شناسهٔ خبر: 43463628 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سخنگوی دولت در پاسخ به شفقنا: حساسیت تست‌های کرونا ۵۰ تا ۷۰ درصد است/ رعایت مسائل بهداشتی رضایت بخش و کافی نیست

صاحب‌خبر -

شفقنا- سخنگوی دولت در پاسخ به شفقنا درباره اظهارات اخیر  «ایرج حریرچی» معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اینکه شمار جانباختگان کرونا بیشتر از دو برابر آمار اعلام شده است، گفت: اظهارات آقای حریرچی جدید نبود و فقط زمانی این اظهار نظر مطرح شد که خوانش جدیدی از آن استنباط می‌شود.

وی ادامه داد: پیش از این هم مسوولان وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشکی و هم در ستاد ملی مبارزه با کرونا این موضوع بحث شد بود. اما موضوع این است که در ستاد ملی مبارزه با کرونا طبق پروتکل‌های جهانی مسائل لازم گفته می‌شود از طرفی حساسیت تست‌های کرونا نیز ۵۰ تا ۷۰ درصد است.

سخنگوی دولت دوازدهم با بیان اینکه که خود او برای اطمینان از منفی بودن کرونا ۲ بار در فاصله ۴۸ ساعت تست داده است،  تصریح کرد: این روال حساسیت تست‌ها بین ۵۰ تا ۷۰ درصد در دیگر کشورها نیز وجود دارد و تا امروز تست‌هایی که  ۱۰۰ درصد توانایی پاسخ دارند، نداشتیم.

ربیعی ادامه داد: بر اساس پروتکل‌ها و دستورعمل‌های سازمان بهداشتی  جهانی، فقط مواردی که تست پی سی آر آنها مثبت می‌شود فوت کرونایی محسوب می‌شوند و پیش از این نیز در جلسات قبلی به این موضوع اشاره کرده بودم. اما آنچه که دوستان گفتند برای افزایش هوشیاری در جامعه بوده و البته می‌توان این آمار را هم در اعدادی ضرب کرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با تاکید بر اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم به ویژه در ادارات افزایش یافته است، تصریح کرد: در مراکز عمومی که مسوول وجود داشته و قابلیت نظارت و تنبیه نیز بوده، رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزایش یافته است. همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بخش صنعت و خدمات عمومی بالا بوده و در نانوایی‌ها و بانک‌ها نظارت و سختگیری بیشتری صورت می‌گیرد. ولی رعایت مسائل بهداشتی هنوز رضایت بخش و کافی نیست.

به گزارش خبرنگار شفقنا، دکتر علی ربیعی در نشست خبری که ظهر امروز با حضور تعداد محدودی از اهالی رسانه برگزار شد، اظهار کرد: یکی از دستاوردهای دولت در عرصه بین الملل که براساس حقانیت جمهوری اسلامی ایران و نتیجه مقاومت جامعه ایران بود، برداشته شدن محدودیت های تسلیحاتی ایران بود که یک دستاورد مهم در عرصه بین الملل به شمار می آید.

وی ادامه داد: به رغم مخالفت ها و فشارهای سیاسی و زیاده خواهی های آمریکا و اسرائیل این محدویت ها برداشته شد. جامعه جهانی نیز یک سال اخیر استقلال و عدم تبعیت در مقابل زورگویی های آمریکا را از خود نشان داد.

این دستاورد نشان داد به رغم تصمیمات نادرست و جنگ آفرینانه ترامپ و مفروض دانستن خروج ایران از برجام، سیاست درست چمهوری اسلامی ایران مبنی بر عدم خروج از برجام علاوه بر خنثی کردن نقشه دولت آمریکا در به انزوا کشاندن ایران و بازگرداندن قطعنامه شورای امنیت علیه ایران آثار مثبت خود را به مرور نشان می دهدکه علاوه بر این می توان به موفقیت های دگیر از جمله موفقیت در دادگاه لاهه و زبر بار نرفتن شورای امنیت نیز اشاره کرد.

