شناسهٔ خبر: 4293237 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

عراقچی خبر داد: هنوز توافقی حاصل نشده است/ صبح دوشنبه، جلسه اصلی ایران و 1+5

سیاست > دیپلماسی - معاون وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: هنوز هیچ توافقی حاصل نشده و این شایعات و فضاسازی ها با اهداف سیاسی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مهر ، سيد عباس عراقچي، عضو ارشد تيم مذاكره كننده هسته اي در گفتگوي زنده خبري از هتل محل مذاکرات هسته ای با شبکه دو سیما گفت: امروز مذاکرات بسیار فشرده ای در سطوح مختلف داشتیم.

عراقچی افزود: با ورود وزراي خارجه آلمان و فرانسه از دیروز و چین، انگلیس و روسیه از امروز مذاكرات شکل جديد تر و جدي تري به خود گرفته است.

وی با اشاره به دیدارهای ظریف گفت: امروز وزیر امورخارجه کشورمان با همتایان چینی و آلمانی خود جلساتی داشته است و با جان کری و مونیز، وزرای خارجه امریکا و وزیر انرژی این کشور نیز با حضور صالحی دیدارهایی داشت. ما نیز جلساتی را در سطح معاونان و کارشناسان داشته ایم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در ادامه با بیان اینکه مذاکرات به لحظات سختی رسیده است، گفت: موضوعات به جزييات نزديك شده و بحث ها خيلي نزديك در جریان است.

هیچ توافقی حاصل نشده است

عراقچی در ادامه با اشاره به برخی فضاسازی ها و اخبار از توافق های صورت گرفته گفت: با قطعیت عرض می کنم هنوز هيچ توافقيي حاصل نشده است.

وی تاکید کرد: این شايعات و فضاسازي ها با اهداف خاص و سياسي صورت گرفته و هنوز توافقی صورت نگرفته است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در عین حال تاکید کرد: براي خيلي از موضوعات راه حل پيدا شده اما برای دو سه موضوع راه حل نیافته ایم. توافق به این معناست که همه مفاد به دست بیاید و متنی داشته باشیم با همه جزئیات، اما این متن هنوز حاصل نشده است.

قطعا توافق دو مرحله ای نخواهیم داشت

عراقچی در ادامه افزود: قطعا توافق دو مرحله اي نداريم. اكنون كاري كه صورت مي گيرد اين است كه براي همه موضوعات راه حل پيدا كنيم. اگر راه حل پیدا شود آن وقت در گام بعدی آن ها را مکتوب می کنیم، به شکلی که مورد توافق باشد.

هنوز چند ماه فرصت داریم

معاون وزیر خارجه گفت: ما هنوز چند ماه فرصت داریم، درباره بسیاری از مسائل راه حل پیدا شده، حتی درباره مسائل سخت.

وی تاکید کرد: موضوعات حل نشده شامل دو موضوع است و هدف ما در اين مذاكرات نیز حول دو محور عمده است؛ يك برنامه صلح آميز هسته اي ايران و هدف دوم رفع تحريم هاست. ما در هر دو جهت حركت مي كنيم.

عراقچی ادامه داد: نحوه نظارت، غنی سازی، تاسیسات ما در نطنز و فردو و رآکتور آب سنگین اراک موضوعاتی است که باید در خصوص آن ها راه حل هایی پیدا کنیم که اطمینان طرف مقابل حاصل شود. از سوی دیگر در مقابل باید تحریم های اتحادیه اروپا، 

وی تاکید کرد: ۶ قطع نامه تحریمی علیه ایران وجود دارد که باید لغو شود. تحریم های اقتصادی هم باید برداشته شود و ما به دنبال تحقق این مهم هستیم.

عضو ارشد مذاکره کننده هسته ای در ادامه گفت: ما پیشرفت های خوبی در حوزه های مختلف داشتیم و توانستیم به راه حل هایی برسیم که اهداف دو طرف را تامین کند و اکنون نیز مذاکرات با این روند ادامه دارد.

جلسات فردا بسیار تعیین کننده است

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نشست های فردا گفت: نمی توان اکنون درباره روزهای آینده پیش بینی خاصی داشت. فردا صبح جلسه اصلی ۱+۵ با حضور همه وزرای خارجه عضو تشکیل خواهد شد.

