شناسهٔ خبر: 43486671 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

بسته خبری وحدت-2

هفته وحدت بهترین ظرفیت برای تعمیق وحدت در جهان اسلام است/عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، چشم پوشی از سرزمین قدس و نشانه عدم معیت با رسول خدا(ص) است

عناوین خبری برگزیده با رویکرد تقریبی به مناسبت هفته وحدت و سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با محوریت وبینار برگزاری رؤسای امور دینی کشورهای اسلامی، برگزاری وبینار ابعاد شخصیتی، فکری و عملکردی آیت الله تسخیری، مصاحبه و گفت‌وگو با علمای اهل سنت و اندیشمندان اوگاندایی منتشر شد.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، اخبار برگزیده مربوط به هفته وحدت و سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی قرار است هر روز به صورت بسته خبری منتشر شود، مشروح اخبار  چهارشنبه 30 مهر 99 به شرح زیر است:

*با حضور رؤسای امور دینی کشورهای اسلامی؛ اجلاس مشورتی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برگزار شد

تأکید بر ضرورت پرداختن به موضوع فلسطین به عنوان مسأله اول جهان اسلام، درگیریهای بین آذربایجان و ارمنستان، اهانت به قرآن پیامبر اسلام(ص) در کشورهای غربی، محکومیت اعمال خشونت آمیز علیه مسلمانان، تلاش هرچه بیشتر برای تصحیح چهره اسلام حقیقی، لزوم وحدت مسلمانان در مقابله با تروریسم، نقش مهم علما در مقابله با بحرانها و مشکلات جهان اسلام، مقابله با جریانات افراطی و تکفیری  و .. از جمله مباحث مطرح شده در این وبینار بود.

در ابتدای این وبینار پیام ضبط شده رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پخش شد و سپس علمای کشورهایی چون افغانستان، بوسنی و هرزگوین، تاتارستان، ترکیه، ازبکستان، تاجیکستان، آذربایجان، زیمباوه، فلسطین، روسیه، اردن،  جیپوتی، اندونزی، ساحل عاج، عراق، سیرالئون، بورکینافسو، و ... به ایراد سخن پرداختند.
 


*حجت الاسلام شهریاری در اجلاس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی: عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، چشم پوشی از سرزمین قدس و نشانه عدم معیت با رسول خدا(ص) است

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی به آیه 29 سوره فتح «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ۖ ....» به ویژگیهای یاران و همراهان رسول خدا(ص) اشاره کرد و گفت:  طبق این آیه یاران رسول خدا (ص) «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» هستند؛ یعنی در برابر کفار سختگیرند و بر آنها تضییق می‌کنند و با دشمنان دین الهی، با دشمنان انسانیت و صلح آرامش مومنان دوستی نمی­کنند و هم پیمان نمی‌شوند.
 
وی افزود: دوستی، صلح و اصلاح میان مسلمین همان چیزی است که کفار مستکبر از آن هراس دارند و برای تخریب آن به روشهای مختلف تلاش می‌کنند؛  امیدوارم دولتها و جوامع اسلامی به جای جنگ، تنازع و مشاجره، در عوض به رقابت سالم و مسابقه در خیرات برای پیشبرد اهداف رسول الله بپردازند و برای تثبیت  امت واحده اسلامی تلاش و با یکدیگر همکاری کنند و ظرفیت عظیم و بالقوه جهان اسلام را با هم‌افزایی در سایه تقریب مذاهب اسلامی، اتحاد و رواداری نسبت یکدیگر به فعلیت برسانند؛  تا با کمک همدیگر به سمت تحقق تمدن نوین اسلامی به پیش برویم.