شکسته شدن حصر تسلیحاتی کشورمان نوید بخش عقب نشینی دشمن در سایر زمینه هاست

وی گفت: شکسته شدن حصر تسلیحاتی کشورمان به نوبه خود نوید بخش عقب نشینی های دیگر از جمله رفع سایر تحریم های ظالمانه در همه عرصه های اقتصادی و مالی و بانکی و سایر اقلام بشری می تواند باشد.به بیان روشن تر همان مقاومت و همان ایستادگی بر مواضع اصولی و حقوقی که زمینه ساز رفع تحریم تسلیحاتی شد در منتهای منطقی خود ثمرات دیگری در عرصه های اقتصادی به دنبال خواهد داشت که از هم اکنون واکنش سراسیمه تحریم گران و سوداگران تنش را بر انگیخته است. هوچیگری تحریم گر در باره رفع تحریم تسلیحاتی ریشه در همین ایران هراسی دیوانه وار دارد‌.آنها خیلی خوب می دانند که ایرانیان در قرون اخیر هیچگاه آغاز گر تهاجم نظامی به هیچ کشوری نبوده اند. سلاح ایرانی در این کشور همواره پشتوانه صلح و امنیت سرزمینی و منطقه ای بوده است.

سلاح ایرانی فقط یکی از مولفه های ضرور در حوزه های دفاعی بوده است

وی خواسته ایرانیان را صلح و ثبات عنوان کرد و گفت: ایرانی ها عاشق سلاح نیستند عاشق صلح و ثبات و همزیستی و همکاری های منطقه برای توسعه پایدار هستند. سلاح ایرانی فقط یکی از مولفه های ضرور در حوزه های دفاعی بوده است. قدرت دفاعی ایران یک قدرت ترکیبی و چند وجهی است که در ظل قدرت معنایی و تمدنی آن مفهوم اصلی خود را می یابد. ما بر این اساس در همه حوزه های منطقه ای در شمال و جنوب و شرق جغرافیای زیست خود، نقشی سازنده داشتیم. طی همین روزها، جهان و منطقه ما شاهد رفتار سازنده و صلح طلبانه ما در مناقشات منطقه ای قفقاز می باشد.

هراس امریکا یک هراس تسلیحاتی نیست

وی افزود: در یمن نیز ما توسعه طلبی و تجاوز را محکوم کرده ایم و خواهان مذاکره طرفین برای صلح پایدار شده ایم. همه کشورهای منطقه را به پیمانهای صلح دعوت کرده ایم و با تروریسم و خشونت و افراطی گری مبارزه بی امان و واقعی کرده ایم.  بنابراین هراس امریکا یک هراس تسلیحاتی نیست هراس از این است که رفع تحریم تسلیحاتی رفع کلیه تحریم های ظالمانه دارویی و بانکی و اقلام بشری را در چشم انداز قابل رویت قرار داده است.

روند شیوع کرونا در ۱۲ استان سیر صعودی و ۹ استان در شرایط هشدار قرار دارند

وی در مورد روند شیوع کرونا در کشور نیز بیان کرد: آخرین بررسی از شیوع کرونا نشان می دهد که در شرایط فعلی، روند شیوع کرونا در ۱۲ استان سیر صعودی و ۹ استان هم در شرایط هشدار قرار دارند و تهران هم در مرحله صعودی قرار دارد.

وی ادامه داد: به رغم همه تاکیدها رعایت دستورالعمل های بهداشتی از ۴۲ درصد در دو هفته قبل به ۵۴ درصد رسیده است و امیدواریم با همکاری همه مردم عزیز این روند افزایش یابد. و رعایت دستورالعمل ها باید به بالای ۹۰ درصد برسد.

تزریق رایگان واکسن آنفولانزا برای مادران باردار

وی با بیان اینکه تزریق واکسن آنفلوآنزا برای گروه های آغاز شده است، اظهار کرد: تزریق رایگان واکسن آنفولانزا برای مادران باردار و مراکز نگهداری سالمندان و افراد دارای بیماری سرطان در هفته گذشته دنبال شده است.از همه مادران باردار می خواهم برای حفظ سلامت خود و فرزندان در راه، حتما به مراکز بهداشت مناطق خود مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه این روزها فشار بسیار زیادی بر کادر درمان ما وارد می شود، بیان کرد: از همه هموطنان می خواهیم ضمن حمایت خود با مراعات پروتکل ها، به اقدامات حمایتی که توسط آحاد مردم و نهادهای اجتماعی و خیریه ای در روزهای اول شکل گرفته بود ادامه دهند.

