل کشور ایجاد شود.

در جریان بازدید ستاری از واحدهای فناور همچنین رونمایی از طراحی، ساخت شاسی و سیستم نوین تعلیق خودروی وانت نیسان جهت حرکت روی سه چرخ صورت گرفت که پیش‌تر برای نخستین بار در کشور ساخته شده بود.

این خودرو که محصولی دانش‌بنیان از سوی دانشجویان دانشگاه کاشان است، در مدت ۲ سال طراحی شده و ظرفیت حمل ۵.۵ تن بار دارد.

ستاری در ادامه سفر خود به منطقه شمال استان اصفهان از مرکز نوآوری و تجاری‌سازی و آزمایشگاه NMR دانشگاه کاشان نیز دیدن کرد.

رزنانس مغناطیسی هسته‌ای در واقع یک پدیده فیزیکی بر اساس مکانیک کوانتمی است و دستگاه رزنانس مغناطیسی هسته‌ای NMR از جمله دستگاه‎های با فناوری بالا به شمار می‌رود که در حوزه تحقیقات دارویی و شیمیایی کاربرد دارد.

فرماندار ویژه کاشان در این زمینه گفت: از نظر مالی ۷۰ میلیارد ریال اعتبار در مجموع از سفر روز گذشته معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به منطقه اختصاص خواهد یافت.

علی‌اکبر مرتضایی افزود: ۵۰ میلیارد ریال از این مبلغ برای پارک علم و فناوری غیاث‌الدین جمشید کاشانی اختصاص می‌یابد و ۲۰ میلیارد ریال نیز به طرح مرکز نوآوری و تجاری‌سازی و آزمایشگاه NMR دانشگاه کاشان تخصیص داده خواهد شد.

وی بیان کرد: قول مساعد برای تجهیز امکانات مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد، مطالعات راهبردی و راه‌اندازی سرای نوآوری اسانس از جمله دستاوردهای سفر ستاری به کاشان بود.

فرماندار ویژه کاشان همچنین قول کمک برای تجهیز سرای تخصصی فرش ماشینی به منظور رفع نیازهای فنی کارخانه‌ها و معرفی ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در رفع نیازهای علمی دانشگاهی کشور را از دیگر دستاوردهای سفر یک‌روزه معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به این شهرستان برشمرد.

بازدید و شرکت در آیین آغاز به کار رسمی پارک علم و فناوری غیاث‌الدین جمشید کاشانی از دیگر برنامه‌های سفر ستاری بود که در جریان آن ۲۵ هکتار از اراضی ضلع جنوبی دانشگاه کاشان بر اساس توافق‌نامه‌ای برای ایجاد مرکز رشد، پارک علم و فناوری شرکت‌های دانش بنیان، هسته‌های مرکزی، کارگاهی، آزمایشگاهی و فضای سبز به پارک واگذار شد.

۲۸ شرکت و هسته در حال حاضر در پارک علم و فناوری غیاث‌الدین جمشید کاشانی که با همکاری مشترک شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و دانشگاه کاشان با مساحت حدود ۲ هکتار تاسیس شده، مستقر هستند و پیش‌بینی می‌شود نزدیک به ۴۰۰ پارک و هسته و شرکت دانش‌بنیان دیگر هم در این مرکز مستقر شوند.

دیدار با نماینده ولی‌فقیه در شهرستان و بازدید از روند اجرایی طرح رصدخانه ملی واقع در محدوده شهر کامو از دیگر برنامه‌های سفر یک‌روزه معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به کاشان بود.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۸ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

نظر شما