شناسهٔ خبر: 43594795 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون رئیس جمهوری:

رصدخانه ملی ایران سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

کاشان- ایرنا- معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: رصدخانه ملی ایران اواخر خرداد سال ۱۴۰۰ در شهر کامو از توابع کاشان به بهره‌برداری می‌رسد و یک روند علمی نجوم در کشور شکل خواهد گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سورنا ستاری روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از این طرح در دست اجرا با همراهی استاندار اصفهان و جمعی از مسئولان شهرستانی به خبرنگاران اظهارداشت: ساختمان رصدخانه تمام شده و امید می‌رود در سال آینده به بهره‌برداری برسد و شمار زیادی از دانشمندان جهان برای رصد ستارگان به این شهرستان سفر کنند.

وی تشریح کرد: همه اجزای تلسکوپ و سیستم‌های کنترل به جز ۲ آینه، ساخت داخل هستند و یک دانش فوق‌العاده‌ای در کشور شکل گرفته است که می‌توان تلکسوپ‌های دیگری را هم در داخل ساخت.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: به لحاظ ابعاد این تلسکوپ یکی از تلکسوپ‌های خوب با قطر آینه ۳*۱۴ متر با دقت بالا در جهان است و دست کم از نظر بزرگی سایت آینه و کیفیت‌ عکس‌هایی که می‌گیرد، جزو پنچ سایت نخستین جهان خواهد بود.

وی اضافه کرد: تنها تلکسوپ اصلی این رصدخانه بیش از ۱۰۰ تن وزن دارد و یک کار عظیمی است که امکانات دیگری روی قله نیز تجهیز می‌شود.

ستاری با اشاره به اینکه ایران دارای تاریخچه بیش از یک هزار ساله در نجوم است، ادامه داد: غفلت تاریخی در ساخت رصدخانه داریم، چون در المپیادهای نجوم دانش‌آموزی همواره جزو رتبه‌های نخست جهان بودیم اما امکاناتی برای توسعه کار دانش‌آموزان در این حوزه در اختیار نداریم و هیچ‌گاه تلکسوپ‌هایی با این ابعاد در کشور ساخته نشده است.

وی با تاکید بر تربیت نیروی انسانی برای رصدخانه کامو اضافه کرد: هم اکنون کارشناسان و دانشمندانی زیادی در این حوزه در کشور فعالیت می‌کنند و بر این اساس در آینده در پایین قله گرکش یک مجموعه کامل حرفه‌ای رصدسرا و مرکز تحقیقات پیش‌بینی شده ساخته خواهد شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: این رصدخانه در شبکه رصد جهان قرار خواهد گرفت و پدیده‌های نجومی را در کنار رصدخانه‌های کشورهای دیگر از جمله اسپانیا و شیلی، اطلاعات مورد مناسب و مورد نیاز را بین دانشمندان تبادل می‌کنند.

وی با اشاره به هزینه سه میلیون یورویی ساخت آینه رصدخانه ملی کامو تصریح کرد: با این هزینه‌های هنگفت نمی ‌توان در کشور این طرح‌ها اجرا و جمع کرد؛ چون همین تلسکوپ را اگر به خارج از کشور سفارش می‌دادیم، خیلی ارز از کشور خارج می‌شد. 

ستاری توسعه منطقه گردشگری در شهر کامو را خواستار شد و بیان کرد: سه قله در این منطقه وجود دارد که خیرین می‌توانند  تلسکوپ‌هایی به نام خودشان داشته باشند تا در آینده این مکان محلی برای رصد نجوم به صورت بین‌المللی باشد.

وی یادآور شد: انتخاب قله گرکش از بین قله‌های دیگر در ۸۰ نقطه کشور کار بسیار قشنگ علمی بود که بیش از پنج سال مکان‌یابی آن طول کشیده و جزو بهترین‌ها در جهان است.

پیش‌تر از سده دوم تا نهم هجری قمری در ایران نزدیک به ۲۳ رصدخانه وجود داشت اما در ۱۰۰ سال گذشته در این زمینه فعالیت خاصی صورت نگرفته بود.

شهر کامو از توابع بخش قمصر در حدود ۸۰ کیلومتری کاشان قرار دارد.

نظر شما