وی افزود: همچنین مجددا ضمن تشکر و قدردانی از تلاش های کادر بهداشت و درمان در سراسر کشور درگذشت جناب آقای دکتر زارع رییس فقید بیمارستان لبافی نژاد را به خانواده ایشان و همه بازماندگان خانواده بهداشت و درمان تسلیت عرض می کنم.

وی به تصمیمات دولت در یک هفته گذشته اشاره و تصریح کرد: کنترل قیمت ها و افزایش نظارت ها از مهمترین مواردی بود که در جلسات دولت مورد بحث، بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت.

دولت به هدف توسعه سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته و ایجاد اشتغال، با صدور مجوز سرمایه گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در طرح های رسیدگی جدید و بافندگی در استان خراسان جنوبی موافقت کرد.

بر این اساس ایمیدرو و نسبت به سرمایه گذاری در طرح های ریسندگی و بافندگی با ظرفیت تولید سالانه ۳ هزار و ۹۶۰ تن انواع نخ و ۵.۱۶ میلیون مترمربع پارچه در مناطق توسعه یافته استان خراسان جنوبی از محل منابع داخلی اقدام نماید.

وی بیان کرد: در تصمیم جلسه یکشنبه دولت به منظور جبران افزایش هزینه های آسیابانی و کمک به صنعت آرد و نان کشور به میزان ۱۱% قیمت آرد طی سه سال اخیر را به محاسبه سازمان حمایت و مصرف کننده میزان ریالی را تعیین می کند و این افزایش از سوی دولت تامین خواهد شد.

وی ضمن تبریک روز جهانی صادرات، گفت: تحریم گران فکر می کردند با تحریم های بی سابقه و بی نظیر، ایران به زانو در خواهد آمد. اما خوشبختانه امروز صنعتگران، کار آفرینان و دیپلماسی اقتصادی فعال ما باعث شده که دولت دوازدهم آرزوی دیرین مبتنی بر درآمد ارزی بدون نفت را تا حدود زیادی محقق سازند . این یک خواست ملی همیشگی دلسوزان ایران بوده است که ارز لازم برای زندگی روزمره و کالاهای اساسی و توسعه کشور ناشی از تولید و کار ایرانی محقق شود نه با ارز حاصل از خانم فروشی از منابع زیرزمینی.

دولت استراتژی افزایش صادرات غیرنفتی را در دستور کار قرار داد و نتیجه بخش بود

وی با بیان اینکه یکی از هدفهای اصلی تحریم کاهش صادرات و عدم دستیابی ایران به منابع ارزی برای تامین موارد مورد نیاز بوده است، اظهار کرد: با این تحریم ها، دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی در کانون تهدید جدی قرار گرفت، اما دولت استراتژی افزایش صادرات غیرنفتی را در دستور کار قرار داد و نتیجه بخش بود.از دشواری های کار دولت در این دوره، علاوه بر تحریم پدیده کرونا و بسته شدن مرزها هم بود.

وی گفت: امسال دنیا با شیوع پاندمی کرونا، با بزرگترین رکود اقتصادی ۷۰ سال اخیر پس از جنگ جهانی دوم روبرو شد و تجارت جهانی آسیب شدیدی دید. بعضی کشورهای صادرکننده بزرگ تا ۷۰% کاهش صادرات را در بعضی ماه‌ها تجربه کردند. کشور ما هم در ابتدا با بسته شدن مرزها و اعمال محدودیتهای کشورهای واردکننده با کاهش صادرات روبرو شد که خوشبختانه صادرات شهریور نسبت به مرداد ۲۴% افزایش یافت و با تداوم این رشد، امیدواریم آمار صادرات به سطح مطلوب مورد نیاز برسیم.

وی افزود: صادرات کالاهای غیرنفتی در دولت های نهم و دهم در سالهای بدون تحریم یا تحریم سست تجربه کردیم، در جمع ۲۱۷ میلیارد دلار بود ولی در دولت یازدهم حدود ۱۸۰ میلیارد دلار و دولت دوازدهم به ۱۵۰ میلیارد دلار رسید که مجموعا با ۳۳۰ میلیارد دلار بیشترین میزان صادرات انجام شده است. این آمار بدون احتساب مدت باقیمانده از دولت دوازدهم است که قطعا آمار نهایی را بهبود خواهد بخشید.