*امام جمعه سنندج:هفته وحدت بهترین ظرفیت برای تعمیق وحدت در جهان اسلام است/ وحدت؛ پایه‌ و هدف اصلی رسالت رسول اکرم (ص)

ماموستا فایق رستمی، امام جمعه سنندج گفت: هفته وحدت بهترین ظرفیت برای تعمیق وحدت در جهان اسلام است باید از این بستر به نحو احسن بهره بگیریم؛ از بدو ظهور دین مقدس اسلام تاکنون مساله وحدت یکی از مسائل مهم جهان اسلام بوده است باید گفت، وحدت در طول حیات دین اسلام همواره دستخوش سلیقه‌های جمعی و فردی شده است.

وی افزود: دخالت استعمارگران و کوته بینی برخی از علمای دین و کشورهای اسلامی موجب به خطر افتادن وحدت در جهان اسلام شده است، تفرقه امروز به نقطه ضعف جهان اسلام تبدیل شده است و برخی از سران کشورهای اسلامی از روی بی تدبیری این تفرقه را گسترش می‌دهند.
 

*دبیرکل مجمع تقریب: تحقق تمدن اسلامی در سایه وحدت مسلمانان است

حجت‌الاسلام و المسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع تقریب در دیدار با علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما با تبیین اوضاع امروز کشورهای اسلامی و تلاش نظام سلطه و مرتجعین برای القای تفکرات افراطی و تفریطی، از تفرقه‌افکنی به ‌عنوان محوری‌ترین عملیات دشمنان اسلام در منطقه یاد کرد و گفت: دشمنان اگر بتوانند، با جنگ‌افروزی و اگر موفق نشوند با هجمه‌های رسانه‌ای به دنبال تنازع در میان مسلمانان‌اند و کشور ما نیز از آفات این تفرقه‌افکنی میان مسلمانان بی‌نصیب نمانده است.

وی افزود: باید در مقابل این فتنه دشمنان هوشیارانه عمل کرد، موضوع وحدت در کشور ما موضوع امنیت ملی ما و حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی است، چراکه طلایه‌دار پرچم استکبارستیزی هستیم و در نوک پیکان حمله دشمنان قرار داریم.


*ابعاد شخصیتی، فکری وعملکردی آیت الله تسخیری در نشستی مجازی تشریح شد

نشست مجازی «بازخوانی ابعاد شخصیتی، فکری و عملکردی آیت‌الله محمدعلی تسخیری» شامگاه سه شنبه 29 مهرماه از سوی بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد.  

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، آیت‌الله عباسعلی اختری نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، مولوی محمداسحاق مدنی عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و عضو شورای افتای بعثه مقام معظم رهبری، حجت الاسلام و المسلمین محمد سعید نعمانی مدیر موسسه مجمع الفکر الاسلامی، دکتر یونس حمامی لاله‌زار رهبر دینی کلیمیان ایران، اسقف اعظم مارنرسای بنیامین رهبر کلیسای شرق آشوری ایران و انسیه خزعلی استاد دانشگاه الزهرا (س) و عضو هیئت علمی بعثه مقام معظم رهبری درباره ابعاد شخصیتی و فکری آیت الله تسخیری سخنانی ارائه کردند.
 

*گفتگو با علمای شیعه و اهل سنت در رادیو وحدت

رادیو وحدت هرشب در برنامه «امت رسول الله(ص)» به یکی از دانشگاه ها و مراکز علمی جهان اسلام سر می زند و با علمای اهل سنت و بزرگان شیعه به بحث و گفت‌وگو می‌پردازد.

علاقه مندان می توانند این برنامه را هر شب ساعت 21 روی موج اف ام ردیف 95.5 مگاهرتز از رادیو وحدت بشنوند، همچنین لازم به ذکر است که از هفتم آبان ماه تا میلاد رسول الله (ص) این برنامه بر روی موج اف ام ردیف 106مگاهرتز از رادیو فرهنگ نیز پخش خواهد شد.


