شناسهٔ خبر: 39235392 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

کرونا آنقدر برای دولت بزرگ شده که مزد را رها کرده/ دستمزد تنها چیزی است که کارگر را از انتهای چاه فقر درمی‌آورد

دبیر خانه‌ کارگر شهرری با انتقاد از عدم تعهد دولت به افزایش مزد سال ۹۹، گفت:«کرونا، آنقدر برای دولت بزرگ شده که مزد را رها کرده است. این در حالی است، که مزد تنها چیزی است که کارگر را از ته چاه فقر درمی‌آورد و به کار وی معنا می‌بخشد.»

صاحب‌خبر -

«علی ترکاشوند» دبیر خانه‌ کارگر شهر ری، با بیان اینکه فقر برای جیب کارگران رمق نگذاشته است، به خبرنگار ایلنا، گفت: انتظار داشتیم که دولت مزد کارگران را در پایان سال ۹۸ و حتی زودتر از سال ۹۷ تعیین کند، اما شیوع کرونا بهانه‌ای شد تا دولت زیر بار افزایش دستمزد نرود و کارفرمایان را هم دعوت به این کار کرد.

وی با بیان اینکه در حالی که قیمت سبد معاش کارگران چیزی حدود ۵ میلیون تومان محاسبه و به تایید هر سه گروه کارگر، کارفرما و دولت رسیده است، گفت: هرگز برای دولت و گروه کارفرمایی قیمت سبد معاش ارزش نداشت؛ به همین خاطر آن را به عنوان ملاک تعیین دستمزد نمی‌پذیرند. در عمل اما نیمی از قیمت واقعی سبد معیشت را به عنوان قیمت آن می‌پذیرند؛ چراکه اگر نپذیرند، وجهه خود را خراب می‌کنند.

دبیر خانه‌ کارگر شهر ری، افزود: با این حال نیازی هم نمی‌بینند که در مذاکرات مزدی ادا درآوردند و به صراحت و به تاسی از یکدیگر می‌گویند: «نهایت ۱۵ درصد افزایش دستمزد را خواهیم داشت؛ چراکه بازار کار بیش از این کشش افزایش دستمزدها را ندارد.» 

ترکاشوند، افزود: باید حواس‌مان جمع باشد که حریف چگونه برای تضییع حقوق کارگران بهانه‌تراشی می‌کند و چه دلایلی برای محروم نگه داشتن کارگران می‌آورد. با این حال کارفرمایان و دولت از نتایج سرکوب مزدی غافل هستند؛ اما در نهایت از «زرنگی» خود سخن می‌گویند.

دبیر خانه‌ کارگر شهر ری با بیان اینکه سرکوب مزدی به سکوت کارگران نخواهد انجامید و پایانی به مراتب سخت‌تر برای این «زرنگ بازی»‌‌های طرف‌‌های مذاکره قائل هستیم، گفت: انتهای سال ۹۷ هم کارفرمایان فکر می‌کردند که توانسته‌اند طومار مزد ۹۸ را با سرکوب مزدی سال‌های قبل بپیچند اما در نهایت بازی را باختند و حداقل دستمزد جهشی ۳۶.۵ درصدی داشت.

وی با بیان اینکه از ابتدای مذاکرات مزدی سال ۹۹ هم تصور نمی‌کردیم که برای از میدان راندن دلایل عوام‌فریبانه‌ی طرف‌های مذاکره کار راحتی در پیش رو داریم، گفت: گروه کارگری، تلاش بسیاری داشت تا تاکتیک‌های آنها را نقش بر آب کند اما کمک دولت به کارفرمایان برای زدن بر سر مزد کارگر، ما را در شرایطی سختی قرار داد. متاسفانه کرونا، آنقدر برای دولت بزرگ شده که مزد را رها کرده است. این درحالی‌ست، که مزد تنها چیزی است که کارگر را از انتهای چاه فقر درمی‌آورد و به کار وی معنا می‌بخشد.

ترکاشوند، افزود: کارفرمایان و دولت خیلی زود متوجه می‌شوند که به مدد وجود میلیون‌ها کارگر تشنه‌ی افزایش مکفی دستمزد، چه پشتوانه‌ی قدرتمندی پشت سر گروه کارگری وجود دارد. قطعا زمانی که فشار را بیشتر کنند، پاسخ می‌گیرند و این پاسخ دولت را هم قانع می‌کند که میدان مذاکرات مزدی به نفع کارفرمایان را رها کند. البته به دولت توصیه می‌کنیم که تا پیش از آن، میدان را رها کند و مانند بزرگتر عاقل و نه پدرِ گروه کارفرمایی در مذاکرات حاضر شود.

دبیر خانه‌ کارگر شهر ری که در همین حال نائب رئیس کانون کارگران بازنشسته‌ی شهرستان ری است، با اشاره به بی‌برنامگی دولت برای اختصاص بودجه برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در عین اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان به این منظور برای بازنشستگان کشوری و لشگری، گفت: دولت در این مورد هم ثابت کرد که سایه‌‌ای بالای سر کارگران مو سفید نیست و تنها به منافع خود در صندوق‌های بازنشستگی دیگر توجه دارد.

وی افزود: با این وضعیت بازنشستگان تامین اجتماعی از هر کانالی برای رساندن صدای خود به دولت استفاده می‌کنند. دولت نتوانست در حوزه‌ی رفاه و بازنشستگی حکمران خوبی باشد. با چنین تصمیم‌‌هایی حمایت از این دولت دیگر برای جامعه‌ی بازنشستگان حجت نیست. دولت یا بودجه‌ای برای این همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اختصاص دهد یا اینکه فشارها برای پرداخت بدهی بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی سازمان تامین اجتماعی را تحمل کند.

نظر شما