بی ثباتی های ارزی اخیر کاهش یافته و سیاست فشار حداکثری دولت آمریکا شکست خواهد خورد

وی گفت: اطمینان داریم با بازگشت کامل ارز صادرکنندگان غیرنفتی، بی ثباتی های ارزی اخیر کاهش یافته و سیاست فشار حداکثری دولت آمریکا شکست خواهد خورد. این آثار نماد روشنی از اهتمام و تلاش دولت برای فعالیتهای اقتصادی، تجاری و صادرات غیرنفتی است.دولت در ماه اخیر سیاست هایی برای تشویق صادرکنندگان و بازگرداندن ارزهای بدست آمده از قبیل سیاستهای مالیاتی اتخاذ کرده است و حمایت خود را از صادرات کنندگان ارائه خواهد داد.

معاونت حقوقی از منظر قانون اساسی موضوع توهین به رییس جمهور را پیگیری می‌کند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات توهین و تهدید آمیز برخی از نمایندگان مجلس گفت: بنای دولت بر تعامل با مجلس شورای اسلامی است و معاونت امور مجلس و معاونت حقوقی از منظر قانون اساسی موضوع توهین به رییس جمهور را از طریق هیات نظارت بر رفتار نمایندگان پیگیری می‌کنند و معتقدیم مدعی‌العموم باید به این موضوع از منظر عمومی جرم ورود کند.

طبق نظر مقام معظم رهبری، توهین جایز نیست و خلاف شرع است

وی ادامه داد: اولا طبق نظر مقام معظم رهبری و حتی بیانات اخیر ایشان که به صراحت و روشنی بیان نمودند، توهین جایز نیست و خلاف شرع است، به نظرم اینگونه افراد به رغم ادعایشان، آموزه‌های رهبری را اساسا درونی نکرده‌اند و یا شاید اعتقادی ندارند.

همینجا هم از بیانات مقام معظم رهبری که فاصله بین نقد و توهین را مشخص کردند تشکر می‌کنم. این الگو می تواند یک رویه عادلانه برای تشخیص مردم از اظهارات دلسوزانه باشد.

اهانت به رییس جمهور در حیطه جرائم عمومی قرار دارد

ثانیا این توهین ها و تهدیدها موضوعی نیست که شاکی خصوصی یا دولتی بخواهد، اهانت به رییس جمهور در حیطه جرائم عمومی قرار دارد و انتظار این است که مثل بسیاری از زمینه‌های دیگر، مدعی العموم اقدام لازم انجام دهد.

همچنین هیات نظارت بر نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اینگونه موارد بوجود آمده است، گزارش همه توهین ها از سوی معاون امور مجلس رییس جمهور به ریاست محترم مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

ربیعی درباره عدم تلاش دولت برای‌ راه اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا اظهار کرد: طبق ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه دولت باید نسبت به راه اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایای مقامات، روسا، مدیران کلیه دستگاههای اجرایی شامل قوای سه گانه، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و سایر دستگاهها اقدام می کرد.

سامانه در همان سال اول و در موعد مقرر قانونی طراحی را انجام داده و در ابتدای سال ۹۷ این سامانه مستقر شده است عمدتا اطلاعات قوه مجریه در آن وارد شده است ولی دیگر قوا و نهادها همکاری کمتری داشته اند.

دولت پیگیری های متعددی را به صورت رسمی با قوای دیگر و نهادهای عمومی و روسای سازمانهای مستقل و سازمان صداوسیما مکاتبه کرده و پیگیر بارگذاری کامل اطلاعات در این سامانه است.

اکنون اطلاعات بارگذاری شده که عمدتا مربوط به دستگاههای قوه مجریه است و قابل دسترسی برای نهادهای مسئول و نظارتی هست. البته دسترسی عموم منوط به بارگذاری کامل همه ارکان و قوا و سپس تهیه آیین نامه خواهد بود. البته دولت هیچ مشکلی برای دسترسی عموم به این سامانه ندارد.

سخنگوی دولت در نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات وزیر نیرو پیرامون حواشی مذاکرات صادرات انرژی گفت: با آقای اردکانیان صحبت کردم، آنچه ایشان گفته اند مرتبط با رفتارهای غیراخلاقی و سودجویانه برخی از شرکت های خصوصی فعال در حوزه های مختلف از جمله صنعت برق است که منافع شخصی را بر منافع فردی ترجیح می دهند. اساسا ضمیر صحبت های ایشان مسائل جناحی، گروهی و سیاسی نبوده است.

