شناسهٔ خبر: 41563543 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین:

راه نجات اقتصاد کشور اتکا به تولید و مهارت آموزی است

قزوین- رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: راه نجات امروز اقتصاد کشور توجه جدی به تولید و اتکا به دانش و مهارت آموزی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، لطف الله سیاهکلی روز شنبه در نشست با مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قزوین اظهار داشت: راه نجات کشور اتکا به تولید است و بی منطقی در مدیریت کشور موجب فروش گاز و نفت در دهه‌های گذشته شده است.

وی افزود: همه دولت‌ها با نفت و گاز اداره شدند و با تولید بیگانه بودند لذا دولتی که نیاز خود را از راه فروش سرمایه‌ها انجام می‌دهد از تولید حمایت نمی‌کند و منظور ما همه دولت‌ها بوده است.

سیاهکلی تصریح کرد: هیچ درآمدی خارج از تولید در کشور متصور نیست و همه دولت‌ها باید جیره خوار تولید باشند و برای تحقق این رویکرد لازم است تولید راه بیفتد و به تکنولوژی و نیروی انسانی اهمیت دهیم.

وی گفت: نیروی انسانی اگر ماهر بوده و تخصص داشته باشد حتماً خروجی تولید مؤثر و کیفی و در سطح جهانی خواهد بود.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر در بازار جهانی نتوانیم رقابت کنیم زمین گیر خواهیم شود و این کار نیازمند آموزش مهارتی و تربیت نیروی کار ماهر در بخش‌های مختلف است.

وی با انتقاد از نبود مهارت در میان جوانان تحصیل کرده اظهار داشت: امروز جمع زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی، دکتر و مهندس و فوق لیسانس داریم که مهارت کار ندارند و فقط دنبال دانش تئوری بوده‌اند به همین دلیل فقط دنبال پشت میز نشینی هستند.

سیاهکلی بیان کرد: فرد باسواد در تولید مؤثر نیست بلکه ما به سواد همراه مهارت نیاز داریم تا به تولید منجر شود و امروز یک انسان ماهر بی سواد از باسواد فاقد مهارت برای کشور بهتر و تاثیرگذارتر است.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر همه ما دانش شنا کردن و رانندگی را بدانیم که کارآمد نیست و تا مهارت لازم را نداشته باشیم به نتیجه نخواهیم رسید و باور داریم امروز دانش و مهارت در کنار هم می‌تواند به تولید و توسعه کشور کمک کند.

سیاهکلی اضافه کرد: وقتی گفته می‌شود ۸۵ درصد افراد بیکار ما فاقد مهارت هستند یعنی اوضاع خوب نیست و باید فنی و حرفه‌ای این نقص آموزشی ما را جبران و جوری برنامه ریزی کند که هر کس خواست وارد بازار کار شود حتماً یک دوره مهارتی را گذرانده باشد.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین تصریح کرد: در سیستم آموزشی کشور ذهن دانش آموزان را با حفظیات پر کرده‌ایم و به مهارت اهمیت نداده‌ایم به همین دلیل کمتر دانشجو و دانش آموزی داریم که ماهر باشد و بتواند روی پای خود بایستد و کاری بلد باشد و یا یک فن را بداند.

وی اظهار داشت: باید همه کسانی که مشغول کار می‌شوند از این اداره عبور کنند و یک مهارت را یاد بگیرند.

راه اندازی رشته‌های کاربردی جدی گرفته شود

سیاهکلی در ادامه گفت: رشته تجارت و صادرات و بازاریابی در آموزش‌ها دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد باید رشته‌های کاربردی در اولویت آموزش‌های جدید باشد.

وی بیان کرد: متأسفانه مهارت لازم را در تجارت و بازاریابی نداشته‌ایم و در عراق و افغانستان و کشورهای همسایه و عربی درست حاضر نشدیم و بازاریابی خوبی نداریم و به راحتی آن را از دست می‌دهیم.

سیاهکلی یادآور شد: آموزش تجارت، تنظیم بازار و صادرات را در دستور کار قرار دهید تا از ظرفیت‌های صادراتی بهتر استفاده کنیم.

وی افزود: مدیری که مهارت ندارد نگران پست و مسئولیت خود است و هر کس مهارت دارد می‌تواند با تخصص و مهارت در خدمت کشور باشد.

مربیان با تجربه در آموزش استفاده شود

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین یادآور شد: در آموزش‌ها باید از افراد با تجربه و پیش کسوت استفاده کنید تا کیفیت آموزش‌ها بالا برود و در این عرصه محدودیت برای بازنشستگان هیچ منطق و دلیلی ندارد و اعمال محدودیت سنی و بازنشستگی در جذب مربی فنی حرفه‌ای جایز نیست.

وی گفت: نگاه ما حمایت از فنی و حرفه‌ای است تا فرزندان ما ماهر شوند لذا باید آسیب‌های این عرصه را منعکس کنید تا برای رفع آن در مجلس اقدام کنیم.

نظر شما