شناسهٔ خبر: 42172015 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

آیا سفر با تاکسی‌های اینترنتی امن است؟

مسئله امنیت تاکسی‌های اینترنتی و زیروبم‌های آن قصه امروز و دیروز نیست. از همان روزی که گزینه درخواست آنلاین خودرو پا به زندگی مردم گذاشت، این موضوع مطرح شد که آیا سفر با تاکسی‌های اینترنتی امن است؟

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از عصر ایران، تا امروز که چیزی حدود ۵سال از حضور تاکسی‌های آنلاین در زندگی مردم می‌گذرد، بارها گزارش‌های پُروپیمانی درباره چند و چون تامین امنیت این شیوه حمل‌ونقل مدرن منتشر شده و تیم‌های دست‌اندرکار در این سرویس‌ها تلاش کرده‌اند با تمهیدات مختلف امنیت سفرهای‌شان را به بیشترین حد برسانند. در این میان اما هر از گاهی داستان‌هایی از سوی مسافران در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود که بوی ناامنی می‌دهد. هر چند در بعضی موارد بعدها ثابت می‌شود که مسافر روایت مخدوشی را مطرح کرده و داستان آن‌طور هم نبوده، اما موضوع امنیت سفر با تاکسی‌های آنلاین هرگز چیزی نیست که موی لای درزش برود و بشود با سهل‌انگاری و چشم نیمه‌باز نگاهش کرد. این دقیقا همان نکته‌ای است که بارها از سوی تیم‌ مدیریت و همچنین پشتیبانی تاکسی‌های آنلاین هم مطرح و به آن تاکید شده. سازوکاری که این سامانه‌های آنلاین حمل‌ونقل در نظر گرفته‌اند هم گواهی همین موضوع است؛ این‌که تامین امنیت کاربران اولولیت اصلی تاکسی‌های اینترنتی است.

اما تاکسی‌های اینترنتی برای تامین امنیت سفرهای خود چه سازوکاری در نظر گرفته‌اند و اساسا چرا می‌توان برچسب سفر امن را درباره سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل استفاده کرد؟

ثبت مشخصات سفر در سامانه پشتیبانی

بین تمامی تاکسی‌های آنلاینی که این روزها وظیفه حمل‌ونقل مردم را به عهده گرفته‌اند، اسنپ یکی از سرویس‌هایی است که به دلیل تعداد بیشتر سفرهایی که روزانه انجام می‌دهد، نقش پُررنگ‌تری دارد. به همین منظور اصول و قواعدی را در دستور کار خود قرار داده تا بتواند میزان امنیت سفرهای خود را به بالاترین حد برساند. با توجه به این‌که مجرمان بالقوه فضاهای تاریک و غیرشفاف را برای ارتکاب جرم انتخاب می‌کنند، اساسا این امکان در سفرهای اسنپی به دلیل سازوکار فعالیتش به حداقل می‌رسد. شفاف بودن روی نقشه و مشخص بودن مبدا و مقصد این امکان را فراهم کرده که تیم پشتیبانی اسنپ بتواند تمامی سفرها را رصد کند. به این ترتیب حتی اگر فردی با نیت مجرمانه قصد سوءاستفاده از این بستر را داشته باشد، با علم بر این‌که مشخصات او به همراه سابقه کل سفرها و موقعیت مکانی‌اش ثبت و ضبط می‌شود، احتمال تخلف یا وقوع جرمش به حداقل می‌رسد. بنابراین می‌توان به طور کلی گفت که اسنپ دارای خاصیت بازدارندگی و پیشگیری از وقوع جرم است. از طرف دیگر این سامانه برای جذب رانندگان در ناوگان خود قواعد سخت‌گیرانه‌ای اعمال می‌کند؛ تمامی رانندگان علاوه بر تحویل تمامی مدارک شناسایی، لازم است گواهی عدم سوپیشینه کیفری‌ هم داشته باشند. اسنپ با همکاری پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا به امکان استعلام صلاحیت فردی رانندگان، ظرف ۲۴ ساعت، در سراسر ایران مجهز شده است. به این ترتیب فرایند حساس احراز و تائید صلاحیت رانندگان اسنپ به مراجع قضایی انتظامی و نظارتی سپرده شده و سابقه کیفری و سوءپیشینه افراد به دقت از سوی دستگاه‌های مسئول مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پشتیبانی ۲۴ساعته و امکان تماس امن

بدون شک یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که می‌تواند ضامن امنیت سفر باشد این است که مسافران بتوانند در صورت بروز هر گونه مشکی خیلی زود آن‌ را به پشتیبانی اطلاع دهند. این در واقع همان حلقه مفقوده‌ای است که در سایر شیوه‌های حمل‌ونقل شهری هیچ‌وقت وجود نداشته و بنابراین اگر اتفاقی برای مسافر در طول سفر رخ می‌داده، نه امکان رصد مشخصات سفر وجود داشته و نه تیمی که بتوان موضوع را به آن گزارش داد. این در حالی است که در سفرهای اسنپی همه‌چیز شفاف و قابل دسترسی است؛ اطلاعات راننده و خودرویی که با آن سفر انجام شده در مشخصات سفر ثبت شده، مسیر سفر قابل ردیابی است و همچنین یک تیم پشتیبانی به صورت ۲۴ساعته آماده پاسخگویی به نیازهای مسافران هستند.

علاوه بر تمامی این سازوکارهای تعریف‌شده‌ای که می‌تواند امنیت سفرهای اسنپی را به حداکثر برساند، این سامانه با فعال کردن گزینه «تماس امن» این امکان را فراهم کرده تا از طریق ارسال کد ۲۰۰ به شماره ۱۰۰۰۵۵۰ از طریق پیامک، کاربران راننده و مسافر بتوانند شماره تلفن خود را پنهان کنند و به این ترتیب جلوی بروز اتفاقات احتمالی را بگیرند. همچنین مسافران این امکان را دارند که برای اطمینان خاطر بیشتر، جزئیات سفر خود را با خانواده یا دوستان‌شان به اشتراک بگذارند تا در صورت احساس نگرانی در طول سفر، فرد دیگری هم در جریان مشخصات سفر قرار بگیرد.

در نهایت بخشی از الفبای تامین امنیت سفر به خود مسافران تاکسی‌های اینترنتی برمی‌گردد. دست‌اندرکاران تاکسی‌های آنلاین و مقام‌های انتظامی همواره به مسافران توصیه می‌کنند که قبل از شروع سفر حتما پلاک ماشین، نام و چهره راننده را با اطلاعات ثبت‌شده در اپلیکیشن تطبیق دهند و مطمئن شوند که همه‌چیز مشابه است. اگر هر کدام از این اطلاعات با مشخصات سفر داخل اپلیکیشن مغایرت داشت، مسافر باید از انجام سفر خودداری کند.

نظر شما