شناسهٔ خبر: 42014142 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

روند افزایشی مبتلایان جوان در خیز دوم کووید19

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: شمار جوانان کرونایی بستری شده در خیز دوم شیوع کروناویروس به مراتب بیشتر از خیز اول آن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان؛ دکتر نوید دانایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: افزایش مبتلایان جوان و کم‌سن نگران‌کننده است چرا که برخی از این جوانان بی‌علامت هستند و از همین رو می‌توانند دیگران و از جمله پدر و مادر خود را مبتلا کنند.

وی با بیان اینکه بچه‌ها مبتلا اماعمدتا بی‌علامت‌اند ادامه داد: نگرانی عمده ما از افراد بی‌علامت است چرا که اینگونه افراد می‌کنند تعداد بیشتری را مبتلا کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه ما با خیز دوم کروناویروس مواجه‌ایم نه پیک یا موج دوم آن ادامه داد: پیک دوم زمان اتفاق می‌افتد که بخش زیادی از جامعه که قبلا و در پیک اول مبتلا شده باشند دوباره به این بیماری مبتلا شوند. اما در خیز دوم معمولا افراد زیادی درگیر بیماری شده و آمارها بالا و پایین می‌شود.

وی با بیان اینکه البته در این مقطع افرادی وجود دارد که برای دومین بار به کرونا مبتلا شدند افزود: تعداد این افراد بسیار محدود است و از این نمی توان آن را پیک دوم ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه این بیماری یک بیماری ناشناخته است افزود: از همین رو هنوز به طور دقیق هم نمی‌توانیم بگوییم پیک دوم اتفاق افتاده یا خیر.

دکتر دانایی در پاسخ به پرسشی در خصوص آنچه از آن به عنوان ایمنی گله‌ای سخن گفته می‌شود اظهار کرد: اولا این اصطلاح ، اصطلاح دقیقی نیست و دوما در هیج جای دنیا، ایمنی گله‌ای انجام نشده است. در این روش به طور مثال وقتی بالغ بر 80 درصد جمعیت مبتلا می‌شود، از آنجا که اکثر جمامعه ویروس را تجربه کردند، این مهم خود یک ایمنی در مقابل بیماری ایجاد می‌کند.

وی با رد ایمنی گله‌ای در استان و کشور گفت: اگر این مهم در کشور ما اتفاق افتاده بود همه مراکز درمانی و بیمارستانی ما باید درگیر و همه ظرفیت‌ها پر می‌شد این در حالی است که چنین اتفاقی در کشور نیفتاده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه ما باید به دنبال این باشیم که جامعه به تدریج و کم کم به این بیماری مبتلا شوند ادامه داد: اگر درصد بسیار بالایی از شهروندان مبتلا شوند قطعا زیرساخت های لازم برای ارائه خدمت به همه آنها را نداریم و لذا باید به گونه ای برنامه‌ریزی کنیم که جمعیت ذره ذره و گام به گام مبتلا شوند لذا سخن از ایمنی گله‌ای در حکایت شیوع کروناویروس سخن دقیقی نمی‌تواند باشد.

این پزشک با بیان ایننه تا زمان کشف واکسن و دارو باید روند مرگ و میرها را کنترل کنیم ادامه داد: حداقل یک سال زمان نیاز است تا واکسنی وارد بازار شود لذا باید تا آمدن واکسن، فضا را کنترل کنیم.

وی با اشاره به بازتاب گسترده خبری در خصوص تهیه یک واکسن در یک هفته گذشته افزود: هنوز هیچ تاییدیه‌ای در خصوص اثربخشی این واکسن منتشر نشده است.

دانایی با بیان اینکه ما باید زندگی در کنار کرونا را بیاموزیم افزود: متاسفانه ترس از کرونا سبب شده که برخی از شهروندان و خصوصا افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند از دریافت خدمات حوزه سلامت غفلت کنند و همین ممکن است در آینده برای بخشی از جامعه ما مشکل ایجاد کنند.

وی با ابراز نگرانی از ترس بخشی از بیماران زمینه‌ای از کروناویروس گفت: متاسفانه افراد هستند که به طور مثال دیابتی هستند و از ترس کرونا حتی خدمات مرتبط با بیماری خود را دریافت نمی‌کنند لذا اینگونه افراد ممکن است که از کرونا در امان باشند اما ممکن است به دلیل این ترس افراطی، خدای ناکرده دیابت آنها را از پای دربیاورد.

وی همچنین با بیان اینکه ترس دیگر ما از افرادی است که هیچگونه ترسی از بیماری کرونا ندارند افزود: اینگونه افراد عمدتا جوانها هستند که در برابر بیماری بی‌خیال هستند و از همین رو بدون رعایت پروتکل‌ها در همه جا حضور یافته و ممکن است به ویروس آلوده و خانواده ها و خصوصا افراد مسن خانواده را مبتلا کنند.

وی با بیان اینکه مردم باید خدمات غیرکرونایی را از ما بخواهند ادامه داد: این رویه و ترس از دریافت خدمات بهداشتی-درمانی ضروری غیر کرونایی متاسفانه می‌تواند خطرناک‌تر از کرونا باشد.
دکتر دانایی با بیان اینکه اولین بستری کرونایی در شهرستان های تحت پوشش دانشته سمنان دوم اسفند صورت گرفته گفت: همکاران ما شش- هفت ماه است که با این ویروس منحوس دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما در استان سمنان در اسفندماه یک "خیز" را تجربه کردیم ادامه داد: از زمان رویت اولین کرونایی در استان در دوم اسفندماه در یک بازه زمانی کوتاه شمار موارد مثبت به شدت افزایش یافت به طوری که در اواخر همان اسفند و در حوالی بیست و پنجم این ماه، ما یک خیز بیماری را تجربه کردیم. بعد از آن شاهد حساسیت مردم و افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان بودیم.

 

نظر شما