عراقچی افزود: قرار بود این نشست امشب برگزار شود، اما به دلیل تاخیر یکی از وزرای خارجه این جلسه به فردا موکول شد. جلسه فردا بسیار تعیین کننده خواهد بود.

وی تاکید کرد: تا هر زمان که نیاز باشد پشت میز مذاکرات خواهیم نشست، طرف مقابل هم همین طور.

رسیدن به توافق کامل در دسترس است

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد: رسیدن به توافق خوب برای همه طرفین قطعا دشوار است. همه می خواهند از این توافق در کشور خود دفاع کنند، خواسته آن ها اعتماد سازی است و خواست ما رفع تحریم ها و توسعه فناوری صلح آمیز هسته ای.

عراقچی ادامه داد: راه زیادی را تاکنون طی کرده ایم و ادمه راه نیز قابل رفتن است. رسیدن به توافق کاملا در دسترس است و نیاز به تصمیمات لازم هر دو طرف دارد.

معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: ایران تاکنون تصمیمات خوبی گرفته و اکنون نوبت طرف مقابل ماست.

وی گفت: خروج اورانيوم و مواد غني شده اورانيوم از كشور اصلا در برنامه ما وحود ندارد و ما از ابتدا گفتيم و مجددا تكرار مي كنيم كه قصد خارج كردن مواد خود را از كشور نداريم ولي راه حل هاي ديگري وجود دارد كه نسبت به اين ذخاير اعتمادسازي شود و نسبت به هرگونه احتمال بهره برداري براي مقاصد غيرصلح آميز برطرف شود.

عراقچی گفت: از نظر ما موارد زيادي وجود دارد كه مي توان اين كار را كرد، روي اين راه ها بحث كرديم ولي خروج مواد از كشور در دستور كار ما نيست.

معاون وزیرخارجه کشورمان در باره ميزان پيشرفت در مذاكرات اظهار داشت: ما مي توانيم بگوييم پيشرفت هاي خوبي كرديم اينكه چه درصدي از كار انجام شده و چه درصدي باقي مانده است حقدر است پنجاه پنجاع يا بيشتر شايد نتوان به دقت ارزيابي كرد

وی افزود: در مقاطع پاياني مذاكرات هستيم كه بسيار سخت و نفس گير شده است، واقعا نمي توان هيچ درصدي را گفت و بعضا بعد از هرجلسه درصدها حابجا مي شود ولي ما اميدوار هستيم و حتما مي دانيم شانس توافق وجود دارد اما اين امر نيازمند آن است كه طرف هاي مقابل نيز اراده اي را كه دارند نشان دهند و تصميمات لازم را بگيرند.

عراقچي گفت: جمعوري اسلامي ايران در زمان خود تصميمات لازم را گرفته است و تصميم قاطع ما تعامل سازنده است و ايجاد يك شرايطي كه اعتماد سازي صورت گيرد و براي اين كار انعطاف لازم را داشتيم و راه حل هاي خلاقانه اي را معرفي كرديم، نوبت طرف مقابل است كه در رفع تحريم ها عمل كنند، همه تحريم ها بايد در چارچوب مشخصي لغو شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای تاكيد كرد: ماهيچ مذاكره اي غير از موضوع هسته اي نمي كنيم. موضوع مذاكرات ايران و ۱+۵ فقط برنامه صلح آميز هسته اي ايران است اما اينكه اتفاقات اخير منطقه چه تاثيري داشته است بايد گفت كه در عالم سياست هرچيزي بر هر چيز ديگر تاثيرگذار است، نمي توان گفت هيچ تأثيري نداشته اما همه طرف ها مصمم هستند تاثر عوامل خارجي را به حداقل برسانند.

عراقچی ادامه داد: ما قبلا هم از اين موارد در بحث اوكراين داشتيم و همه طرف ها اين دقت را داشتند كه هيچ موضوعي تأثر بر مذاكرات نداشته باشد.

وي درباره مواضع طرف مقابل نيز گفت : ايران با ۱+۵ مذاكره مي كند و براي ما مهم است كه طرف مقابل از موضع يكسان صحبت كنند.

 

2323

نظر شما