شناسهٔ خبر: 41929237 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

حمله پهپادی ترکیه؛ عراق سفر آکار به بغداد را لغو کرد و سفیر آنکارا را احضار می‌کند

صاحب‌خبر -

شفقنا- در واکنش به حمله پهپادی منجر به کشته شدن دو فرمانده نیروهای مرزبانی در اقلیم کردستان، وزارت خارجه عراق از لغو سفر وزیر دفاع ترکیه به بغداد و تصمیم خود برای احضار سفیر این کشور خبر داد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، وزارت امور خارجه این کشور شامگاه سه شنبه به وقت محلی با صدور بیانیه ای، اقدام اخیر ترکیه در بمباران خاک عراق در منطقه «سیدکان» استان اربیل، مرکز اقلیم کردستان به وسیله یک هواپیمای بدون سرنشین که به کشته و زخمی شدن شماری از فرماندهان و نیروهای مرزبانی انجامید را به شدت رد و محکوم کرد.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، دولت عراق حمله پهپادی اخیر ترکیه را نقض حاکمیت و حرمت خاک این کشور، یک اقدام خصمانه و در تضاد با قوانین و کنوانسیون های بین المللی سازمان دهنده روابط میان کشورها و همچنین بر خلاف اصل حسن همجواری قلمداد می کند، اصلی که باید دلیلی برای اهتمام و تمایل دو کشور به انجام فعالیت امنیتی مشترک در راستای منافع دو جانبه باشد.

وزارت خارجه عراق در ادامه بیانیه خود هشدار داده است: تکرار چنین اقداماتی و عدم پاسخ گویی به خواسته های عراق برای توقف موارد نقض و عقب نشینی نیروهای نفوذی ترکیه در داخل مرزهای بین المللی ما، موجب تجدید نظر در میزان همکاری میان دو کشور در زمینه های مختلف می شود.

در بیانیه این وزارتخانه همچنین عنوان شده که عراق بر لزوم عدم استفاده از خاک خود به عنوان پایگاه یا گذرگاهی برای خسارت و آسیب رساندن به هیچ یک از کشورهای همسایه تاکید می کند و این را نیز نمی پذیرد که صحنه درگیری و تسویه حساب طرف های خارجی باشد.

وزارت خارجه عراق در پایان بیانیه نیز ضمن اعلام لغو سفر «خلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه به بغداد که قرار بود روز پنج شنبه هفته جاری انجام شود، تاکید کرد که وزارتخانه، «فاتح یلدیز»، سفیر ترکیه را نیز احضار می کند تا یک یادداشت اعتراض شدیداللحن را تحویل وی دهد و مخالفت قطعی عراق با حملات و موارد نقض کشورش را نیز به وی ابلاغ کند.

این در حالی است که ساعاتی پیش از آن، «حسن الکعبی»، نایب رئیس اول مجلس نمایندگان عراق نیز در بیانیه کوتاهی، ضمن محکومیت شدید حملات نیروهای ترکیه که آخرین مورد آن حمله به خودروی نظامی نیروهای مرزبانی عراق در منطقه سیدکان بوده، خواهان احضار سفیر این کشور در بغداد و تحویل یک یادداشت اعتراض شدیداللحن به وی شد.

الکعبی در بیانیه خود همچنین تکرار تجاوزگری ترکیه به خاک عراق را نقض آشکار همه مبانی منشور سازمان ملل متحد، قوانین بین المللی و قطعنامه های ذی ربط شورای امنیت برشمرده و از این شورا درخواست کرد تا برای متوقف ساختن موارد نقض مکرر و تاکید بر احترام مبانی حسن همجواری، بی درنگ وارد عمل شود.

این در حالی است که هسته اطلاع رسانی امنیتی وابسته به وزارت دفاع عراق عصر سه شنبه در بیانیه ای از حمله پهپادی ترکیه به یک خودروی نظامی متعلق به نیروهای مرزبانی این کشور در منطقه سیدکان خبر داده و اعلام کرده بود که در نتیجه آن، فرماندهان تیپ دوم منطقه یکم نیروهای مرزبانی و هنگ سوم این تیپ به همراه راننده خودرو جان خود را از دست دادند.

با این حال، سرلشکر «یحیی رسول»، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق شامگاه سه شنبه در بیانیه ای در محکومیت اقدام اخیر ترکیه در بمباران خودروی حامل شماری از فرماندهان و نیروهای مرزبانی کشورش در منطقه «سیدکان» استان اربیل، تاکید کرد که در نتیجه این حمله، فرماندهان تیپ دوم منطقه یکم فرماندهی نیروهای مرزبانی و هنگ سوم این تیپ جان خود را از دست دادند و فرمانده هنگ یکم تیپ مذکور، یک افسر اطلاعات و دو نیروی دیگر همراه آنها نیز زخمی شدند

خبر اصلی را در واع ببینید

نظر شما