شناسهٔ خبر: 43594115 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بنیاد ملی نخبگان | لینک خبر

ستاری: ساخت رصد خانه ملی حرکت علمی بزرگی را در کشور شکل می‌دهد؛ تبادل اطلاعات میان دانشمندان دنیا

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بازدید از مراحل پایانی رصد خانه ملی ایران گفت: ساخت رصد خانه ملی ایران بزرگترین پروژه علوم پایه در کشور است که اکنون به مرحله بهره برداری رسیده است. فعالیتهای مرتبط با ساختمان وتجهیزات در قله پایان یافته است. اوایل سال آینده نیز نصب اینه ونورگیری ان اغاز و خرداد ماه نیز این پروژه عظیم رسما افتتاح میشود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه ایران در حوزه نجوم سابقه قدیمی دارد، افزود: غفلت تاریخی در حوزه نجوم وجود دارد. با توجه به سابقه کشور در این حوزه اما هیچ وقت تلسکوپ‌هایی با این ابعاد در داخل ساخته نشده است.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق همچنین بیان کرد: تمام اجزا وتجهیزات وتلسکوب این رصدخانه ایران ساخت هستند بجز اینه ان که با همت و توانمندی تیمی از دانشمندان وسازندگان ایرانی به این دستاورد رسیده‌ایم. دانش فوق العاده ای در دنیا از نظر بزرگی آینه و کیفیت عکس هایی که می گیرد وجود دارد.

ستاری با اشاره به انتخاب مکان این رصد خانه گفت: قله گرکش در کاشان از بهترین نقاط برای رصد و ساخت این مرکز محسوب می‌شود. مکان یابی برای ساخت رصد خانه ملی ایران 5 سال زمان برد و از میان 80 قله این نقطه انتخاب شد. تلسکوپ اصلی این پروژه بیش از 100 تن وزن وقطر اینه ان ۳ متر هست وساخت ان که خود اقدام بزرگی است.

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین ادامه داد: این اقدام و ساخت رصد خانه ملی یک روند علمی را در کشور ایجاد می‌کند. تعدادی زیادی از دانشمندان دنیا برای رصد به این مرکز خواهند آمد و تبادل علمی خوبی میان محققان در این حوزه شکل می‌گیرد. نیاز است نیروی انسانی خوبی نیز در داخل کشور برای استفاده از این رصد خانه تربیت شود. گرچه در حال حاضر نیز نیروی انسانی خوبی در این حوزه مشغول فعالیت است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: در پایین قله نیز مجموعه ای حرفه ای از رصد سرا و مرکز تحقیقات ساخته خواهد شد. این رصد خانه در شبکه رصد دنیا قرار می گیرد و پدیده‌های مهم نجومی دنیا را در کنار سایر رصد خانه‌های دنیا دنبال می‌کند.

گام‌هایی استوار در کاشان

بر اساس این گزارش، کاشان مهد تمدن و فرهنگ سنتی ایران امروز، میزبان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری شد. سفری که در آن از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق این شهر بازدید و گام‌هایی استوار برای توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری برداشته شد.

ستاری در نخستین بخش از این سفر یک روزه به دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان رفت. در این مرکز از سرای نوآوری فرش بازدید کرد. این سرای نوآوری شامل آزمایشگاه تخصصی فرش ماشینی، مرکز تحقیقات فرش ماشینی و لابراتورطراحی فرش ماشینی است. در این مرکز قطعات ماشین آلات فرش ماشینی توسط فناوران بومی‌سازی می‌شود.

همچنین رونمایی از جرثقیل تلسکوپی شرکت صنعت اندیشه مدار از دیگر برنامه‌ها در دانشگاه آزاد بود. این جرثقیل نخستین محصول ایران ساخت است که به صورت کامل توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شد.

بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان و نمایشگاه محصولات آنها در پارک علم و فناوری غیاث‌الدین جمشید کاشانی بخش دیگر برنامه این سفر است. در این بخش استودیو شبکه علم و فناوری افتتاح می‌شود. این استودیو قرار است در حوزه تولید محتوا خدماتی را ارائه دهد. حمایت از استارتاپ‌های حوزه تولید محتوا و آموزش در این حوزه نیز فعالیت‌های دیگری است که این مرکز انجام می‌دهد.

بازدید از رصد خانه ملی ایران یکی از بخش‌های این سفر بود. رصدخانه ملی ایران طراحی و احداث شده است، در سه بخش شامل ایستگاه یک، دو و سه، واقع در قله گرکش در ارتفاع ۳۶۰۰ در شهر کامو از توابع قمصر کاشان در شهرستان کاشان واقع است.

طراحی و ساخت و بهره‌برداری از یک رصدخانه بزرگ علاوه بر تأثیری که بر توسعه علمی کشور و بالابردن جایگاه علمی ایران در منطقه و جهان خواهد داشت، موجب پا گرفتن و رشد برخی از صنایع و فناوری‌های پیشرفته در کشور خواهد شد.

نظر شما