شناسهٔ خبر: 42039031 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایسنا تبیین شد:

تاثیر تورم و کرونا بر مدرسه‌سازی/ بی‌مهری‌ها به دانش‌آموزان"مهر نشین" جبران می‌شود

هوشنگ حبيبی بسطامی

مدیرکل نوسازی مدارس استان سمنان با اشاره به اثرات دو فاکتور مهم شیوع کروناویروس و تورم بر فرآیند مدرسه‌سازی گفت: تاثیر این دو سبب یک وقفه کوتاه در مدرسه‌سازی شد اما با برنامه‌ریزی مسوولان در حال حاضر پروژه‌های در حال ساخت در حال اجرا هستند و تلاش می‌کنیم پروژه‌ها را به موقع تحویل آموزش و پرورش دهیم.

صاحب‌خبر -

سعید هژبری در حاشیه بازدید از ایسنای سمنان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به مخاطرات شیوع کروناویروس برای کارگران، عملیات ساخت مدارس با حساسیت بیشتری در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در مقاطعی کروناویروس اجازه نمی‌داد که عملیات اجرایی پروژه‌ها با همه نیروها و نیروی کار انجام شود ادامه داد: سلامت کارگران از اهمیت زیادی برای ما برخوردار است و از همین رو فرآیند ساخت مدارس با تمهیدات زیادی انجام می‌شود تا مخاطرات ناشی از کووید۱۹ را به حداقل ممکن برسانیم.

مدیرکل نوسازی مدارس استان سمنان در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص افزایش قیمت مصالح ساختمانی و نقش آن در اقبال پیمانکاران به پروژه‌های مدرسه‌سازی و ضرورت جبران بخشی از هزینه‌های اضافی تحمیل شده گفت: پروژه‌های نوسازی مدارس در بحث تورم و افزایش قیمت‌ها با دو آثار روانی و آثار واقعی ناشی از افزایش قیمت‌ها روبرو هستند. بی‌شک آثار روانی گاه اثرات بیشتری داشته و ممکن است ساخت پروژه را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای جبران این مهم اضافه کرد: دولت برای کاهش اثرات ناشی از تورم در حوزه نوسازی مدارس، تعدیل هزینه‌های ساخت را پیش‌بینی کرده و لذا در چنین مواقعی بخش عمده هزینه‌های اضافی جبران می‌شود.

هژبری ادامه داد: با توجه به ایت مهم خوشبختانه پیمانکاران پروژه‌های مدرسه‌سازی در استان مشکلی ندارند و تلاش می‌شود که بخش عمده هزینه اضافی از طریق "تعدیل" جبران شود.

وی از تلاش برای افزایش مشارکت‌های مردمی در مدرسه‌سازی به عنوان یکی از اولویت‌های کاری این سازمان نام برد و افزود: نوسازی مدارس در همین  راستا طرح "آجر به آجر" را پیش‌بینی کرده که در آن برخلاف گذشته که یک خیر بخش عمده هزینه مدارس خیرساز را تقبل می‌کرد، تعداد زیادی از افراد جامعه این فرصت را می‌یابند که در کار خیر مدرسه‌سازی و تجهیز آن مشارکت کنند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان سمنان با بیان اینکه در سند تحول به توسعه مشارکت‌های مردمی توجه ویژه شده افزود: این رویکرد در برنامه ششم و دیگر اسناد بالادستی هم مورد تاکید قرار گرفته است.

ایرانیان خارج‌نشین یک ظرفیت بسیار مهم در حوزه مدرسه‌سازی

وی از تلاش برای توسعه مشارکت‌های مردمی از طریق طرح آجر به آجر خبر داد و اظهار کرد: هدف از طرح آجر به آجر این است که زمینه مشارکت همه مردم در فرآیند مدرسه‌سازی فراهم شود. این طرح در پی این است که طیف گسترده‌تری از آحاد مردم درگیر فرآیند مدرسه‌سازی و کار خیر شوند.
وی با بیان اینکه زندگی خیرین مدرسه‌ساز زندگی پربرکتی است گفت: خیرین و خصوصا خیرین مدرسه‌ساز مورد توجه خاص خداوند هستند و این مهم را با تامل در زندگی خیرین می‌توان به روشنی دید ؛چرا که مشارکت در فعالیت‌های خیرخواهانه به زندگی افراد خیر و برکت بسیاری می‌دهد.

هژبری با بیان اینکه آجر به آجر زمینه را برای بهره‌مندی همگان از مزایای معنوی این کار خیرخواهانه فراهم می‌کند اضافه کرد:  در این طرح به خیر این امکان داده می‌شود که در هر مدرسه و شهر یا روستا و یا به هر مبلغی که مختار است در فرآیند مدرسه سازی مشارکت کند.
مدیرکل نوسازی مدارس استان سمنان با بیان اینکه در همین راستا سامانه مهر مدرسه تعبیه شده افزود: با راه‌اندازی سامانه مهر مدرسه همه فعالیت‌های مرتبط با این حوزه سیستم‌محور شده و خیرین می‌توانند فرآیند کار را از طریق سامانه به روز مشاهده کنند.