از دولت های انگشت شماری که از همان روز اول با برجام مخالف بودند، انتظاری غیر از این نداریم

ربیعی درباره پایان تحریم تسلیحاتی ایران و انکار این دستاورد برجامی توسط مخالفان دولت نیز بیان کرد: ما از دولت های انگشت شماری که از همان روز اول با برجام مخالف بودند، انتظاری غیر از این نداریم اما تعجب ما از کسانی است که شاهد شکست های آمریکا، رژیم صهیونیستی و متحدان منطقه اش در به زانو انداختن مردم ما هستند و شاهدند که چگونه برجام به رغم همه تلاش های رژیم ترامپ موفق به لغو رفع تحریم تسلیحاتی ایران شد ولی همچنان سعی در نادیده گرفتن این دستاوردها دارند.

برجام یک میراث ملی است و امروز که می بینیم به رغم فشارهای بی سابقه هنوز می تواند ثمراتش را نشان دهد، باید یک افتخار ملی هم شمرده شود.

آمریکا به بهای تلف کردن همه قدرت و اعتبارش موقتاً توانسته ملت ما را از فرصت های اقتصاد جهان و آثار اقتصادی برجام محروم کند اما همان برجام که موفق شده تحریم تسلیحاتی ایران که زمانی بیشترین حساسیت جهانی را برمی انگیخت، در هم بشکند، بزودی سایر تحریم ها را نیز در هم خواهد شکست.

ما همه جریان های سیاسی را دعوت می کنیم که از زمانه ای که به سرعت در حال تغییر به نفع منافع ملی ایران است عقب نیفتند و بخاطر منافع جناحی و محفلی، منافع ملی را قربانی نکنند.

شرایط کشور اولویت‌های مهمتری دارد که تمایل نداریم وارد این حاشیه ها شویم ولی مخالفان دولت یادشان باشد دولت زدایی ثمره ای جز به خطر انداختن امنیت ملی ندارد.

تزریق مبلغی از منابع صندوق توسعه ملی به بازار بورس

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره تزریق مبلغی از منابع صندوق توسعه ملی به بازار بورس و تقویت بازار سرمایه اظهار داشت: من چند بار این موضوع را دنبال کرده‌ام چرا که کمک زیادی به بورس خواهد کرد و خوشبختانه اکنون به فرآیند اجرایی خوبی رسیده است.

ربیعی درباره علت تاخیر در تزریق این مبلغ به بازار بورس افزود: پیچیدگی و ابهامات زیادی پیرامون این تصمیم از جمله اینکه این سپرده‌گذاری به چه نرخی و چه مدتی صورت گیرد و نحوه بازگشت منابع به صندوق توسعه ملی چگونه خواهد بود، وجود داشت. برای رفع این ابهامات و ابهاماتی که برخی از دستگاه‌های نظارتی داشتند، هیات امنای صندوق در دوم مهر ۹۹ تشکیل جلسه داد و ابهامات مطرح و برطرف شد.

وی یادآور شد:‌ بنابر اظهار رییس صندوق توسعه ملی و رییس سازمان بورس، تفاهم نامه و قرارداد از طرف صندوق توسعه ملی امضا و به سازمان بورس ارسال شده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: یکی از نگرانی‌ها در این زمینه این بود که اختصاص ارز موجب افزایش پایه پولی نشود که با تدبیری که انجام گرفت، این کار از منابع مالی که برگشت به صندوق است، آغاز می‌شود و مقرر شده یکهزار میلیارد تومان در مرحله اول در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود.

ربیعی افزود: این روند آغاز شده و امیدوار هستیم که این تصمیمات به شادابی و حفظ بورس در درازمدت کمک کند و کسانی که در دراز مدت به بورس رفته‌اند نه تنها متضرر نشوند بلکه به علت کار درستی که انجام داده‌اند، تشویق شوند.

پرداخت غرامت ایران به بازماندگان سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی براساس عرف و رویه‌های منصفانه بین‌المللی صورت خواهد گرفت

سخنگوی دولت درباره پرداخت غرامت ایران به بازماندگان سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی اظهارداشت: ما ابعاد کیفری پرونده را از ابعاد حقوقی و جبران خسارت خانواده قربانیان تفکیک کردیم. درباره جنبه کیفری این پرونده، دادسرای نظامی در حال رسیدگی است و با اتمام آن، کیفرخواست صادر و به دادگاه نظامی ارجاع خواهد شد.

