شناسهٔ خبر: 41593007 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان همدان: استان همدان سومین تولید کننده گوشت شتر مرغ در کشور است

صاحب‌خبر -

 

 

همدان –خبرنگار روزنامه جمله /

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: استان همدان به عنوان سومین استان کشور بعد از تهران و اصفهان در پرورش شترمرغ است که ۱۴ واحد صنعتی پرورش شترمرغ در سطح استان دارد.
دکتر علیرضا قره گوزلو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این واحدهای صنعتی تعداد ۲هزار ۱۰۳ قطعه شترمرغ به صورت پرواری و۳۱۵ قطعه هم به صورت مولد نگهداری و تولید می‌شوند.
وی افزود: از شتر مرغ علاوه بر تولید گوشت می‌توان در صنایع تولید کیف و کفش و روغن درمانی عضلانی استفاده کرد.
مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان همدان ادامه داد: شترمرغ با توجه به نوع سیستم گوارش و فیزیولوژیکی خاصی که دارد می‌تواند از ضایعات و پسماندهای کشاورزی تغذیه کند حال آنکه باید توجه داشت هرچقدر کیفیت تغذیه این حیوان بهتر باشد شاهد رشد مطلوب‌تر آن خواهیم بود.
مدیر طیور جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه با بیان این مطلب که گوشت شترمرغ جز گوشت‌های قرمز محسوب می‌شود تصریح کرد: اگر چه گوشت شترمرغ شبیه گوشت گوساله است اما از نظر کیفیت به مراتب از آن بهتر بوده و از جمله مزایای گوشت شترمرغ این است که از کلسترول کمتری نسبت به گوشت گوساله برخوردار است.
قره گوزلو همچنین تصریح کرد: از پوست شترمرغ نیز یکی از مرغوب‌ترین چرم‌هایی که در حال حاضر در بازار موجود است تولید می‌شود که به دلیل خواصی چون ترک نخوردن و ماندگاری بالا یکی از بهترین نوع چرم محسوب شده و قیمت بالایی دارد.
وی ضمن اشاره به پرورش شترمرغ در استان گفت: در حال حاضر ۱۴ واحد پرورش شترمرغ در استان به فعالیت مشغول هستند که در مجموع ۲هزارو ۴۱۳ قطعه مولد و پرواری را تولید می‌کنند.
مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه طبق نظر کارشناسان پس از صنعت نفت و صنعت توریسم، پرورش شترمرغ پربازده‌ترین صنعت در بخش کشاورزی محسوب می‌شود، تصریح کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده شاهد ثبات تولید و احداث واحدهای جدید پرورش شترمرغ در استان باشیم.
قره گوزلو با بیان اینکه کلاس‌های آموزشی نحوه پرورش شترمرغ برای افراد متقاضی برگزار می‌شود، ادامه داد: معمولا ۸۰ درصد حجم سرمایه‌گذاری‌ها تسهیلات پیش بینی شده است اما به لحاظ ضریب اطمینان و نوسانات موجود در بازار باید متقاضیان و سرمایه‌گذاران بیش از ۲۰ درصد آورده داشته باشند.
وی با بیان اینکه سازمان جهادکشاورزی به متقاضیان برای ورود به عرصه پرورش شترمرغ مشاوره می‌دهد، خاطرنشان کرد: حداقل ظرفیت پرورش شترمرغ پرواری برای هر واحد ۳۰۰ قطعه، مادر ۲۵ قطعه و تلفیقی بین ۲۵ تا ۳۰۰ قطعه است به طوری‌که به لحاظ ثبات کار درصد موفقیت پرورش شترمرغ مادر بیشتر است.
مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان همدان در ادامه به مشکلات پیش روی این صنعت اشاره کرد و گفت: نبود کشتارگاه متمرکز و صنعتی در استان یکی از معضلات اساسی این صنعت به شمار می آید . وی با بیان اینکه بیشتر دام‌ها به سمت کشتارگاه‌های قزوین رفته و سپس در بازار تهران و خود همدان عرضه می‌شوند، تصریح کرد: باید ظرفیت تولید به حد نصاب برسد تا مشکل نبود کشتارگاه حل شود هر چند در حال حاضر تنها یکی از واحدها کشتارگاه دارد و از این ظرفیت تنها برای کشتار دام‌های خود استفاده می‌کند.
مدیر طیور جهاد کشاورزی استان همدان دیگر مشکلات این صنعت را نبود فرهنگ مصرف گوشت شترمرغ عنوان کرد و افزود: مصرف فرآورده‌های شترمرغ به لحاظ مسائل اقتصادی همگانی نشده است به طوری‌که درصدی از سرانه مصرف گوشت شترمرغ در کشور و استان وجود ندارد چون هنوز فرهنگ مصرف آن در بین مردم جا نیفتاده است. وی افزود : کم بود سرمایه در گردش و سوء مدیریت یکی دیگر از مشکلات و عوامل تاثیرگذار در پرورش شتر مرغ در استان است.

نظر شما