شناسهٔ خبر: 41690564 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

الغنوشی به رغم تلاش مخالفانش رییس مجلس تونس ماند

تهران- ایرنا- راشد الغنوشی رییس پارلمان تونس نسبت به شکست طرح مخالفان برای سلب رای اعتماد مجلس از خود، واکنش نشان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، الغنوشی رییس پارلمان و رهبر جنبش االنهضه تونس در پی شکست طرح سلب رای اعتماد پارلمان به خود، در صفحه فیس بوک خود به  عبارت «الحمدالله» بسنده کرد.

الغنوشی در جلسه روز پنجشنبه پارلمان بار دیگر توانست رای اعتماد مجلس را به دست آورد.

یک کاربر اینترنت در  واکنش به توئیت الغنوشی نوشت: جنبش النهضه تونس با عریان کردن دشمنان انقلاب جایگاه واقعی آنان را نشان داد، اقدام رییس جنبش النهضه در به شکست کشاندن این توطئه موفقیتی برای انقلاب و تاکیدی بر قوی بودن آن است. آینده، مرحله ای برای پاک کردن تونس از وجود دشمنان انقلاب و بیرون انداختن آنان از نهادها و انحلال احزاب شان است.

در جلسه پارلمان تونس، تنها ۹۷ نماینده  به نفع طرح سلب اعتماد از الغنوشی رأی موافق دادند. این در حالی است که برای سلب رای اعتماد از رئیس پارلمان باید ۱۰۹ نماینده از مجموع ۲۱۷ نماینده رای مثبت می دادند.

جنبش النهضه حائز بیشترین شمار کرسی‌ها در پارلمان تونس است.

الغنوشی بیش از ۲۰ سال در دوران حکومت بن‌علی در لندن در تبعید به سر برد و پس از پیروزی بهار عربی در ۲۰۱۱ میلادی به تونس بازگشت و توانست حزب النهضه را با همکاری قشر مذهبی در مدت کوتاهی دوباره احیا کند. حزب النهضه در نخستین انتخابات دمکراتیک تونس برای مجلس موسسان در ۲۰۱۱، ۳۷ درصد رأی آورد و در حکومت اتئلافی پس از انقلاب سهم عمده‌ای را بر عهده گرفت اما نگرانی‌ ناشی از اسلام‌گرایی روزافزون این حزب در جامعه‌ای که چندین دهه حکومت‌های سکولار را شاهد بود به ویژه پس از قتل منتقدین چپ‌گرای دولت شکری بلعید و محمد براهمی، باعث خیزش‌های تازه‌ای شد که در سال‌های۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به بحران جدیدی در تونس منجر شد.

برچسب‌ها:

نظر شما