وی اظهارداشت: معاونت حقوقی رییس جمهوری موضوع پرداخت‌ها را از جنبه‌های حقوقی و عرف‌های مختلفی که وجود داشته بررسی کرده‌ است. پرداخت خسارت براساس عرف و رویه‌های منصفانه بین‌المللی و با هدف حمایت از زیان‌دیدگان و براساس رفتار مساوی و بدون تبعیض، قطع نظر از تابعیت افراد صورت خواهد گرفت.

سخنگوی دولت با بیان اینکه با همکاری دیگر کشورها و در مذاکرات با اوکراین نتیجه نهایی شده را اعلام خواهیم کرد، گفت: هیات اوکراینی از روز گذشته وارد تهران شده‌ و مذاکرات پیرامون جنبه‌های مختلف از جمله غرامت را با این هیات اوکراینی دنبال خواهیم کرد و نتیجه‌گیری و تفاهمی هم صورت بگیرد را اعلام می‌کنیم.

ربیعی با بیان اینکه این حادثه به عنوان تاسف و داغ برای ایرانیان است، اظهار داشت: قطعاً این کار هم از جنبه کیفری و هم بحث غرامت براساس عرف، رویه و انصاف از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران دنبال خواهد شد.

علاقه ای برای مداخله در سیاست داخلی آمریکا نداریم

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در پاسخ به این سوال که با توجه به اظهارات بایدن و ترامپ، نگاه دولت ایران به انتخابات آمریکا چیست، گفت: واقعا علاقه ای برای مداخله در سیاست داخلی آمریکا نداریم. اظهاراتی که در داخل آمریکا مطرح می‌شود مانند اظهارات رییس جمهور آمریکا از تخلف و از اینکه رای بیاورد یا نیاورد چه رفتاری خواهد داشت، بی سابقه است. احتمالات مختلفی در داخل آمریکا در این دوره از انتخابات وجود دارد که البته برای ما تفاوتی ندارد.

هر دو حزب می‌توانند سیاست‌های مخربی را علیه صلح جهانی دنبال کنند

وی افزود: مواضع نامزدهای انتخاباتی را درباره ایران به دقت دنبال می‌کنیم در عین حال اهمیتی نمی‌دهیم کدام حزب و نامزد کنترل کنگره و قدرت را به دست خواهد گرفت. هر دو حزب می‌توانند سیاست‌های مخربی را علیه صلح جهانی دنبال کنند و یا سیاست‌هایی در پیش بگیرند که به نفع صلح جهانی باشد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: تا وقتی سیاست‌های آمریکا درباره ایران همین طور خصمانه و کینه توزانه باشد، هیچ تغییری در سیاست‌های ما صورت نمی‌گیرد. اما اگر پیروز انتخابات آمریکا سیاست‌های خصمانه علیه ایران را متوقف کند و به حقوق مردم ایران و جمهوری اسلامی احترام بگذارد، در این شرایط پیشنهادات قابل بررسی است.

وی با بیان اینکه همه گفت‌و گوها در چارچوب برجام قابل پیش بینی است، ادامه داد: رییس جمهور فعلی آمریکا اظهارنظر کرده که ظرف یک ماه تمام خواهم کرد و این سوالی است که باید از خودش پرسید چگونه ظرف یک ماه کار را تمام خواهد کرد.

ربیعی خاطرنشان کرد: مواضع ما روشن است و همان مواضع را دنبال می‌کنیم. ترامپ علیه برجام و بایدن با نقد ترامپ درمورد برجام وارد کارزار انتخاباتی شدند. اما به هرحال برای ما سیاستی که برنده انتخابات در کاخ سفید نسبت به ایران اعمال می‌کند مهم است.

ربیعی با تاکید بر اینکه هیچ تغییر در موضع دولت درباره مذاکره با آمریکا انجام نشده است، گفت: شرایط جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت آمریکا به مسیر دیپلماسی کاملا روشن است. در این زمینه رییس جمهوری یک موضع اصولی گرفته و موضع ما تغییر نکرده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: بدون بازگشت آمریکا و دولت ترامپ به برجام و رفع همه تحریم‌ها و جبران خسارت‌هایی که به ملت ایران تحمیل کرده‌اند، شانسی برای موفقیت و موقعیت دیپلماسی با دولت ترامپ وجود ندارد.

نظر شما