*اندیشمند اتیوپی در گفتگو با تقریب تاکید کرد: لزوم ساماندهی مقررات سلامت عمومی در کشورهای اسلامی

سید نذیر نور، محقق و اندیشمند اتیوپیایی گفت:  کم توجهی به این مساله و نبودن قوانین و مقرراتی که دستورات مشخصی را موقع بروز بحران نشان دهد، تا چه اندازه می تواند خسارات ناشی از وقوع چنین بیماری های مسری را افزایش دهد.

وی افزود: از این رو ضروری است که علاوه بر تعهد دولتها در تأمین سلامت شهروندان کشور خود، کشورهای هم سویی مانند جوامع اسلامی فراتر از عرصه داخلی می توانند از این فرصت استفاده کرده و هر یک ظرفیت های خاص خود را از طریق یک کانال مشترک تبادل کرده و در کنار آن برای تدوین یکسری قوانین و مقررات فراملی هم بکوشند.


*ناظمی اردکانی در گفتگو با تقریب: جهان اسلام از ظرفیتهای خوبی برای مقابله با بلایا برخوردار است

محمد ناظمی اردکانی، معاون امور اجتماعی مجمع جهانی تقریب اظهار داشت:  جهان اسلام امروز بالغ  بر 1.5میلیارد جمعیت جهان را در بر می گیرد، مهمترین ظرفیت راهبردی آن برای مواجهه با بلایا، پیوند ایدئولوژیک این جمعیت عظیم با یکدیگر است اگر برخی دولت های کشورهای اسلامی مانع نباشند ملت های اسلامی به توصیه های پیامبر اسلام(ص) در این رابطه به خوبی عمل کرده و نمیتوانند نسبت به برادر دینی خود در اقصی نقاط جهان که برایش مصیبتی پیش آمده است توجه نداشته باشند و غافل بمانند همانطور که در موضوع مردم مظلوم فلسطین شاهد هستیم که چگونه مسلمانان و ملت های اسلامی برای نجات فلسطینیان در چنگال بی رحم رژیم صهیونیستی متحد و یکپارچه عمل کنند و مصیبت وارده بر آنان را مصیبت خود میدانند.

وی افزود: باتوجه به آموزه های اسلامی در مواجهه با این بلیه فراگیر و جهانی، رسانه های اسلامی و شبکه های اجتماعی با جوهره دینی می توانند تاثیر کم نظیری داشته باشند؛ این رسانه ها با کمک رسانه ملی توانسته اند، موج معنوی همدلی و تعاون در بین مردم ایجاد کنند و باعث شد به نوعی هم افزایی بین تشکل های مردم نهاد، دولت و ارکان حکمرانی برای رعایت مردم از پروتکل های بهداشتی شود و با گرایش دادن جامعه به معنویت و ارزشهای اجتماعی، آرامش روانی خلق گردد.


*اندیشمند اوگاندایی در گفتگو با تقریب: مسلمانان با یکدیگر گفت وگو کنند/حضرت محمد(ص)؛ نماد وحدت بین مسلمانان


عبدالعزیز سنوا، اندیشمند اوگاندایی اظهار داشت: درشرایطی که امروز دشمنان اسلام از همه توان و ظرفیت خود برای کم رنگ کردن دین اسلام تلاش می کنند، توسل به آموزه های پیامبر بزرگ اسلام می تواند، مانعی برای تحقق هدف دشمنان شود.

وی افزود: رهبران دینی و فعالان مسلمان از کشورهای مختلف با هر مذهبی که دارند باید با یکدیگر گفت وگو کنند و با هماهنگی و یکدستی از تفرقه جلوگیری نمایند. زیرا بخش مهمی از دلایل تفرقه و بدبینی میان گروه‌ها و کشورهای اسلامی به ناکافی بودن گفت‌وگوی جدی میان مسلمانان این کشورها بازمی‌گردد. در واقع دلایل بسیاری از تفرقه‌ها در جهان اسلام در نتیجه کم بودن آگاهی است.



انتهای پیام/

نظر شما