شناسهٔ خبر: 39831379 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

استاندار خوزستان:

میانگین سنی مبتلایان به کرونا در خوزستان کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته است

شریعتی با بیان اینکه میانگین سنی مبتلایان ویروس کرونا در خوزستان به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است گفت: اگر روند بی‌تفاوتی شهروندان ادامه پیدا کند و به نحوی باشد که سلامت مردم به خطر بیفتد مجبور به محدود کردن فعالیت‌های اقتصادی خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «غلامرضا شریعتی» بامداد (سه‌شنبه 16 اردیبهشت) در ششمین گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم و مسئولان خوزستان پیرامون بررسی آخرین وضعیت کرونا در خوزستان، با بیان اینکه تاکنون سه‌هزار و 376 نفر در استان به ویروس کرونا مبتلا شدند اظهار کرد: یکی از دلایل افزایش آمار مبتلایان این است که بیماریابی ما در استان قوی‌تر شده، چرا که قبلا تنها از موارد بستری تست کرونا گرفته می‌شد ولی اکنون به صورت سرپایی از کسانی که حتی هیچ‌گونه علائمی ندارند و یا علائم کمی دارند نیز در مراکز جامع سلامت تست گرفته می‌شود.

 

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه در حال حاضر چهار آزمایشگاه‌ تشخیص کرونا در استان راه‌اندازی شده که از این تعداد 2 مورد در اهواز، یک مورد در دزفول و یک مورد در آبادان است افزود: آزمایشگاه سوم اهواز نیز راه‌اندازی شده و به دنبال آزمایشگاه چهارم هم هستیم تا بتوانیم موارد ابتلا به ویروس را هر چه زودتر شناسایی کنیم.

 

وی با بیان اینکه وقتی بیماری با علائم مثبت را شناسایی می‌کنیم به سراغ اطرافیان آن فرد که در معرض آلودگی بودند نیز می‌رویم و تست‌های لازم از آنها گرفته می‌شود که این از نکات مثبت است اضافه کرد: البته آلوده نشدن، کنترل کردن و خودمراقبتی بهترین راه‌حل جلوگیری از انتشار ویروس کرونا است.

 

شریعتی تصریح کرد: ما توانستیم با راه‌اندازی آزمایشگاه‌ها و تهیه امکانات بیشتر و تربیت نیروهای ورزیده‌تر، بیماران سرپایی را هم تشخیص داده و مورد ارزیابی قرار دهیم و با مراجعه به اطرافیان آنها، سریعا آنها را از جامعه جدا کنیم تا بتوانیم سریع‌تر و بهتر از شیوع ویروس جلوگیری کنیم و آمار مبتلایان را کاهش دهیم.

 

وی با اشاره به اینکه از سه‌هزار و 376 مبتلا در استان تاکنون 2 هزار و 67 نفر بهبود یافته و 235 نفر نیز فوت کرده‌اند اذعان داشت: بیشترین آمار مبتلایان ما مربوط به شهرهای اهواز، دزفول و شوشتر است؛ در اهواز طی یک‌هفته اخیر آمار بسیار بالا رفته و نشان می‌دهد که متاسفانه مردم کمتر مراقبت می‌کنند.

 

استاندار خوزستان با بیان اینکه این بیماری با هیچ‌کس شوخی ندارد و همه افراد در همه سنین در معرض خطر قرار دارند ابراز کرد: متاسفانه آمار مبتلایان در جوانان افزایش یافته و این نگران‌کننده است؛ جوانان ما سرمایه‌های انسانی جامعه هستند و نباید خود و دیگران را در معرض آسیب قرار دهند.

 

وی با اشاره به اینکه 52 درصد مبتلایان را مردان و 48 درصد را زنان تشکیل می‌دهند عنوان کرد: میزان ابتلای بیماری در زنان نسبت به قبل افزایش یافته و این نشان می‌دهند که زنان کم‌توجه‌تر شدند و خودمراقبتی را کنار گذاشتند و حساسیت آنها نسبت به بیماری کمتر شده و این هشداری برای زنان است.

 

شریعتی تاکید کرد: همچنین جوانان نسبت به بیماری بی‌مبالات‌تر و کم‌توجه شدند و حساسیت آنها نیز کاهش یافته و فکر می‌کنند بیماری تمام شده، اما باید بدانیم که این ویروس خسته نمی‌شود و به آلوده کردن مردم ادامه می‌دهد و در حال حاضر میانگین سنی مبتلایان نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و این هشداری برای جوانان است.