وی با بیان اینکه همه فعالیت‌های خیرخواهانه در مدارس به نام خیر ثبت می‌شود تصریح کرد: انتظار می‌رود که با این تغییر رویکردها شاهد توسعه بیش از ۸۰درصدی مشارکت‌ها باشیم.

وی از ایرانیان خارج‌نشین به عنوان یک ظرفیت بسیار مهم در حوزه مدرسه‌سازی نام برد و گفت: سازمان نوسازی مدارس به دنبال توسعه شبکه خیرین در این بخش است.

هدفگذاری نوسازی مدارس استان برای جذب ۵۰ میلیارد تومان مشارکت مردمی

مدیرکل نوسازی مدارس استان سمنان از برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت شرکت‌ها و نهادهای عمومی در راستای ایجاد فضاهای آموزشی خبر داد و خاطرنشان کرد: برای جلب مشارکت شرکت‌ها نیز برنامه‌های متعددی در دستور کار قرار گرفته است.


وی با اشاره به نقش بی‌بدیل رسانه‌ها و صاحبان قلم و اندیشه گفت: رسانه‌ها می‌توانند نقش بسیار مهمی در توسعه مشارکت‌های مردمی داشته باشند. انتظار داریم که رسانه‌های مختلف و از جمله خبرگزاری ایسنا به عنوان یک رسانه موفق برآمده از یک نهاد انقلابی در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشند.

هژبری در پاسخ به پرسشی در خصوص هدفگذاری‌های انجام شده در این حوزه اظهار کرد: سازمان نوسازی مدارس برای جلب ۳۰ میلیارد تومان مشارکت مردمی در این حوزه هدفگذاری کرده اما با توجه به ظرفیت بالای استان نوسازی مدارس استان این سقف را به ۵۰ میلیارد تومان افزایش داده که امیدواریم با تلاش همکاران و رسانه‌ها و با مشارکت اقشار مختلف مردم استان این رقم محقق شود.

کمک ۳برابری دولت به طرح آجر به آجر

وی به نقش بانوان در خانواده‌ها پرداخت و گفت: با توجه به نقش محوری بانوان  در خانواده، نوسازی مدارس برای بهره‌گیری از این ظرفیت برنامه‌ریزی متنوعی کرده که شکل‌گیری مجمع بانوان مدرسه‌ساز یکی از مهمترین این برنامه‌ها است که تا پیش از این در استان وجود نداشته است.

این مدیر مسوول با اشاره به کمک دولت تدبیر و امید به تحقق این برنامه‌ها گفت: دولت تقبل کرده که به هر میزان که مشارکت مردمی در هر شهر و استانی جمع‌آوری شود دولت نیز سه برابر آن اعتبار اختصاص دهد. ضمن اینکه نوسازی مدارس نیز مکلف شده که هزینه‌های جمع آوری شده از هر شهر در همان شهر هزینه شود که مردم اثرات این مشارکت‌ها را ببینند.

وجود ۲۲ مدرسه دوشیفته در سمنان و شاهرود

نیاز مسکن مهر استان به ۴۲ مدرسه جدید

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان سمنان در پاسخ به پرسشی در خصوص کمبود فضای آموزشی در دو شهرستان بزرگ استان گفت: در حال حاضر در سمنان ۱۲ مدرسه دو شیفته و در شاهرود ۱۰ مدرسه دو شیفته وجود دارد.


وی با بیان اینکه ۴۰ سال بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی وجود مدارس دو شیفته زیبنده نیست گفت: تلاش ما بر این است که با ایجاد فضاهای آموزشی جدید، مدارس دو شیفته را به حداقل ممکن برسانیم.

هژبری، با اشاره به نیاز مسکن مهر استان به ۴۲ مدرسه جدید اظهار کرد: متاسفانه در زمان ساخت مساکن مهر به خدمات روبنایی مثل مدرسه، مسجد، درمانگاه، خدمات بهداشتی و...توجه نشده و لذا با راه‌اندازی شهرک‌های مسکن مهر و انتقال جمعیت به این مناطق مردم در این مناطق با مشکلاتی روبرو هستند.
این عضو شورای آموزش و پرورش استان از تلاش برای بهبود فضای آموزشی در شهرک های مسکن مهر در استان خبر داد و افزود: تاکنون چندین پروژه در شهرک های مسکن مهر استان اجرایی و به بهره برداری رسیده است چندین پروژه نیز در حال ساخت در این مناطق داریم و هر ساله برای جبران کمبود فضای آموزشی پروژه هایی در مساکن مهر استان با هدف بهبود فضای آموزشی برای دانش آموزان مسکن مهر آغاز می شود.

وی با اشاره به اولویت‌های این سازمان برای ایجاد فضاهای جدید آموزشی خاطرنشان کرد: اولویت اول ما  در این بخش به ترتیب مدارس دو شیفته، ایجاد فضای آموزشی در شهرک‌های مسکن مهر و نوسازی و مقاوم‌سازی مدارس تخریبی در استان است که در همین راستا نیازمند مشارکت بیشتر مردم در این بخش هستیم.


انتهای پیام

نظر شما