شناسهٔ خبر: 41610122 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

یک شنبه شب خونین عراق

ایسنا نوشت: کمیساریای عالی حقوق بشر عراق صبح امروز (دوشنبه) ضمن ابراز نگرانی و تاسف نسبت به رخدادها در جریان تظاهرات اعتراضی یکشنبه شب، از دولت خواست تحقیقات در این خصوص را آغاز کند.

صاحب‌خبر -

 به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، این کمیساریا که یک سازمان عراقی رسمی وابسته به پارلمان این کشور است، صبح امروز در بیانیه‌ای نگرانی و تاسف خود نسبت به کشته و زخمی شدن برخی معترضان به ضعف خدمات رسانی به ویژه موضوع برق در برخی مناطق عراق را اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: کمیساریا به کار خود در رصد تظاهرات بغداد و سایر استان‌ها ادامه می‌دهد و نگرانی و تاسف شدید خود را نسبت به کشته و زخمی شدن تعدادی از تظاهرکنندگان و نیز زخمی شدن برخی از نیروهای امنیتی در درگیری‌های عصر یکشنبه دو طرف در میدان التحریر و استفاده نیروهای امنیتی از گلوله جنگی و مشقی و گاز اشک‌آور که به منزله نقض آشکار حقوق بشر و استانداردهای سازمان ملل در اجرای قوانین و نیز نقض حق شرکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز است، ابراز می‌دارد.

این کمیساریا از دولت بغداد خواست تحقیقی فوری درباره این حوادث انجام داده و مقصران آن را به دستگاه قضایی سپرده و به تمام نیروهای امنیتی دستور دهد به ماشین‌های آمبولانس و تیم‌های پزشکی اجازه دهند برای انتقال شهدا و زخمی‌ها فورا وارد میدان التحریر شوند.

همچنین کمیساریای حقوق بشر عراق از نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان خواست بالاترین سطح خویشتنداری را در پیش گرفته، از هرگونه خشونت خودداری کرده و همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشند. همچنین از نیروهای امنیتی خواست بر نقش خود در حمایت از تظاهرکنندگان تمرکز کرده و نقش خود را در تظاهرات مسالمت‌آمیز تقویت کرده و اجازه ندهند هیچ نوع خشونتی در مورد تظاهرکنندگان انجام شود.

این کمیساریا در ادامه بیانیه خود بار دیگر از دولت خواست راه‌حل‌های فوری را ایجاد کرده و با ارائه خدمات اصلی از جمله خدمات بهداشتی و انسانی به ویژه برق به خواسته‌های تظاهرکنندگان صلح‌جو در سراسر عراق پاسخ دهد؛ چرا که شاخص‌های رصد و پیگیری کمیساریا نشان می‌دهند در صورتی که بحران برق عراق به شکل فعلی ادامه یابد، تظاهرات اعتراضی بیشتر استان‌های عراق را در برمیگیرد.

312 310

برچسب‌ها:

نظر شما