شناسهٔ خبر: 40342814 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روزنامه صهیونیستی: برخی حکام عرب برای الحاق کرانه باختری چراغ سبز نشان دادند

تهران- ایرنا- روزنامه صهیونیستی اسراییل هیوم مدعی شد که برخی رهبران کشورهای میانه رو عربی نسبت به الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی توسط اسرائیل چراغ سبز نشان داده‌اند.

صاحب‌خبر -

اسرائیل هیوم نوشت برغم مخالفت کشورهای مسلمان با برنامه الحاق کرانه باختری توسط اسرائیل، رهبران کشورهای میانه رو عربی پشت پرده موافقت خود با این اقدام را ابراز کرده‌اند.

طبق این گزارش، رهبرانی که در ماه‌های گذشته با جرد کوشنر داماد و مشاور ارشد رئیس جمهوری آمریکا و آوی برکویتس نماینده ویژه مذاکرات بین المللی آمریکا دیدار داشته‌اند، برغم مخالفت علنی با طرح اسرائیل نسبت به برنامه الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و دره اردن اعلام موافقت کردند.

یک منبع آگاه بلند پایه اردنی به روزنامه اسرائیل هیوم گفت که عبدالله دوم پادشاه اردن چند روز پیش در مورد همه‌گیری ویروس کرونا و دستاوردهای اردن در روز استقلال این کشور (۲۵ مه مصادف با ۵ خرداد) سخنرانی داشت اما اشاره‌ای به موضع رسمی خود در قبال الحاق کرانه باختری نکرد.

این منبع افزود که اما پادشاه اردن در مصاحبه با نشریه آلمانی اشپیگل از بیان اینکه برنامه الحاق منجر به لغو توافقنامه‌ها بین اردن و اسرائیل می‌شود، خودداری کرد.

عبدالله دوم هشدار داده بود که الحاق دره اردن و کرانه باختری می‌تواند منجر به درگیری بین امان و تل آویو و همچنین لغو توافق اسلو و فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین شود.  

یک مقام ارشد امنیتی مصر نیز مدعی شد که کشورهای عرب سنی به رهبری عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر، بن سلمان، عبدالله دوم و حکام کشورهای حاشیه خلیج فارس جنگ علیه ایران و مقابله با نفوذ شیعه در خاورمیانه را مهمتر از مساله فلسطین می‌دانند.

به گفته وی، آنها نمی‌خواهند منافع مشترک با آمریکا و اسرائیل را بخاطر الحاق کرانه باختری به خطر بیاندازند. هیچ کشور عربی برای فلسطینی‌ها منافع خود در جهت توقف گسترش نفوذ ایران را به خطر نمی‌اندازد.

یک دیپلمات ارشد سعودی نزدیک به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به این روزنامه گفت که ریاض، قاهره و ابوظبی موضع مشترکی نسبت به اجرای الحاق کرانه باختری دارند. وی با اشاره به اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا احتمال زیاد در دوره بعدی هم منصب ریاست جمهوری را در اختیار خواهد داشت، افزود که این کشورها روابط خود با ترامپ را بخاطر فلسطینی‌ها به خطر نمی‌اندازند.

کابینه رژیم صهیونیستی به رغم مخالفت‌های اتحادیه اروپا و برخی قدرت‌های جهانی از جمله روسیه با الحاق کرانه باختری و دره اردن، به شدت به دنبال پیشبرد معامله قرن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هستند.

رژیم اسرائیل قصد دارد مناطقی را که در جریان جنگ ۱۹۶۷ اشغال کرده به سرزمین‌های اشغالی ضمیمه کند. نتانیاهو مدعی است که با تصویب طرحی در پارلمان الحاق کرانه باختری و دره اردن را تا پیش از اول ژوئیه (۱۱ تیر) سرعت می‌بخشد.

نظر شما