شناسهٔ خبر: 41390248 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

شفافیت آرای نمایندگان در موضوعات اساسی ضروری است

نماینده مردم بروجن در مجلس گفت: هزینه و مسائل مالی یک نماینده، رأی دادن به لوایحی که با مسائل ملی، فراملی، امنیتی و استقلال کشور در ارتباط است و استیضاح وزرا باید مشخص و شفاف مطرح شود.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه در مورد طرح شفافیت آراء نمایندگان باید مشخص شود منظور از شفافیت چیست،گفت: هزینه و مسائل مالی یک نماینده، رأی دادن به لوایحی که با مسائل ملی، فراملی، امنیتی و استقلال کشور در ارتباط است و استیضاح وزرا  باید مشخص و شفاف مطرح شود.

نماینده مردم شهرستان بروجن در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک نماینده از ابتدای کاندیدا شدن تا ورود به مجلس چه هزینه‌هایی کرده است و همچنین در دوره چهار سال نمایندگی و بعد از اتمام آن باید تمام مسائل مالی مشخص و شفاف برای مردم مطرح شود، ادامه داد: رأی یک نماینده در لوایحی مانند پالرمو، برجام و دیگر عهدنامه‌ها و معاهده‌ها که با امنیت کشور گره خورده است باید مشخص و روشن باشد.

وی با بیان اینکه همچنین رأی نمایندگان با طرح‌ها و لوایحی که با سرنوشت مردم همبستگی دارد باید مشخص باشد، افزود: اما اگر منظور از شفافیت این باشد که به فلان وزیر رأی دادید یا خیر، یا به فلان طرح دو فوریتی چه رأی دادید و به عضویت فلان نماینده در کمیسیون مشخص چه رأیی دادید به نظر بنده سبب دامن‌زدن به اختلافات و فساد می‌شود.

جعفری با اشاره به اینکه حتی گاهی شفافیت در برخی موضوعات باعث از بین رفتن منافع استان و یا حوزه انتخابیه هم می‌شود، اضافه کرد: به طور مثال اگر ما موضع خود را در خصوص مسئله‌ای شفاف بگوییم و همین باعث شود تا در مقابل نمایندگان استان دیگر قرار بگیریم شافیت در این‌گونه مسائل که ربطی به موضوعات ملی، فراملی امنیت و استقلال کشور ندارد نیازی نیست.

وی با بیان اینکه به نظر بنده شفافیت باید در مسائل مالی، هزینه‌ها، موضوعات ملی، فراملی، امنیت، استقلال و خودکفایی کشور به طور حتم لحاظ شود، توضیح داد: لذا باید تعریف و شاخص مشخصی از شفافیت و حوزه‌ها و بخش‌هایی که باید به کار رود انجام شود.

وی ادامه داد: وزرایی بارها استیضاح شدند و از بار اول بیشتر رأی آوردند که پیدا بود پایه و اساس استیضاح مسئله دارد اینجا باید آراء نمایندگان شفاف باشد؛ لوایحی به صورت خزنده در کشور وارد می‌شود بعضا برخی بدون مجوز مجلس شروع به کار کرده مانند سند 2030 و برخی لوایح که امنیت ما به آن گره خورده است نمایندگان باید با شفافیت تمام برخورد کنند.

جعفری توضیح داد: لزومی ندارد شفافیت در همه مسائل لحاظ شود برای مثال امروز شما به دو فوریت رأی دادید یا نه یا به حضور  نماینده‌ای در فلان شورا چه رأیی دادید گاهی مفسده آمیز است و گفتن این‌ها چه لزومی دارد، اینکه بنده در خصوص اعتبارنامه آقای تاجگردون چه رأیی دادم از جمله موضوعاتی است گفتن آن هیچ سودی برای مردم ندارد و بیشتر باعث دامن زدن به اختلافات می‌شود به هر حال باید به رأی مجلس احترام گذاشته شود.

وی اضافه کرد: در خصوص موضوع شفافیت نباید شعاری عمل کرد و باید یک تعریف مشخص و جامع از این موضوع صورت بگیرد و به نظر بنده در مسائل مالی، امنیتی، ملی، فراملی، استقلال کشور، استضاح‌ها و موضوعاتی که با منافع مردم گره خورده باشد باید به طور جدی لحاظ و به آن عمل شود.

انتهای پیام/68024/م

نظر شما