شناسهٔ خبر: 43592842 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون علمی رئیس جمهور:

پروژه ساخت شتابگر ملی به زودی در کشور آغاز می شود

کاشان - معاون علم و فناوری رئیس جمهور از آغاز ساخت شتابگر ملی در کشور، در آینده ای نزدیک با همکاری مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضی ایران (IPM) خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سورنا ستاری در حاشیه بازدید از ساخت پروژه رصدخانه ملی ایران که عصر سه شنبه برگزار شد در سخنانی با اشاره به اینکه تمام اجزای تلسکوپ این پروژه به جز آینه‌های محدب و مقعر در داخل کشور ساخته شده است، اظهار داشت: این تلسکوپ بیش از ۱۰۰ تن وزن دارد و قطر آینه آن حدود ۳.۵ متر است.

وی با بیان اینکه این تلسکوپ جزو تلسکوپ‌های خوب دنیاست، ابراز داشت: در یک سال اخیر با عزمی ملی و همه جانبه خوشبختانه پروژه رصدخانه ملی به نتیجه نشست و در سال آینده با حضور مقامات ارشد کشوری شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

آغاز بزرگترین پروژه علم محور کشور

معاون علم و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه این پروژه بزرگترین پروژه علم محور کشور و مایه افتخار برای محققان و پژوهشگران داخلی است، ابراز داشت: مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضی(IPM) ایران نقش تعیین کننده در تکمیل این پروژه دارد و امید است به زودی با همکاری این مرکز پروژه احداث شتابگر ملی که این پروژه در حد چندین برابر رصدخانه ملی است را به زودی آغاز کنیم.

وی پروژه‌های علم محور را یک نوع باقیات صالحات دانست و بیان داشت: برای ساخت شتابگر ملی ما عزم جدی داریم و امیدواریم به زودی مراحل اداری توافقات آن به انجام برسد.

ستاری یکی از شاخصه‌های ارزشمند ساخت رصدخانه ملی ایران را مشارکت بخش خصوصی دانست و خاطرنشان کرد: هزینه آینه رصدخانه حدود سه میلیون یورو بوده است که بعد از خریدار به داخل کشور منتقل شد.

شروع نصب تجهیزات در رصدخانه ملی ایران

وی با بیان اینکه اواسط اردیبهشت شروع نصب تجهیزات در رصدخانه ملی ایران است، افزود: حدود یک تا یک و نیم ماه زمان برای نصب این تجهیزات لازم است.

معاون علم و فناوری رئیس جمهور یکی از پتانسیل‌های بالقوه منطقه کاشان را احداث رصدخانه ملی ایران در زمینه توسعه گردشگری دانست و گفت: با توجه به قله‌های همتراز و پاک از نظر آلودگی هوا در اطراف محل احداث رصدخانه ملی ایران امیدواریم گروه‌های رصد و نجوم از سراسر دنیا برای استفاده از این آسمان پاک به ایران سفر کنند.

کشور ما در المپیادهای نجوم همیشه جزو رتبه‌های برتر بوده است

وی با اشاره به اینکه این یک شروع برای حرکتی بزرگ در حوزه نجوم است، ادامه داد: در المپیادهای نجوم کشور ما همیشه جزو رتبه‌های برتر بوده است اما به دلیل عدم امکانات، افراد بااستعداد در این زمینه نمی‌توانستند فعالیت‌های خود را توسعه بدهند که امیدواریم با افتتاح و بهره برداری از رصدخانه ملی ایران زمینه برای فعالیت آنان فراهم شود.

نظر شما