 

وی با بیان اینکه 59 درصد مبتلایان بدون بیماری زمینه‌ای و 41 درصد دارای بیماری زمینه‌ای هستند اذعان داشت: همچنین 75 درصد فوتی‌ها دارای بیماری زمینه‌ای بوده و 25 درصد بدون بیماری زمینه‌ای هستند که از 25 درصد، 38 درصد سن زیر 60 سال و 62 درصد سن بالای 60 سال دارند.

 

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم توجه به پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی باعث افزایش آمار مبتلایان شده است گفت: در حال حاضر سه‌ونیم میلیون نفر در جهان به کروناویروس مبتلا شدند که از این تعداد 250 هزار نفر فوت کرده‌اند و اگر این روند همچنان ادامه یابد در مردادماه آمار مبتلایان به 15 میلیون نفر و فوتی‌ها به یک‌میلیون نفر می‌رسد که علامت خطر و آژیر قرمزی برای کل دنیا است.

 

وی با بیان اینکه در دوران کرونا سلامتی ما به سلامتی دیگران وابسته شده و گره خورده است خاطر نشان کرد: این بیماری از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و راه‌حل جلوگیری از آن هم کنترل تعاملات اجتماعی و رفتارهای پرخطر است.

 

شریعتی اظهار داشت: این بیماری نه به جنسیت افراد کار دارد، نه قومیت، نه پست و مقام سیاسی، نه پایگاه اجتماعی و اقتصادی و نه به ثروت افراد نگاه می‌کند و در کشورها از فقیرترین افراد تا غنی‌ترین آنها از رئیس‌جمهور گرفته تا نخست وزیر و ... همه را در برگرفته است از این رو باید مراقب باشیم چرا که بیماری تفکیکی در حوزه‌های اجتماعی قائل نیست.

 

وی با اشاره به اینکه در کشور ما مراحل شوک اولیه و ضربه اول سرایت کرونا را در کشور مدیریت و مهار کردیم که تا حدود زیادی موفقیت‌آمیز بود تصریح کرد: در خوزستان هم در مرحله نتایج مدیریت شیوع و مقابله با ویروس رضایت‌بخش و تعداد مبتلایان استان پایین بود.

 

استاندار خوزستان اضافه کرد: اما در مرحله سازگاری و انطباق که با آغاز فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی شروع شد، شاهد افزایش آمار مبتلایان به دلیل بی‌توجهی مردم به حضور ویروس مواجه شدیم، البته از قبل افزایش مبتلایان پیش‌بینی شده و متناسب با آن سیاست‌های خود را اتخاذ کرده بودیم.

 

وی با بیان اینکه هنوز هم رفتارهای اجتماعی و شیوع زیست ما تعیین می‌کند که قدرت بیماری‌زایی کرونا تا کجا ادامه دارد عنوان کرد: در بی‌تفاوتی و عدم رعایت موازین بهداشتی مختص کرونا شاهد اوج‌گیری مبتلایان در استان هستیم که نیاز به مراقبت و اصلاح رفتار همه شهروندان دارد.

 

شریعتی یاد آور شد: خوزستان یکی از مراکز اصلی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور بوده از این رو تعلیق و توقف فعالیت‌ها به دلیل کرونا سخت است و مشکلاتی را ایجاد می‌کند، اما سلامت جامعه و جان مردم از آن مهم‌تر است و اگر روند بی‌تفاوتی شهروندان ادامه پیدا کند و فاصله اجتماعی رعایت نشود و به نحوی باشد که سلامت مردم به خطر بیفتد مجبور به محدود کردن فعالیت‌های اقتصادی خواهیم بود.

 

وی با اشاره به اینکه برای ما سلامت جامعه از فعالیت‌های تجاری و اقتصادی مهم‌تر است تاکید کرد: قصد داریم اکیپ‌های نظارتی را در اهواز و سایر شهرها افزایش دهیم چرا که سلامت جامعه خط قرمز ماست و همه چیز را فدای سلامت جامعه خواهیم کرد.

 

استاندار خوزستان ادامه داد: مایل به اعمال محدودیت‌های سختگیرانه نیستیم اما اگر مجبور به بازگشت به دوران قبل از فاصله‌گذاری هوشمند باشیم، این اقدام را خواهیم کرد از این رو تنها راه برون‌رفت از این معضل رعایت موازین بهداشتی و خودمراقبتی توسط فرد فرد افراد جامعه است.

 

پایان پیام/ 72

نظر شما